Možete prekršiti intelektualno vlasništvo i putem društvenih mreža

Šala postala autorsko pravo na Twitteru

Twitter

Mogu li se šale, mišljenja i izjave osoba na društvenim mrežama smatrati autorskim pravima? Twitter kaže da mogu.

Ovaj se vikend na Twitteru odigrao scenarij za koji se nije moglo predvidjeti da će mu baš Twitter biti mjesto događanja. Barem pet tweetova obrisano je jer su prekrišili autorska prava spisateljice Olge Lexell koja je prva na svoj profil objavila šalu koja glasi: „saw someone spill their high end juice cleanse all over the sidewalk and now I know god is on my side“. Odnosno, u prijevodu šala glasi: „vidjela sam nekog da je prolio svoj sok za čišćenje organizma po cijelom pločniku i sad znam da je bog na mojoj strani“.

Iako je očito da fora zvuči bolje na engleskom jeziku, jednostavno jer u hrvatskom ne postoji prijevod za „high end juice cleanse“, trebamo promisliti do kuda ćemo doći ako se intelektualnim vlasništvom smatra status napisan na društvenoj mreži.

Ovaj scenarij možda ima malo više smisla jer se radi o spisateljici koja od svojih šala (i riječi) zarađuje, a i sama je rekla kako nekada na Twitter objavi šalu kako bi testirala njenu prolaznost te da svoj profil drži zaključanim za javnost,a mogu mu pristupiti tek osobe kojima ona dopusti. Nadodala je kako je već ranije primijetila tih par profila koji uporno kradu njene šale te da se ona bori protiv „neautoriziranih preuzimanja tuđih šala“.

Upravo zbog opcije Retweet njena optužba, kao i Twitterova reakcija, dobiva još malo više na smislu. U ovom je slučaju za veliki odjek ulogu imao Twitter profil Plagarism Is Bad“ u čijem opisu stoji da smatraju kako je loše kopirati tuđe tweetove čak i izvan Twittera, te da ukoliko oni primijete da je baš vaš profil nešto kopirao – vaš će profil dodati na svoju listu pod nazivom Tweet Thieves/Plagiarists.

Nakon što su objavljeni, tweetovi su uklonjeni, odnosno na njihovom mjestu sada piše "Tweet witheld: This Tweet from @username has been withheld in response to a report from the copyright holder". Kako je to izgledalo nakon što su uklonjene šale spisateljice, pogledajte na fotografiji.

Copyright Twitter
 
Tweet witheld, Izvor: Twitter/Screenshot
 

Klikom na Learn more – Twitter preusmjeri na članak o svojoj DMCA politici, odnono Digital Millennium Copyright Actu, koji je prihvaćen u Sjedinjenim Američkim Državama. Dopušta osobi koja smatra da je narušeno njeno autorsko pravo da prijavi osobu koja joj je to pravo oduzela na način da nije napomenula tko je pravi autor, odnosno nije ju autorizirala.  

Još nije jasno radi li se o jedinstvenom slučaju na Twitteru, iako je ovo pravo implementirano u rad Twittera, ili samo drugi slučajevi nisu privukli toliku pažnju.

Unatoč tome što se za autorska prava nad fotografijama i grafičkim radovima bori već duže vrijeme, njihovo je kolanje putem društvenih mreža nemoguće zaustaviti. Jednaka situacija događa se i sa šalama, mišljenjima i izjavama koje u virtualnom svijetu postaju svačije pravo.

Komentari na članak

Vezani članci

Ice bucket challenge

Humanitarna akcija na društvenin mrežama

Ice Bucket Challenge: viralnim videom do 115 milijuna dolara

Sjećate se viralnih videa takozvanog Ice Bucket Challengea? Skupljeno je 115 milijuna dolara. Saznajte kako se raspodijelio novac.

Internet

Što je čovjek bez interneta?

Virtualna svakodnevnica

Prema istraživanju Internet World Statsa iz 2012. godine, u svijetu postoji 2,405,518,376 korisnika interneta. Zatim, u Europi oko 518 milijuna korisnika, a u Hrvatskoj 3 milijuna i 167 tisuća korisnika.

Facebook logo

Promjene u najvećoj društvenoj mreži

Što nam Facebook sprema u 2014.

Predviđa se daljnji trend porasta korisnika na mjesečnoj bazi, poglavito starije populacije. Mark Zuckerberg, glavni izvršni direktor kompanije, naglašava kako u budućnosti cilj Facebooka neće biti ˝cool˝ faktor, već će se priklanjati Googleovoj filozofiji formiranja online servisa koji će ljudima omogućavati umrežavanje po potrebi.

3D emotikoni

Istraživanje o e-smijanju

Skraćenica "LOL" sve manje popularna

Najpopularniji izraz smijanja na Facebooku je onomatopeja "haha", koja se koristi u preko polovice slučajeva.

unseen

Za sve postoji rješenje

Facebook: kako onemogućiti Seen?

Više ne morate strahovati nakon što otvorite poruke na koje ne želite odgovoriti.