Na današnji dan

Savjeti za internetsku kupovinu povećavaju sigurnost potrošača u digitalnom svijetu

Internet kupovina

Zbog događaja koji se odvio 15. ožujka 1962. godine, danas imamo pravo na reklamaciju, zamjenu ili povrat novčanih sredstava zbog nekvalitetnih kupljenih proizvoda.

Svjetski dan zaštite prava potrošača obilježava se 15. ožujka od 1983. godine Datum je izabran zato što je upravo na taj dan 1962. godine, američki predsjednik John F. Kennedy dostavio američkom Kongresu prijedlog Deklaracije o pravima potrošača. U svom je govoru Kennedy objasnio da su potrošači istinski pokretači gospodarstva koji zaslužuju puno više prava nego u to vrijeme zaista i imaju.

– Potrošači  po definiciji uključuju sve nas, pa i mene kao predsjednika SAD-a. Potrošači su najveća gospodarska skupina na koju utječe skoro svaka javna ili privatna gospodarska odluka. Oni su najvažnija skupina čiji se stavovi vrlo često ne čuju. Glas potrošača mora se čuti. – izjavio je Kennedy.

Nedugo zatim, Kongres je izglasao povjerenje predsjedniku i usvojio Deklaraciju o pravima potrošača. Svjetski dan zaštite prava potrošača prilika je za promocijom osnovnih prava svih potrošača. Temeljna ideja projekta je odgovor samih kupaca na tržište koje je diskriminatorno prema siromašnijim potrošačima. Obilježavanjem ovog dana ukazuje se na postojeću socijalnu nepravdu, na pravnu nesigurnost potrošača te na zlouporabu roba i usluga.

Svake godine od svog premijernog obilježavanja, Svjetski dan zaštite potrošača ima temu prikladnu trenutnim svjetskim problemima. Sukladno digitalnom dobu u kojem se nalazimo, ovogodišnji je moto Izgradimo digitalni svijet kojemu potrošači mogu vjerovati. Obilježavanje samog dana ovisi o inicijativi pojedine države te njezine lokalne politike. Primjerice, 2016. godine ovaj je dan nosio temu prodaje antibiotika izvan tržišta. Pakistan se uključio u osvještavanje svojih građana tako da da su organizacije poput Nacionalnog građanskog foruma i Glasa potrošača organizirale šetnju glavnim gradskim trgovima koja je završila tribinom o pravima potrošača.

U Hrvatskoj Svjetski dan zaštite prava potrošača obilježava Društvo za zaštitu potrošača pod nazivom Potrošač. Sukladno ovogodišnjoj tematici, Potrošač je na svojoj internetskoj stranici već objavio nekoliko savjeta za sigurnu internetsku kupovinu, među kojima su kupnja preko provjerenih mrežnih stranica, informiranje o prodavaču, navođenje samo najnužnijih osobnih podataka, izbjegavanje plaćanja unaprijed, provjera ispravnosti isporučenog proizvoda te provjera troškova dostave i carine.

Kako ćete vi obilježiti ovaj dan? Svakako savjetujemo informiranje o svim vašim pravima koje kao potrošač imate. U Hrvatskoj je zakonski regulirana tek osnova o zamjeni kupljenog proizvoda ako se takav ošteti ili sadrži tvorničku grešku. Unatoč činjenici da gotovo svaka trgovina ima vlastiti rok predviđen za reklamaciju ili zamjenu, važno je znati da vi svakako na to imate pravo.

Komentari na članak

Vezani članci

Jednostavni načini za borbu protiv stresa

Zlostavljanje na radnom mjestu

Žrtve "mobbinga" na studentskim poslovima

Dok se nekolicina hvali velikim plaćama u sezoni, postoji nažalost i nemali broj studenata koji se žale na različite vrste "mobbinga". Zakoni štite studente u teoriji, ali praksa često pokazuje drugačije.

Talijansko Sveučilište

Studij u Italiji

Stipendije za buduće pravnike

Talijansko Sveučilište Bocconi nudi stipendije za sve studente pravnog usmjerenja koji nisu nikada studirali u toj zemlji.

Aplikacija Type n Walk

Tipkajte i hodajte u isto vrijeme

Type n Walk: Aplikacija za prozirno pisanje poruka

Prema najnovijim istraživanjima, korisnici pametnih telefona mnogo vremena provode zureći u mobitele. Stoga često dolazi do sudaranja prolaznika u prometu ili nailaženja na prepreke.

Safe world

Rezultati istraživanja

10 najsigurnijih gradova na svijetu

Nijedan američki grad nije ušao u vrh popisa najsigurnijih gradova na svijetu. A koji se tu nalaze, provjeri u članku.

Kibernetički kriminal

Sigurnost na internetu

Online prijevare kojih niste ni svjesni

Prijevare s računima, krađe identiteta i osobnih podataka, krivotvorenje mrežnih stranica, prijevare u online trgovinama najveće su opasnosti tzv. kibernetičkog kriminala. Upozoravamo na neke od mogućih načina prijevara.