lucija adžić

Snap trap: Kako je „bezazleni” filtar mnoge nasmijao i mnogima stao na žulj

Izvor: Pinterest

Jednom kad se svjetlo ugasi, na ekranu se pojavi crnilo, a potom i naš odraz – slika koja gleda natrag, baš poput pravog ogledala. Podsjeća nas na ono što smo, a kad se ponovno upali, prikazuje nam slike onoga što želimo biti i čemu težimo, često pomičući vlastite granice izdržljivosti, a ponekad i zdravog razuma… No što se dogodi kad trendove povede jedna velika društvena mreža poput Snapchata koju dnevno koristi 190 milijuna korisnika?

Ah, ti standardi ljepote. Čarobna ogledala s naslovnica koja nikad ne pokazuju naša lica, nego neku daleku, egzotičnu ljepotu ljepšeg, čišćeg tena, pravilnijih obrva i usana… No, što današnji mladi listaju?

Ekrane, listaju ekrane. E sad ćete mi reći da što se čudim, pa 21. stoljeće je. Pa je. Ekran računala, a potom i ekran mobitela koji češće upotrebljavaju mlađe generacije (i ja spadam u tu skupinu, nadam se), sada prezentira trendove. Kako su to lijepo tvorci serije Black Mirror prikazali! Prije nego sam ju pogledala, zamišljala sam da se radi o nekoj creepy horor-seriji koja na posprdan način prikazuje našu upotrebu ekrana koji nas gledaju (doslovno gledaju, špijuniraju), a to su uglavnom crni ekrani mobitela. Očito nisam fulala puno više od žanra.

Jednom kad se svjetlo ugasi, na ekranu se pojavi crnilo, a potom i naš odraz – slika koja gleda natrag, baš poput pravog ogledala. Podsjeća nas na ono što smo, a kad se ponovno upali, prikazuje nam slike onoga što želimo biti i čemu težimo, često pomičući vlastite granice izdržljivosti, a ponekad i zdravog razuma… No što se dogodi kad trendove povede jedna velika društvena mreža poput Snapchata koju dnevno koristi 190 milijuna korisnika?

Nekad su to činili nestajućim pričama, onda zamjenom lica ili faceswapom, a sad i novotarijom koja mijenja muško lice u žensko i obratno. Društvene mreže odjednom su preplavljene selfijima kojima ekipa pokazuje prelijepu verziju slike svoje samo, da, drugog roda.

Upravo to me neodoljivo podsjeća na priču koju svi znamo – Disneyjevu Snjeguljicu i sedam patuljaka.

Mirror, mirror, on the phone, who is the fairest of them all?

Famed is thy beauty, Majesty. But hold, a lovely maid I see. Lens cannot hide her gentle grace. Alas, she is more fair than thee.

Svi znate koju riječ sam zamijenila sa phone, no što je bilo na mjestu lens? Pa, prnje. Prnje koje je Snjegulica oblačila svaki dan dok joj princ nije podario svilenu opravu. Ogledalce kaže da njenu ljepotu ni obične, stare prnje nisu mogle skriti. A lens? Leće? Objektivi? Hmm?

Lens je naziv za animirane filtre kakve je u naše živote najprije unio Snapchat. Da, one pasje uši, leptirići, igrice i to. Baš je početkom mjeseca ova društvena mreža predstavila novi i time su ponovno uveli mini-revoluciju nastojeći privući nove korisnike, no istodobno su uspjeli uvrijediti milijune transrodnih osoba i primijeniti tipične rodne stereotipe.

U Snapchatu su, izgleda, pogodili u sridu ovim filtrom jer su im se brojke popravile, ali i dirnuti u bolnu temu. Muški filtar proširuje kost brade, skraćuje kosu, a ponekim korisnicima dodaje bradicu, dok ženski sužuje bradu, zaglađuje kožu i produžuje kosu. Osim toga, pretpostavlja da postoje samo dva roda čime su zanemarene sve osobe koje se ne izjašnjavaju binarno. K tome predlaže što je lijepo i poželjno za koji rod čime se stvaraju uski okviri u koje bi se korisnici trebali svrstati. U konačnici, ovakvi marketinški trikovi samo potkopavaju identitet cijele trans kulture, smatraju mnogi pripadnici LGBTQ zajednice. Kako ozbiljno shvatiti transrodne osobe ako rod ovako lako nastaje i nestaje jednim potezom?

