Međuljudski odnosi

Psihološki vodič za asertivno upravljanje neugodnim situacijama

Poslovna komunikacija

Neke situacije u životu nisu ugodne i mnogi nisu sigurni kako bi se tada trebali ponašati. Donosimo vam kratki psihološki vodič koji će vas uspješno voditi kroz takve situacije.

Neke situacije u životu većini ljudi nisu ugodne i mnogi nisu sigurni kako bi se trebali ponašati kad ih one snađu. Rezultati su toga osjećaj napetosti, razoreno samopoštovanje, a ponekad dolazi i do nepotrebnih sukoba s drugim ljudima. Nažalost, dio su svakodnevice i važno je znati kako se nositi s njima upravo kako biste izbjegli prethodno navedene osjećaje koji dugoročno utječu na vaš život. 

Navest ćemo nekoliko takvih situacija s kojima ste se sigurno susreli barem jednom u životu:

  1. Stojite u redu u banci, pošti, trgovini i sl. i netko dođe i stane ispred vas.
  2. Prijatelj vas zamoli da mu posudite 50 kuna, a zadnja dva puta kada ste mu posudili nije vam vratio novac.
  3. Želite da vam kolegica vrati knjigu koju je davno posudila.

Kada reagirate, odnosno nešto tražite od nekoga ili želite odbiti nečiji zahtjev, moguće je ponašati se na više načina. Psiholozi su ta ponašanja razvrstali u 3 skupine:

  1. Pasivno ponašanje
  2. Agresivno ponašanje
  3. Asertivno ponašanje 

Kod pasivnoga ponašanja često odgovaramo na tuđe zahtjeve samo da bismo izbjegli sukob i pri tom ne uvažavamo sebe i svoja prava, odnosno želje. Dobro je izbjeći bespotrebne sukobe, ali važno je pritom ipak misliti na sebe kako bismo sačuvali samopoštovanje i kako se ne bismo osjećali nezadovoljno jer nismo uzeli u obzir ono što mi želimo.

Kod agresivnoga ponašanja događa se suprotna situacija. Takvim ponašanjem izazivamo sukobe, uvažavamo samo svoja prava i zato su osobama koje često pribjegavaju agresivnom ponašanju odnosi s drugim ljudima najviše narušeni.

Što je asertivnost?

Asertivnost je vještina koja omogućuje da se izborimo za svoja prava, osiguravajući da se naše mišljenje i naši osjećaji uzmu u obzir, a pritom se ne narušavaju prava drugih. 

Sve što u životu radimo ili govorimo ima utjecaja na ljude u našoj okolini. Od malih nogu nam govore da ne činimo stvari koje ne bismo željeli da drugi nama čine. Stoga se pokušajte prisjetiti situacije kada je netko bio asertivan prema vama, a zatim se zapitajte kako ste se osjećali, što ste mislili o sebi, a što o toj osobi.

Osnovni elementi asertivnog ponašanja su:

  1. Jasno izražavanje stava o ponašanju koje nam smeta.
  2. Objašnjavanje razloga zbog kojih nam to ponašanje smeta (izražavanje vlastitog mišljenja, osjećaja ili posljedica takvoga ponašanja).
  3. Jasno izražavanje našeg zahtjeva.

Asertivnost, dakle, uključuje jasno izražavanje vlastitoga mišljenja i vlastitih osjećaja. Pritom je važno biti iskren i govoriti bez osuđivanja dajući do znanja osobi da njeno ponašanje utječe na nas. Također, važno je izraziti razumijevanje za drugu osobu govoreći razumijem da..., ali ja... Osoba kojoj se obraćamo mora biti svjesna što od nje tražimo. Nakon što smo iznijeli ono što nam smeta, moramo objasniti koji su razlozi zbog kojih nam to smeta. Na kraju iznosimo zahtjev koji postavljamo toj osobi.

Korisne asertivne tehnike

Psiholozi su pronašli metode koje su se pokazale učinkovitima, a služe kako bismo lakše dobili ono što želimo. Najvažnije je da smo pritom sigurni u ono što od nekoga tražimo i da ćemo stvarno biti zadovoljniji ako nam se to ostvari. Ne kaže se bez razloga – Pazi što želiš, možda ti se ostvari. 

  1. Pokvarena ploča – ovo je vrlo korisna tehnika kada je naš zahtjev jasan i kratak. Ključ je u tome da kao pokvarena ploča ponavljamo zahtjev.
  2. Odbijanje tuđeg zahtjeva – kada želimo odbiti nečiji zahtjev, u tome trebamo biti odlučni. Dovoljno je reći ne, objasniti svoje razloge (vrlo kratko) i zatim ponavljati odlučno ne.
  3. Ja-poruke – ja-poruke su poruke u kojima govorimo o vlastitom stanju. Dakle, govorimo Ja sam tužna, nesretna, ljuta kada ti... Loš oblik komunikacije je kad uopćavamo, odnosno kada govorimo Ti nikada... ili poruke o neadekvatnosti osobe (Ti nisi normalna...).

