LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Predvidljivo iracionalni

Mehanizam samokontrole i kako ga razviti

Tijekom najdražeg studentskog mjeseca – veljače – velik broj studenata sigurno se zapitao zašto se nije počeo učiti na vrijeme? Kako bismo došli do odgovora na to pitanje, pomoći će nam profesor Dan Ariely sa Sveučilišta Duke u SAD-u.

Tijekom najdražeg studentskog mjeseca – veljače – velik broj studenata sigurno se zapitao zašto se nije počeo učiti na vrijeme? Kako bismo došli do odgovora na to pitanje, pomoći će nam profesor Dan Ariely sa Sveučilišta Duke u SAD-u.

U sklopu nove serije članaka pod zajedničkim nazivom Predvidljivo iracionalni bavit ćemo se pitanjem koje doista utječe na naše svakodnevne odluke. Pomoću znanosti koja se naziva bihevioristička ekonomija kroz razne teme donijet ćemo odgovore na pitanja poput Zašto odgađamo obaveze? Zašto je zabranjeno voće najslađe? Zašto je naše ponašanje iracionalno i zašto to ne uviđamo sami? i donijeti sud o procjenjivanju i donošenju vlastitih odluka. 

Prva je tema kojom ćemo se baviti nemogućnost samokontrole. Tijekom najdražeg studentskog mjeseca – veljače – velik broj studenata sigurno se zapitao Zašto se nisam kontrolirao i počeo učiti na vrijeme? Kako bismo došli do odgovora na postavljeno pitanje, pomoći će nam profesor Dan Ariely sa Sveučilišta Duke u SAD-u. U svojoj knjizi iznio je primjer kojim nam pokušava detaljno pojasniti i istražiti nevidljive sile koje utječu na naše odluke i shvatiti zašto ne donosimo racionalne odluke. 

Istraživanjem koje je prikazano obuhvaćene su tri skupine studenata s istim sadržajem kolegija i opsegom rada, ali način izvršavanja obaveza im je različit. Sve tri skupine tijekom semestra imaju obavezu predati tri seminarska rada od čega će se sastojati njihova ocjena. Prva skupina samostalno odlučuje o svojim rokove.

Prvi ću rad predati u ______________________ tjednu.

Drugi ću rad predati u _____________________ tjednu.

Treći ću rad predati u ______________________ tjednu.

Ali nakon što sami odrede rokove i upišu ih, moraju ih poštivati. Ako zakasne s predajom, kazna će se sastojati od oduzimanja bodova (onoliko dana koliko zakasne s predajom). Sasvim racionalan student odredio bi rokove za posljednje dane nastave. Radovi se uvijek mogu predati ranije, ali nema smisla riskirati s postavljanjem ranijega roka upravo zbog kazne. No ljudi nisu uvijek racionalni. Što biste vi odabrali?

Studenti prve skupine rasporedili su svoje rokove tijekom semestra upravo zato što su svjesni svojega problema s odgađanjem. Sami su sebi postavili rokove i na taj su način mislili da su garantirali raniji početak rada i stali na kraju odgađanju.

Studenti druge skupine dobili su samo jedan rok, onaj za koji se očekivalo da će si odrediti studenti prvi skupine. Na samom kraju semestra morali su predati sva tri rada, a ako su željeli to su mogli napraviti i ranije. Studenti treće skupine su pak bili pod diktatorskim režimom i profesor im je odredio točne termine kada moraju predati sva tri seminarska rada. Što mislite koja skupina je postigla najbolje rezultate?

Najbolji rezultat ostvarili su studenti treće skupine kojima su svi rokovi bili unaprijed određeni, a najgore rezultate je imala druga skupina – ona koja je imala određen samo jedan rok. Studenti prve skupine koji su si sami određivali rokove prošli su prosječnom ocjenom.

Iznimno važan aspekt koji čini studente prve skupine glavnim pobjednicima, iako nisu imali na kraju najbolje ocjene, jest samokontrola. Svaki problem u sebi ima potencijalan mehanizam za samokontrolu, na nama je samo hoćemo li ga iskoristiti i od potencijalnog mehanizma za samokontrolu doći do samokontrole. Studenti prve skupine koji su si sami odredili rokove učinili su to svjesni svojega problema s odgađanjem i pretpostavili su da će imati problema sa samokontrolom. Budući da su prepoznali svoju slabost, sposobni su iskoristiti postojeća sredstva i nadvladati problem nemogućnosti samokontrole.

FOTO: PIXABAY