Možete prekršiti intelektualno vlasništvo i putem društvenih mreža

Šala postala autorsko pravo na Twitteru

Twitter

Mogu li se šale, mišljenja i izjave osoba na društvenim mrežama smatrati autorskim pravima? Twitter kaže da mogu.

Ovaj se vikend na Twitteru odigrao scenarij za koji se nije moglo predvidjeti da će mu baš Twitter biti mjesto događanja. Barem pet tweetova obrisano je jer su prekrišili autorska prava spisateljice Olge Lexell koja je prva na svoj profil objavila šalu koja glasi: „saw someone spill their high end juice cleanse all over the sidewalk and now I know god is on my side“. Odnosno, u prijevodu šala glasi: „vidjela sam nekog da je prolio svoj sok za čišćenje organizma po cijelom pločniku i sad znam da je bog na mojoj strani“.

Iako je očito da fora zvuči bolje na engleskom jeziku, jednostavno jer u hrvatskom ne postoji prijevod za „high end juice cleanse“, trebamo promisliti do kuda ćemo doći ako se intelektualnim vlasništvom smatra status napisan na društvenoj mreži.

Ovaj scenarij možda ima malo više smisla jer se radi o spisateljici koja od svojih šala (i riječi) zarađuje, a i sama je rekla kako nekada na Twitter objavi šalu kako bi testirala njenu prolaznost te da svoj profil drži zaključanim za javnost,a mogu mu pristupiti tek osobe kojima ona dopusti. Nadodala je kako je već ranije primijetila tih par profila koji uporno kradu njene šale te da se ona bori protiv „neautoriziranih preuzimanja tuđih šala“.

Upravo zbog opcije Retweet njena optužba, kao i Twitterova reakcija, dobiva još malo više na smislu. U ovom je slučaju za veliki odjek ulogu imao Twitter profil Plagarism Is Bad“ u čijem opisu stoji da smatraju kako je loše kopirati tuđe tweetove čak i izvan Twittera, te da ukoliko oni primijete da je baš vaš profil nešto kopirao – vaš će profil dodati na svoju listu pod nazivom Tweet Thieves/Plagiarists.

Nakon što su objavljeni, tweetovi su uklonjeni, odnosno na njihovom mjestu sada piše "Tweet witheld: This Tweet from @username has been withheld in response to a report from the copyright holder". Kako je to izgledalo nakon što su uklonjene šale spisateljice, pogledajte na fotografiji.

Copyright Twitter
 
Tweet witheld, Izvor: Twitter/Screenshot
 

Klikom na Learn more – Twitter preusmjeri na članak o svojoj DMCA politici, odnono Digital Millennium Copyright Actu, koji je prihvaćen u Sjedinjenim Američkim Državama. Dopušta osobi koja smatra da je narušeno njeno autorsko pravo da prijavi osobu koja joj je to pravo oduzela na način da nije napomenula tko je pravi autor, odnosno nije ju autorizirala.  

Još nije jasno radi li se o jedinstvenom slučaju na Twitteru, iako je ovo pravo implementirano u rad Twittera, ili samo drugi slučajevi nisu privukli toliku pažnju.

Unatoč tome što se za autorska prava nad fotografijama i grafičkim radovima bori već duže vrijeme, njihovo je kolanje putem društvenih mreža nemoguće zaustaviti. Jednaka situacija događa se i sa šalama, mišljenjima i izjavama koje u virtualnom svijetu postaju svačije pravo.

Komentari na članak

Vezani članci

Duolingo

Duolingo

Besplatno učenje stranih jezika za sve

Želite naučiti strani jezik, a tečaj vam je preskup? Besplatno skinite aplikaciju Duolingo i bacite se na posao!

Selfie cover

Trend povezan s nizom ozbiljnih dijagnoza

Selfiji, narcizam i mentalne bolesti imaju puno toga zajedničkog

Sve veći broj ljudi postaje ovisan o selfijima i društvenim mrežama. Ta činjenica povezana je s mentalnim zdravstvenim stanjem osoba opsjednutih izgledom.

Ella Dvornik, FOTO: Facebook

Intervju s Ellom Dvornik

"Ako uvijek kažeš istinu, nikad ne moraš razmišljati o tome što si rekao"

Od svega je odustala. Najgora je stvar što joj je toliko bilo bitno što ljudi oko nje misle. Bilo joj je bitno što njezina mama misli, što njezin tata misli, što baka misli, što prijatelji misle, što ljudi koje uopće ne poznaje misle i cijelo je vrijeme mislila da je normalan život taj da ideš u školu, na faks i nađeš posao.

Mobitel

Poslodavci provjeravaju kandidate

Objave na društvenim mrežama mogu vas stajati posla

Ono što danas objavite na društvenoj mreži može biti vrlo bitno kad se sutra prijavite za posao.

Društvene mreže

Društvene mreže mogu vam pomoći u vlastitoj promociji

Društvene mreže mogu pomoći u potrazi za poslom

Studenti danas većinu vremena provode na mobitelu i koriste aplikacije kao što su WhatsApp, Viber, Facebook i Twitter. Sve te aplikacije sjajna su podloga za vlastitu promociju.