Mentalno zdravlje

10 stvari koje je dobro imati na umu kada vas život iznenadi nedaćama

Depresija, tuga, usamljenost

Naučite kako se lakše i efikasnije nositi s mnogim negativnim emocijama koje nastaju kada nas život iznenadi.

Život je često nepredvidljiv, pa tako u jednom trenutku stvari mogu teći točno po planu, a već idućeg dana pitate se što se to dogodilo i krenulo krivo. Bez obzira na razinu truda, pripreme i odgovornosti, bez obzira na društveni ili ekonomski status, svi smo se našli ili ćemo se tek naći u nezgodnoj situaciji. U takvim situacijama veoma je lako osjetiti se poraženo i sumnjati u svoje sposobnosti, pa čak i potpuno neuspješno i nesposobno, osobito ako se nosite s depresijom ili anksioznosti.

Emocije koje nas preplave u takvim životnim periodima potpuno su prirodne, ali i iznimno jake, ponekad toliko jake da sprječavaju normalno funkcioniranje i obavljanje čak i svakodnevnih rutinskih obveza. Osoba se može osjećati kao da se odjednom našla ispred veoma visokog i dugog zida koji ne zna prijeći, gotovo paralizirano. Iako smo rekli kako su takve emocije potpuno prirodne, ako se čovjek ne nauči nositi s njima na zdrav i učinkovit način, one mogu postati veoma toksične za mentalno, ali i fizičko zdravlje. Donosimo 10 savjeta koji će vam pomoći pronaći snagu kada naiđete na naizgled nepremostivu zapreku.

Vaš je stav presudan

Vaš stav oblikuje način na koji pristupate problemu pred kojim ste se našli. A znamo kako je pravi pristup problemu prvi korak u njegovu rješavanju. Ne dopustite glasu u vašoj glavi da vam govori kako niste uspjeli i nećete uspjeti. Ušutkajte ga kad vam kaže da su stvari preteške i beznadne i da ste nesposobni. Ako treba i naglas.

Imate sve što je potrebno za rješavanje problema

Zapamtite kako su vaše snage i vrline i dalje u vama, bez obzira na neuspjeh. To što niste uspjeli dati ispit, možda ni iz trećeg pokušaja, ne znači da ga ne možete dati ili ste odabrali krivi studij. To jednostavno znači kako morate promijeniti način na koji učite za njega.

Jednostavno poduzmite nešto

Kada vam se čini da ste udarili u zid, teško je pronaći motivaciju za obavljanje ostalih stvari koje ste si zacrtali ili koje se od vas očekuju. Kao da vlastiti mozak ne želi surađivati s vama. Znate da morate na predavanje, pisati seminar ili učiti za idući ispit, no jednostavno nemate volje. Mnogima od vas kroz mozak će u tom trenutku prolaziti milijun misli, većinom negativnih. No, pokušajte se jednostavno prisiliti. Odredite si točno vrijeme kada ćete krenuti s poslom i pridržavajte ga se. Mozak će vam vjerojatno vrištati kako vam se ne da i kako je sve to skupa naporno i besmisleno, ali ne dopustite da to prevagne. Zanimljivo je kako već nakon pola sata taj osjećaj uzaludnosti počinje nestajati i počinje se buditi osjećaj zadovoljstva zbog obavljenog.

Prisjetite se nečega što vas uzbuđuje

Kada se osjećamo tužno i poraženo, vraćanje nečemu što volimo i u čemu smo dobri može nas izvući iz apatije i podsjetiti na naše snage. Otplešite koreografiju koju obožavate, ispecite najdraži kolač, nazovite najbližeg prijatelja ili prijateljicu, otiđite na karaoke i otpjevajte najdražu pjesmu, otiđite na neku utakmicu ili sami zaigrajte sport koji obožavate. Opcije su beskrajne.

Pogledajte što ste već postigli

Već smo spomenuli osjećaje neuspjeha, nesposobnosti i beznadnosti koji nas mogu preplaviti. Kada vas obuzmu takvi negativni osjećaji, prisjetite se svega što ste dotad postigli. I ne sramite se zapisati svoja postignuća, koliko god vam se činila mala. Mozak ima nezgodnu tendenciju preuveličavanja najsvježijih događaja, osobito ako su negativna. Zato ga podsjetite na one pozitivne događaje. To je sjajan način za ojačavanje samopouzdanja i osjećaja vlastite vrijednosti koji će vam pomoći u svladavanju problema.

