Međuljudski odnosi

Psihološki vodič za asertivno upravljanje neugodnim situacijama

Poslovna komunikacija

Neke situacije u životu nisu ugodne i mnogi nisu sigurni kako bi se tada trebali ponašati. Donosimo vam kratki psihološki vodič koji će vas uspješno voditi kroz takve situacije.

Neke situacije u životu većini ljudi nisu ugodne i mnogi nisu sigurni kako bi se trebali ponašati kad ih one snađu. Rezultati su toga osjećaj napetosti, razoreno samopoštovanje, a ponekad dolazi i do nepotrebnih sukoba s drugim ljudima. Nažalost, dio su svakodnevice i važno je znati kako se nositi s njima upravo kako biste izbjegli prethodno navedene osjećaje koji dugoročno utječu na vaš život. 

Navest ćemo nekoliko takvih situacija s kojima ste se sigurno susreli barem jednom u životu:

  1. Stojite u redu u banci, pošti, trgovini i sl. i netko dođe i stane ispred vas.
  2. Prijatelj vas zamoli da mu posudite 50 kuna, a zadnja dva puta kada ste mu posudili nije vam vratio novac.
  3. Želite da vam kolegica vrati knjigu koju je davno posudila.

Kada reagirate, odnosno nešto tražite od nekoga ili želite odbiti nečiji zahtjev, moguće je ponašati se na više načina. Psiholozi su ta ponašanja razvrstali u 3 skupine:

  1. Pasivno ponašanje
  2. Agresivno ponašanje
  3. Asertivno ponašanje 

Kod pasivnoga ponašanja često odgovaramo na tuđe zahtjeve samo da bismo izbjegli sukob i pri tom ne uvažavamo sebe i svoja prava, odnosno želje. Dobro je izbjeći bespotrebne sukobe, ali važno je pritom ipak misliti na sebe kako bismo sačuvali samopoštovanje i kako se ne bismo osjećali nezadovoljno jer nismo uzeli u obzir ono što mi želimo.

Kod agresivnoga ponašanja događa se suprotna situacija. Takvim ponašanjem izazivamo sukobe, uvažavamo samo svoja prava i zato su osobama koje često pribjegavaju agresivnom ponašanju odnosi s drugim ljudima najviše narušeni.

Što je asertivnost?

Asertivnost je vještina koja omogućuje da se izborimo za svoja prava, osiguravajući da se naše mišljenje i naši osjećaji uzmu u obzir, a pritom se ne narušavaju prava drugih. 

Sve što u životu radimo ili govorimo ima utjecaja na ljude u našoj okolini. Od malih nogu nam govore da ne činimo stvari koje ne bismo željeli da drugi nama čine. Stoga se pokušajte prisjetiti situacije kada je netko bio asertivan prema vama, a zatim se zapitajte kako ste se osjećali, što ste mislili o sebi, a što o toj osobi.

Osnovni elementi asertivnog ponašanja su:

  1. Jasno izražavanje stava o ponašanju koje nam smeta.
  2. Objašnjavanje razloga zbog kojih nam to ponašanje smeta (izražavanje vlastitog mišljenja, osjećaja ili posljedica takvoga ponašanja).
  3. Jasno izražavanje našeg zahtjeva.

Asertivnost, dakle, uključuje jasno izražavanje vlastitoga mišljenja i vlastitih osjećaja. Pritom je važno biti iskren i govoriti bez osuđivanja dajući do znanja osobi da njeno ponašanje utječe na nas. Također, važno je izraziti razumijevanje za drugu osobu govoreći razumijem da..., ali ja... Osoba kojoj se obraćamo mora biti svjesna što od nje tražimo. Nakon što smo iznijeli ono što nam smeta, moramo objasniti koji su razlozi zbog kojih nam to smeta. Na kraju iznosimo zahtjev koji postavljamo toj osobi.

Korisne asertivne tehnike

Psiholozi su pronašli metode koje su se pokazale učinkovitima, a služe kako bismo lakše dobili ono što želimo. Najvažnije je da smo pritom sigurni u ono što od nekoga tražimo i da ćemo stvarno biti zadovoljniji ako nam se to ostvari. Ne kaže se bez razloga – Pazi što želiš, možda ti se ostvari. 