Pravila asertivnosti

Već smo naglasili kako je važno znati se izboriti za vlastita prava i želje. Međutim, što pod time podrazumijevamo?

  1. Poštovati sebe (ono što radimo i ono što jesmo) – ovo je važno zato što kad poštujemo sebe, poštuju nas i drugi. A ako poštujemo sebe, lakše ćemo i mi moći poštovati druge osobe.
  2. Prepoznati svoje individualne potrebe – ako vam se ne ide na party, nego radije čita knjigu pod dekicom, zašto biste onda išli na party? 
  3. Izreći jasnu ja-poruku.
  4. Dozvoliti sebi pogrješke – svi griješimo, oprostite sebi i krenite dalje s jednom lekcijom više. Kome ćete oprostiti ako ne samome sebi? Sa sobom morate živjeti do kraja života, bolje je kad ste u dobrim odnosima sa sobom.
  5. Promijeniti mišljenje – biti otvorenoga uma. U redu je promijeniti mišljenje o nekoj temi, pa čak i nemati mišljenje o nečemu. Na kraju krajeva, kad ste bili mlađi možda ste slušali Avril Lavigne, a danas vam je nezamislivo slušati ju. I to je normalno! Budite otvoreni za promjene i shvatite ih kao razvoj svoje ličnosti.
  6. Tražiti vrijeme za razmišljanje – ponekad smo prezauzeti i trčimo s jednog mjesta na drugo, pa se pronađemo u vrtlogu života okruženi stresom. Tada je važno znati to prepoznati i stati na loptu te razmisliti o sebi i svom životu. 
  7. Dozvoliti si uživanje u vlastitom uspjehu.
  8. Tražiti ono što želimo – jedino ako tražimo ono što želimo, možemo možda dobiti to što želimo. Ako ne tražimo, onda zasigurno nećemo to ni dobiti. 
  9. Prepoznati da nismo odgovorni za ponašanje drugih.
  10. Poštovati druge ljude (i njihova asertivna pravila).

Komentari na članak

Vezani članci

Ubojstvo sultana Ahmeta Ümita

Recenzija romana Ahmeta Ümita

„Ubojstvo sultana“ književna je poslastica za sve ljubitelje povijesti i Dostojevskog

Poniranje u psihu potencijalnog ubojice te sva ljepota i opasnosti povijesnog istraživanja razlozi su zbog kojih će u „Ubojstvu sultana“ Ahmeta Ümita podjednako uživati povjesničari, psiholozi i obožavatelji kriminalističkih romana.

https://pixabay.com/illustrations/brain-mind-psychology-idea-drawing-2062057/

Predvidljivo iracionalni

Istraživanje pokazalo: U stanju uzbuđenja dvostruko smo više spremni na seks sa životinjama

Na samom kraju projekta Predvidljivo iracionalni bavimo se pitanjem na koji način uzbuđenje utječe na nas te donosimo krajnji zaključak o pitanju možemo li uistinu sami sebi vjerovati.

Prijemni

Poslije mature, trči na prijemni

Što kada dolaziš iz manje hrvatske sredine iliti koliko je zapravo mukotrpno upisati faks?

Brojni fakulteti zahtijevaju dodatne provjere znanja kako bi osigurali da samo oni najbolji upišu taj smjer. Ono što dodatno otežava jest to da se ti smjerovi mogu studirati i u ostalim hrvatskim gradovima, ali i oni zahtijevaju slične provjere koje se odvijaju gotovo dan za danom, a neke čak i isti dan. Nakon napisanih prijemnih, na koje ste valjda stigli, slijedi čekanje rezultata svih tih silnih testova pa, naposljetku, i mature i onda ne znaš u kojem gradu ćeš završiti. Kada dođu rezultati, žuri na upis na faks koji opet moraš platiti.

Ego

Na današnji dan

Dan kada trebamo osvijestiti da naša slika o nama nije ono što jesmo

Danas, 11. svibnja održava se Svjetski dan svjesnosti o egu. Da bismo se zaštitili od svoga ega, važno ga je osvijestiti da bismo mu mogli dodijeliti funkciju različitu od one koju obavlja - funkciju čuvara ili zaštitara.

Par: savjetovanje

Psihologija odnosa

Izbjegavanje vezanosti uništava ljubavne veze, krivac – najčešće roditelji

Ako se pitate zašto se ne možete do kraja povezati s vašim dečkom ili curom, odgovor leži u psihologiji. Odbijanje vezanosti pogađa gotovo 30% populacije, stoga se valja upoznati s fenomenom.