LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Na današnji dan

Povodom obilježavanja dana osnutka prve Dječje kuće, hrvatska odgajateljica otkriva više o Montessori metodi

Dr. Maria Montessori 6. siječnja 1907. godine osnovala je prvu Dječju kuću s ciljem da pomogne djeci prepuštenoj ulici. Kasnije promatranjem djece i osluškivanjem njihovih potreba razvija i metodu Montessori. Ova metoda primjenjuje se i u hrvatskim vrtićima, o čemu nam je više otkrila anonimna odgajateljica.

Dr. Maria Montessori 6. siječnja 1907. godine osnovala je prvu Dječju kuću s ciljem da pomogne djeci prepuštenoj ulici. Kasnije promatranjem djece i osluškivanjem njihovih potreba razvija i metodu Montessori. Ova metoda primjenjuje se i u hrvatskim vrtićima, o čemu nam je više otkrila anonimna odgajateljica.

Dr. Maria Montessori, rođena 1870. godine, prva je žena u Italiji koja je unatoč raznim predrasudama doktorirala medicinu. Također je poznata po svojem pedagoškom pristupu kojim je mijenjala dotadašnji pogled na dijete i djetinjstvo, po tzv. metodi Montessori. Metodu je osnovala iz potrebe da pomogne djeci prepuštenoj ulici, s kojom je radila u bolnici Santo Spirito u Rimu.

Svoju prvu Dječju kuću osnovala je u siromašnoj radničkoj četvrti San Lorenzo u Rimu 6. siječnja 1907. godine Evo što je u knjizi Dijete – tajna djetinjstva zapisala, kako prenosi Nova Akropola:

Bio je 6. siječnja 1907. kad se svečano otvorila prva škola za mentalno normalnu djecu od tri do šest godina, ne s mojom metodom jer ona tada još nije postojala; no otvorila se ona škola u kojoj se nedugo nakon toga razvila moja metoda. Toga dana nije se sastojala od više od pedesetak siromašnih mališana, seoskog i plašljivog izgleda; neki od njih su plakali; gotovo svi bili su djeca nepismenih i predani meni na brigu.

Početni projekt bio je da se skupe djeca stanara jedne kuće u susjedstvu, u radničkoj četvrti, da bi se spriječilo da ostanu napušteni na ulici ili na stubama, prljajući zidove i sijući nered… Na neki neobjašnjiv način osjetila sam nejasno u svojoj nutrini da započinje veličanstveno djelo o kojem će govoriti cijeli svijet…

Bila su to plašljiva i plačljiva djeca, tako bojažljiva da se nisu usudila ni progovoriti. Njihova lica bila su bezizražajna, njihove oči beživotne. Ustvari, bila su to siromašna, napuštena djeca koja su živjela u rasklimanim i mračnim kućama, bez pažnje i podrške, s manjkavom prehranom. Hitno su trebala hranu, zrak i sunce. Bili su to pravi zatvoreni cvjetovi, ali bez svježine: duše skrivene u hermetičkoj posudi…

Ostvarenje svojega sna Maria Montessori započela je u skromnim uvjetima te se njena metoda razvijala promatranjem djece i osluškivanjem njihovih potreba. Naglašavala je učenje pomoću svih pet osjetila, ne samo slušanjem, gledanjem ili čitanjem.

Promjena koju je Maria Montessori uvodila nije bila samo u metodama podučavanja, već i u pristupu djetetu s poštovanjem prema misteriju koji nosi u sebi, prema potencijalu koji se u njemu krije i prema duši kojoj treba pomoći da se oslobodi. Također je naglašavala presudnu ulogu odraslih u odgoju djece jer o njima ovisi proces utjelovljenja čovjeka u djetetu.

Rezultati njezina rada u Dječjoj kući bili su neočekivani i zapanjujući, otvarale su se škole utemeljene na pedagogiji Montessori te su se proširile i izvan granica Italije. Danas je ta metoda popularna i u Hrvatskoj, stoga smo i razgovarali o primjeni te metode s odgajateljicom koja želi ostati anonimna:

– Metoda Montessori djecu uči od malih nogu životnim aktivnostima. Pomaže djetetu da razvije svoje sposobnosti i ostvari cjelovitu slobodu i odgovornu ličnost, uz pribor za rad, koji je većinom napravljen od prirodnih materijala. Glavna poanta je da dijete osjeti strukturu materijala od malih nogu, npr. jedna od vježbi koje radim s djecom je pretakanje vode iz jedne staklene čaše u drugu staklenu čašu. U slučaju da se i razbije čaša dijete učimo da nered treba za sobom pospremiti.

Snimljen je i film Una vita per i bambini 2007. godine, koji je utemeljen na životnoj priči najpoznatije pedagoginje koju je svijet ikada vidio.

– Sam čovjek treba biti u središtu odgoja. Uvijek na umu treba imati to da se čovjek ne razvija na fakultetu nego da njegov duševni razvoj počinje čim se rodi. – izjavila je Maria Montessori.
FOTO: WIKIPEDIA