Možete prekršiti intelektualno vlasništvo i putem društvenih mreža

Šala postala autorsko pravo na Twitteru

Twitter

Mogu li se šale, mišljenja i izjave osoba na društvenim mrežama smatrati autorskim pravima? Twitter kaže da mogu.

Ovaj se vikend na Twitteru odigrao scenarij za koji se nije moglo predvidjeti da će mu baš Twitter biti mjesto događanja. Barem pet tweetova obrisano je jer su prekrišili autorska prava spisateljice Olge Lexell koja je prva na svoj profil objavila šalu koja glasi: „saw someone spill their high end juice cleanse all over the sidewalk and now I know god is on my side“. Odnosno, u prijevodu šala glasi: „vidjela sam nekog da je prolio svoj sok za čišćenje organizma po cijelom pločniku i sad znam da je bog na mojoj strani“.

Iako je očito da fora zvuči bolje na engleskom jeziku, jednostavno jer u hrvatskom ne postoji prijevod za „high end juice cleanse“, trebamo promisliti do kuda ćemo doći ako se intelektualnim vlasništvom smatra status napisan na društvenoj mreži.

Ovaj scenarij možda ima malo više smisla jer se radi o spisateljici koja od svojih šala (i riječi) zarađuje, a i sama je rekla kako nekada na Twitter objavi šalu kako bi testirala njenu prolaznost te da svoj profil drži zaključanim za javnost,a mogu mu pristupiti tek osobe kojima ona dopusti. Nadodala je kako je već ranije primijetila tih par profila koji uporno kradu njene šale te da se ona bori protiv „neautoriziranih preuzimanja tuđih šala“.

Upravo zbog opcije Retweet njena optužba, kao i Twitterova reakcija, dobiva još malo više na smislu. U ovom je slučaju za veliki odjek ulogu imao Twitter profil Plagarism Is Bad“ u čijem opisu stoji da smatraju kako je loše kopirati tuđe tweetove čak i izvan Twittera, te da ukoliko oni primijete da je baš vaš profil nešto kopirao – vaš će profil dodati na svoju listu pod nazivom Tweet Thieves/Plagiarists.

Nakon što su objavljeni, tweetovi su uklonjeni, odnosno na njihovom mjestu sada piše "Tweet witheld: This Tweet from @username has been withheld in response to a report from the copyright holder". Kako je to izgledalo nakon što su uklonjene šale spisateljice, pogledajte na fotografiji.

Copyright Twitter
 
Tweet witheld, Izvor: Twitter/Screenshot
 

Klikom na Learn more – Twitter preusmjeri na članak o svojoj DMCA politici, odnono Digital Millennium Copyright Actu, koji je prihvaćen u Sjedinjenim Američkim Državama. Dopušta osobi koja smatra da je narušeno njeno autorsko pravo da prijavi osobu koja joj je to pravo oduzela na način da nije napomenula tko je pravi autor, odnosno nije ju autorizirala.  

Još nije jasno radi li se o jedinstvenom slučaju na Twitteru, iako je ovo pravo implementirano u rad Twittera, ili samo drugi slučajevi nisu privukli toliku pažnju.

Unatoč tome što se za autorska prava nad fotografijama i grafičkim radovima bori već duže vrijeme, njihovo je kolanje putem društvenih mreža nemoguće zaustaviti. Jednaka situacija događa se i sa šalama, mišljenjima i izjavama koje u virtualnom svijetu postaju svačije pravo.

Komentari na članak

Vezani članci

10 suptilinih Harry Potter tetovaža

Čarolija tetoviranja

FOTO: 10 suptilnih Harry Potter tetovaža

Kako iskazati svoju ljubav prema fikcijskim likovima, primjerice Harryju Potteru? Tetovažama! Donosimo deset najljepših tetovaža koje smo uspjeli naći na društvenim mrežama, a da na suptilan i jedinstven način ističu ljubav prema knjigama i filmu o omiljenom čarobnjaku.

Wivu aplikacija fotolov

Online fotolov

Mladi s mobilnom aplikacijom WIVU žele izazvati Zagrepčane da razmišljaju izvan uobičajenih okvira

Wivu je aplikacija za pametne telefone, koja korisnicima svaki dan postavlja novi izazov: uslikajte dječju sreću, nađite nešto veoma staro, uhvatite objektivom trenutak slavlja vaše omiljene ekipe...

Društvene mreže

Umjesto Facebooka i Twittera

Sve poznatije društvene mreže

Svaka od ovih društvenih mreža nudi nešto novo i jedinstveno.

JCI Zagreb

Sudjelujte u stvaranju pozitivnih promjena!

Konferencija „Komuniciraj svoju ideju by JCI Zagreb”

Koji su komunikacijski kanali najisplativiji? Koji se alati koriste na društvenim mrežama? Kako komunicirati svoj proizvod i uslugu te se istaknuti na tržištu? Zašto vaš proizvod treba priču? Odgovore potražite na konferenciji „Komuniciraj svoju ideju by JCI Zagreb”.

Fejs

Sveznajuće društvene mreže

Facebook prije vas zna s kim ćete biti u vezi

Facebook je uočio ponavljanja u ponašanju na društvenim mrežama dvoje ljudi koji će tek postati par. Na temelju tih podataka Facebook može znati s kim ćete biti u vezi i prije vas samih.