  1. Pokvarena ploča – ovo je vrlo korisna tehnika kada je naš zahtjev jasan i kratak. Ključ je u tome da kao pokvarena ploča ponavljamo zahtjev.
  2. Odbijanje tuđeg zahtjeva – kada želimo odbiti nečiji zahtjev, u tome trebamo biti odlučni. Dovoljno je reći ne, objasniti svoje razloge (vrlo kratko) i zatim ponavljati odlučno ne.
  3. Ja-poruke – ja-poruke su poruke u kojima govorimo o vlastitom stanju. Dakle, govorimo Ja sam tužna, nesretna, ljuta kada ti... Loš oblik komunikacije je kad uopćavamo, odnosno kada govorimo Ti nikada... ili poruke o neadekvatnosti osobe (Ti nisi normalna...).

Pravila asertivnosti

Već smo naglasili kako je važno znati se izboriti za vlastita prava i želje. Međutim, što pod time podrazumijevamo?

  1. Poštovati sebe (ono što radimo i ono što jesmo) – ovo je važno zato što kad poštujemo sebe, poštuju nas i drugi. A ako poštujemo sebe, lakše ćemo i mi moći poštovati druge osobe.
  2. Prepoznati svoje individualne potrebe – ako vam se ne ide na party, nego radije čita knjigu pod dekicom, zašto biste onda išli na party? 
  3. Izreći jasnu ja-poruku.
  4. Dozvoliti sebi pogrješke – svi griješimo, oprostite sebi i krenite dalje s jednom lekcijom više. Kome ćete oprostiti ako ne samome sebi? Sa sobom morate živjeti do kraja života, bolje je kad ste u dobrim odnosima sa sobom.
  5. Promijeniti mišljenje – biti otvorenoga uma. U redu je promijeniti mišljenje o nekoj temi, pa čak i nemati mišljenje o nečemu. Na kraju krajeva, kad ste bili mlađi možda ste slušali Avril Lavigne, a danas vam je nezamislivo slušati ju. I to je normalno! Budite otvoreni za promjene i shvatite ih kao razvoj svoje ličnosti.
  6. Tražiti vrijeme za razmišljanje – ponekad smo prezauzeti i trčimo s jednog mjesta na drugo, pa se pronađemo u vrtlogu života okruženi stresom. Tada je važno znati to prepoznati i stati na loptu te razmisliti o sebi i svom životu. 
  7. Dozvoliti si uživanje u vlastitom uspjehu.
  8. Tražiti ono što želimo – jedino ako tražimo ono što želimo, možemo možda dobiti to što želimo. Ako ne tražimo, onda zasigurno nećemo to ni dobiti. 
  9. Prepoznati da nismo odgovorni za ponašanje drugih.
  10. Poštovati druge ljude (i njihova asertivna pravila).

Komentari na članak

Vezani članci

Sigmund Freud

Na današnji dan

FOTO: Na dan rođenja Sigmunda Freuda pročitajte njegove upečatljive izjave

Na današnji dan rođen je Sigmund Freud, psiholog čije psihološke termine spominjemo i dandanas. U spomen ovoga značajnog znanstvenika donosimo vam njegove citate.

Razmišljanje

Poslastica za ljubitelje psihologije

Dani psihologije diljem Hrvatske

U Hrvatskoj se šesti put zaredom održavaju Dani psihologije.

Depresija

Vlastitom terapijom do zdravlja

Ublažite simptome depresije u pet jednostavnih koraka

Postoje manji i veći koraci koji vam mogu pomoći da uspješno upravljate depresivnim stanjem. Ti postupci možda neće iskorijeniti ili izliječiti ovu bolest, no ublažit će osjećaj tjeskobe, kako vas on ne bi tako lako preuzeo na mračnu stranu.

Psihološki sat-treće predavanje

Ciklus predavanja „Psihološki sat" u Klubu mladih Split

Saznajte zašto mlađi muškarci preferiraju starije žene i začinjenu hranu

Psihologinja Marina Bakota održat će predavanje o evolucijskoj psihologiji u sklopu ciklusa „Psihološki sat". U Klubu mladih Split zainteresiranima će odgovoriti na brojna zanimljiva pitanja.

Učenje

Projekt udruge Kasper

Studenti psihologije održavaju besplatne pripreme za državnu maturu

Predavanja za maturante održavat će se u učionici 223, na Odjelu za psihologiju Sveučilišta u Zadru, svake subote u 10:00 počevši od 16. ožujka.