Prihvatite poniznost

Svi smo mi samo ljudi i nitko od nas nije savršen. Nitko od nas nije dobar u svemu i svatko od nas ponekad griješi. Nitko se nije rodio sa svim znanjem ovoga svijeta, svi moramo učiti cijeloga života. Zato se nemojte sramiti ako nešto ne znate. Vi ste, kao i svi mi, remek-djelo u nastajanju.

Započnite iznova

Ako ne uspijete iz prve, pokušajte ponovno. Ta stara izreka možda zvuči kao klišej, no dragocjena je kada se internalizira. Takav stav osnova je mentalne otpornosti koja je osnovna komponenta uspjeha. Gimnastičar izvodi vježbu dok je ne uspije izvesti gotovo savršeno. Kemičar izvodi pokuse dok ne dobije optimalan omjer elemenata. Ne odustajte.

Zadržite pozitivnost

Kada se nađemo pred zidom, iznimno je lako predati se očaju i osjećaju bespomoćnosti. U tim trenucima pokušajte refokusirati vaš mozak na pozitivne stvari u vašem životu – na vaše bliske prijatelje, partnera ili partnericu, težak ispit koji ste dali, pa čak i kućnog ljubimca. Kako smo već rekli, mozak jače doživljava i pamti negativne emocije, no uz malo vježbe i truda može ga se reprogramirati. Svaka pozitivnost koju primijetite dat će vam snagu i pomoći vam u probijanju zida pred kojim ste se našli.

Promijenite smjer svoga života

Svaki je problem zapravo prilika. Ponekad nam zapreka na našem isplaniranom putu pokazuje kako to nije pravi put za nas. Krize su često najbolji trenutak za preispitivanje i revalorizaciju naših ciljeva. Možda nam se čini kako je naš život uništen i kako nam se cijeli svijet ruši, no na drugom kraju zida čeka nas nešto mnogo bolje. Možda shvatite kako vam ciljevi na kojima ste do tada radili ipak nisu toliko važni, pa ih odlučite promijeniti. Možda shvatite kako ste ciljeve pokušavali ostvariti na krivi način, pa promijenite vaš pristup. U svakom slučaju, vaš život krenut će drugačijim smjerom, zato budite proaktivni i sami ga oblikujte.

Budite otporni

Mentalna otpornost jest sposobnost oporavka od stresa i pritisaka. Mentalno otporni ljudi ne dopuštaju da ih životne nedaće slome, već pokušavaju razriješiti nastale probleme i nastaviti dalje. Najvažnija komponentna otpornosti svakako je prilagodljivost. Prilagodljivi ljudi uče iz svake situacije u kojoj se nađu i učine najbolje što mogu bez obzira na situaciju.

Komentari na članak

Vezani članci

http://www.publicdomainpictures.net/pictures/160000/velka/coeur-et-coucher-de-soleil.jpg

Savjeti za dobro raspoloženje

Stvari koje možete učiniti „od sebe za sebe“ kako biste se osjećali bolje

Donosimo vam jedanaest prijedloga uz koje možete svakodnevno, jednostavno i besplatno učiniti za sebe nešto lijepo, jer vi ste jedina osoba s kojom ćete biti do kraja života.

iPhone i YouTube

Načini kako uštedjeti bateriju

13 razloga zašto se tvoj iPhone brzo isprazni

Vlasnik ste iPhonea koji se često prazni? Ne brinite, donosimo vam razloge zašto se to događa te kako možete uštedjeti bateriju. 

LinkedIn

Internet bez granica

Na LinkedInu nađite posao vaših snova

Saznajte kako još bolje iskoristiti svoj profil na LinkedInu te koji programi mogu pomoći da vam informacije o poslu na ovoj mreži dolaze izravno na e-mail adresu.

https://www.flickr.com/photos/matt_gibson/3281131319

Pobijedi prokrastinaciju

Sitnim koracima do velike produktivnosti

Potrebno je samo malo samodiscipline, organizacije i koncentracije kako biste povećali produktivnost i imali više vremena za sve što volite raditi.

Novogodišnji outfit: Pop the champagne

Najluđa noć u godini

FOTO i VIDEO: Savršeni party outfit & make-up

Ukoliko još niste izabrale outfit za novogodišnji party, ne brinite! Neznate kako pravilno nanijeti smokey-eye ili šljokice na oči? Ni za ovo ne brinite! Složili smo za vas fotogaleriju odličnih modnih kombinacija i make-up tutoriala za doček nove godine koji vam može pomoći u poslijednjim trenucima.