U vremenu u kojem živimo sve češće trendove postavljaju naslovnice društvenih mreža i online-časopisa. Znam da nije topla voda to što pišem, a nit ima tu nešto sporno i otrovno na što bi se valjalo žaliti. Naprotiv, mnogo je pozitivnih pomaka koje su nam nove tehnologije donijele sa sobom. Naravno, pod pretpostavkom da se koriste odgovorno. Novi trendovi su upravo to – trendovi. Njihova je zadaća da se izmijenjaju, izguravaju i bore za nove pobornike. Nema ništa loše u tome da ljubimo sliku svoju i tuđu preko novih kanala, no kad se u to umiješaju stereotipi štetni za društvo, morali bismo dobro promisliti kako ih koristimo.

P.S.

Evo vam originalne verzije poznate scene iz Snjeguljice snimljene 1937. just because.

Queen: Slave in the magic mirror, come from the farthest space, through wind and darkness I summon thee. Speak! Let me see thy face.

Magic Mirror: What wouldst thou know, my Queen?

Queen: Magic mirror on the wall, who is the fairest one of all?

Magic Mirror: Famed is thy beauty, Majesty. But hold, a lovely maid I see. Rags cannot hide her gentle grace. Alas, she is more fair than thee.

Queen: Alas for her! Reveal her name.

Magic Mirror: Lips red as the rose. Hair black as ebony. Skin white as snow.

Queen: Snow White!

Komentari na članak

Vezani članci

Naslovna

Sigurnost na mreži

Podaci koje je poželjno obrisati s Facebooka kako biste povećali svoju sigurnost

Facebook je odavno izgubio svoju prvotnu, društvenu ulogu i pretvorio se u sofisticiranu platformu za oglašavanje i prodaju. Oglašivači pomoću vaših podataka skupljaju informacije o vašim interesima i stvaraju najprimamljivije ponude samo za vas. Možete sve to barem djelomično spriječiti ako pročitate naše savjete.

Asim Ugljen Dnevnik Facebook idiota

Pretpremijera predstave

„Dnevnik fejsbuk idiota" je svojevrsni „Preobražaj" za novi milenij

Priča je to o čovjeku koji dugi niz godina odbija koristiti društvene mreže jer naprosto ne vjeruje u njihovu potrebu niti korist sve dok jednog dana napokon ne popusti nagovaranju brata i okoline te se upusti u otkrivanje Facebooka i ostalih društvenih mreža.

https://78.media.tumblr.com/3b3ead756f83f42ed934ade8a7e5ac22/tumblr_o913qemnOX1vt10uho3_1280.jpg

Aleksandra Matura

Dvije, tri o fiktivnim i pravim vezama

U svijetu gdje su se prijateljstva i veze preselili na Facebook i Instagram, isti se iskazuju tagiranjem jedni drugih na objave tipa „Označi svog BFFa i mora ti kupiti Milku Oreo“ ili „A+M moraju ići na putovanje u Azerbajdžan“ koje postaju jedini iskaz prijateljstva dok zajedno sjedite na kavi, u tišini.

https://pixabay.com/en/social-social-networks-1206612/

Društvene mreže vs. stvarni život

Razbijanje lažnih života i mitova koje plasira Instagram

Društvena mreža Instagram s 800 milijuna aktivnih korisnika stvorila je umjetni svijet koji ne postoji, a mi ga počinjemo shvaćati kao stvarni svijet. Potrebno je zaustaviti negativni trend koji se počeo razvijati te zauzeti kritički stav prema ovoj platformi.

Društvene mreže

AVG Technologies u istraživanju aplikacija

Koje aplikacije najviše troše energiju baterije?

Pogledajte koje od najpopularnijih aplikacije najviše „ubijaju“ bateriju. Imate li baš svaku?