lucija adžić

Snap trap: Kako je „bezazleni” filtar mnoge nasmijao i mnogima stao na žulj

Izvor: Pinterest

Jednom kad se svjetlo ugasi, na ekranu se pojavi crnilo, a potom i naš odraz – slika koja gleda natrag, baš poput pravog ogledala. Podsjeća nas na ono što smo, a kad se ponovno upali, prikazuje nam slike onoga što želimo biti i čemu težimo, često pomičući vlastite granice izdržljivosti, a ponekad i zdravog razuma… No što se dogodi kad trendove povede jedna velika društvena mreža poput Snapchata koju dnevno koristi 190 milijuna korisnika?

Ah, ti standardi ljepote. Čarobna ogledala s naslovnica koja nikad ne pokazuju naša lica, nego neku daleku, egzotičnu ljepotu ljepšeg, čišćeg tena, pravilnijih obrva i usana… No, što današnji mladi listaju?

Ekrane, listaju ekrane. E sad ćete mi reći da što se čudim, pa 21. stoljeće je. Pa je. Ekran računala, a potom i ekran mobitela koji češće upotrebljavaju mlađe generacije (i ja spadam u tu skupinu, nadam se), sada prezentira trendove. Kako su to lijepo tvorci serije Black Mirror prikazali! Prije nego sam ju pogledala, zamišljala sam da se radi o nekoj creepy horor-seriji koja na posprdan način prikazuje našu upotrebu ekrana koji nas gledaju (doslovno gledaju, špijuniraju), a to su uglavnom crni ekrani mobitela. Očito nisam fulala puno više od žanra.

Jednom kad se svjetlo ugasi, na ekranu se pojavi crnilo, a potom i naš odraz – slika koja gleda natrag, baš poput pravog ogledala. Podsjeća nas na ono što smo, a kad se ponovno upali, prikazuje nam slike onoga što želimo biti i čemu težimo, često pomičući vlastite granice izdržljivosti, a ponekad i zdravog razuma… No što se dogodi kad trendove povede jedna velika društvena mreža poput Snapchata koju dnevno koristi 190 milijuna korisnika?

Nekad su to činili nestajućim pričama, onda zamjenom lica ili faceswapom, a sad i novotarijom koja mijenja muško lice u žensko i obratno. Društvene mreže odjednom su preplavljene selfijima kojima ekipa pokazuje prelijepu verziju slike svoje samo, da, drugog roda.

Upravo to me neodoljivo podsjeća na priču koju svi znamo – Disneyjevu Snjeguljicu i sedam patuljaka.

Mirror, mirror, on the phone, who is the fairest of them all?

Famed is thy beauty, Majesty. But hold, a lovely maid I see. Lens cannot hide her gentle grace. Alas, she is more fair than thee.

Svi znate koju riječ sam zamijenila sa phone, no što je bilo na mjestu lens? Pa, prnje. Prnje koje je Snjegulica oblačila svaki dan dok joj princ nije podario svilenu opravu. Ogledalce kaže da njenu ljepotu ni obične, stare prnje nisu mogle skriti. A lens? Leće? Objektivi? Hmm?

Lens je naziv za animirane filtre kakve je u naše živote najprije unio Snapchat. Da, one pasje uši, leptirići, igrice i to. Baš je početkom mjeseca ova društvena mreža predstavila novi i time su ponovno uveli mini-revoluciju nastojeći privući nove korisnike, no istodobno su uspjeli uvrijediti milijune transrodnih osoba i primijeniti tipične rodne stereotipe.

U Snapchatu su, izgleda, pogodili u sridu ovim filtrom jer su im se brojke popravile, ali i dirnuti u bolnu temu. Muški filtar proširuje kost brade, skraćuje kosu, a ponekim korisnicima dodaje bradicu, dok ženski sužuje bradu, zaglađuje kožu i produžuje kosu. Osim toga, pretpostavlja da postoje samo dva roda čime su zanemarene sve osobe koje se ne izjašnjavaju binarno. K tome predlaže što je lijepo i poželjno za koji rod čime se stvaraju uski okviri u koje bi se korisnici trebali svrstati. U konačnici, ovakvi marketinški trikovi samo potkopavaju identitet cijele trans kulture, smatraju mnogi pripadnici LGBTQ zajednice. Kako ozbiljno shvatiti transrodne osobe ako rod ovako lako nastaje i nestaje jednim potezom?

U vremenu u kojem živimo sve češće trendove postavljaju naslovnice društvenih mreža i online-časopisa. Znam da nije topla voda to što pišem, a nit ima tu nešto sporno i otrovno na što bi se valjalo žaliti. Naprotiv, mnogo je pozitivnih pomaka koje su nam nove tehnologije donijele sa sobom. Naravno, pod pretpostavkom da se koriste odgovorno. Novi trendovi su upravo to – trendovi. Njihova je zadaća da se izmijenjaju, izguravaju i bore za nove pobornike. Nema ništa loše u tome da ljubimo sliku svoju i tuđu preko novih kanala, no kad se u to umiješaju stereotipi štetni za društvo, morali bismo dobro promisliti kako ih koristimo.

P.S.

Evo vam originalne verzije poznate scene iz Snjeguljice snimljene 1937. just because.

Queen: Slave in the magic mirror, come from the farthest space, through wind and darkness I summon thee. Speak! Let me see thy face.

Magic Mirror: What wouldst thou know, my Queen?

Queen: Magic mirror on the wall, who is the fairest one of all?

Magic Mirror: Famed is thy beauty, Majesty. But hold, a lovely maid I see. Rags cannot hide her gentle grace. Alas, she is more fair than thee.

Queen: Alas for her! Reveal her name.

Magic Mirror: Lips red as the rose. Hair black as ebony. Skin white as snow.

Queen: Snow White!

Komentari na članak

Vezani članci

e-si gladan Petra i Kristijan

INTERVJU: e-si gladan?

„Važno je imati svoju kreativnu priču koja te razlikuje od ostalih bezbroj „food“ virtualnih mjesta“

„On kuha, ona piše", stoji u opisu Facebook stranice e-si gladan?. Petra i Kristijan su se nedavno odlučili na pokretanje sadržaja na internetu koji se dotiče onoga o čemu jedan od njih najbolje zna, a to je hrana.

YouTube logo

10 najviralnijih Youtube videa

Youtubeovih top deset videa u 2014. godini

Prvi na popisu ima 122 milijuna pogleda, dok posljednji broji nešto više od 38 milijuna. Pogledajte koji su to.

Logo

Glazba po izboru korisnika

8tracks.com

Glazbene liste unutar 8tracksa stvaraju korisnici koji ih tada mogu dijeliti na društvenim mrežama, kao i preslušavati liste drugih korisnika.

društvene mreže

Sa sjednice Vlade

Zbog novog bi se zakona moglo pratiti sve što komentirate na društvenim mrežama

Ponašanje na internetu moglo bi se značajno promijeniti stupi li na snagu najavljeni zakon o kojem je progovorila Nina Obuljen Koržinek, ministrica kulture.

Naslovna

Društvene mreže

Kako Facebook prikuplja vaše podatke i koristi ih za reklame

Jeste li ikad na Facebooku dobili veoma specifičnu reklamu baš kada ste razmišljali o kupnji toga? Ne, Facebook vam nije pročitao misli. Već je vrlo specifičnim metodama otkrio što volite i ponudio vam to u obliku reklame. Kako to sve funkcionira i kako isključiti takve reklame, pročitajte u nastavku.