Na današnji dan

Pokreni se – za svoje srce!

Naslovna

Bolesti srca vodeći su uzrok smrti u svijetu. Zato danas iskoristi priliku i pobrini se za svoje srce. Male promjene, poput povećanja tjelesne aktivnosti i zdravije prehrane, mogu imati veliki učinak za zdravlje.

Današnji način života velikog broja ljudi – nezdrava prehrana, tjelesna neaktivnost, štetne uporabe alkohola i duhana – neki su od najčešćih uzroka pojave bolesti srca, koja je, uz moždani udar, vodeći uzrok smrti u svijetu. Zato je, s ciljem informiranja ljudi i naglašavanja potrebe brige o zdravlju srca te smanjenjem prerane smrtnosti uzrokovane srčanožilnim bolestima, Svjetska kardiološka federacija 2000. godine utemeljila Svjetski dan srca, koji se otad obilježava 29. rujna svake godine Iz Federacije naglašavaju kako se upravo kontrolom navedenih četiriju uzroka, tzv. faktora rizika, može izbjeći najmanje 80 posto prijevremenih smrti od kardiovaskularnih bolesti.

U Hrvatskoj se za uspješno obilježavanje ovoga dana brine nekoliko organizacija: Zaklada Hrvatska kuća srca, Gradski ured za zdravstvo i branitelje, Hrvatsko kardiološko društvo, Hrvatska udruga kardioloških medicinskih sestara te Hrvatski zavod za javno zdravstvo.

Što ti možeš učiniti? – Pobrini se za svoje srce!

Kako stoji na službenoj mrežnoj stranici Zaklade Hrvatska kuća srca, nekoliko je stvari koje možeš učiniti kako bi spriječio/la rizik od bolesti srca:

1. Nahrani svoje srce

FOTO: Pexels

Biraj odgovarajuću hranu i piće. Što to znači? – Što manje industrijski prerađene i zapakirane hrane jer često sadrži previše šećera i masnoće; više vode i nezaslađenih, manje zaslađenih i (prerađenih) voćnih sokova; umjesto grickalica, uzmite svježe voće; preporučuje se pet porcija voća i povrća (jedna porcija = jedna šaka) dnevno; ograniči konzumaciju alkohola; za posao ili faks pripremi kod kuće zdrave obroke.

2. Prati vrijednost šećera u krvi

Jer povišena vrijednost glukoze u krvi može biti znak dijabetesa, a srčanožilne bolesti čine čak 60 posto smrtnih slučajeva osoba s dijabetesom. 

3. Pokreni svoje srce

Ne budi lijen/a. Kako bi rekao Bare: – Pokreni se! – Fizička aktivnost ne samo da čuva tvoje srce, već ćeš zbog nje biti i bolje raspoložen/a. Preporučuje se bavljenje fizičkom aktivnošću umjerenog intenziteta, minimalno pola sata, pet puta tjedno. Ne moraš ići u teretanu. Računaju se i hodanje, obavljanje kućanskih poslova, ples, pa čak i igra. Osim toga, kad imaš priliku, koristi stepenice (ne pokretne!); hodaj ili vozi bicikl. Dobro je za okoliš, dobro je za tebe. Ako i dalje nemaš dovoljno motivacije, vježbaj s prijateljima ili obitelji. Osim toga, postoji mnoštvo mobilnih aplikacija za različite vrste treninga, kao i brojač koraka, gdje možete zabilježiti rezultate i pratiti napredak. Poželjno je prije započinjanja vježbanja posjetiti liječnika. 

4. Prati vrijednosti krvnog tlaka

Jer je povišeni krvni tlak vodeći čimbenik rizika kod srčanožilnih bolesti. Opasan je jer simptomi najčešće nisu vidljivi pa mnogi nisu svjesni njegova postojanja.

5. Voli svoje srce

FOTO: Flickr

A najljepši je znak ljubavi prema vlastitom srcu, ali i ostatku tijela, prestanak pušenja – uključujući ono pasivno. Zato prestankom pušenja ne pomažeš samo svojem srcu, već i srcima ljudi koji te okružuju. Treba proći čak 15 godina od prestanka pušenja da bi se rizik od srčanožilnih bolesti izjednačio s onim kod nepušača.

6. Prati vrijednost kolesterola i indeksa tjelesne mase

Jer se kolesterol povezuje s približno četiri milijuna smrtnih slučajeva godišnje.

Malim promjenama do velikog učinka

Ove je godine osnovna poruka Dana: – Podijelite energiju! – Cilj je vlastitim primjerom pokazati drugima kako brinuti o zdravlju vlastitoga srca.

– Nahranite, pokrenite i volite svoje srce. I podijelite energiju kojom ga punite. – poručuju iz Zaklade.

Komentari na članak

Vezani članci

Studenska prehrana

Studenti žive nezdravo

Prosječan student na prvoj godini fakulteta udeblja se 12 kilograma

Odlaskom na studij daleko od kuće mnogi studenti po prvi put u životu postaju odgovorni za vlastite prehrambene navike, a nemaju baš uvijek vještine i motivaciju za kuhanjem zdravih obroka u kojima su uživali kod kuće.

Informativni vodič za mlade

Zagreb za zdravlje mladih

Grad Zagreb izdao Informativni vodič za mlade

Informativni vodič o besplatnim uslugama zdravstvenih ustanova Grada Zagreba namijenjen je mladima s ciljem pružanja pomoći u rješavanju zdravstvenih i socijalnih problema s kojima se mlada populacija součava.

Djevojka zimi

Zdravlje u zimskim mjesecima

Za zaštitu od prehlade umjesto kuhanog vina i čaja, pijte vodu

U samo nekoliko koraka i na najnižim se temperaturama možete brzo ugrijati.

burnout01

Nemojte ignorirati simptome

Iscrpljenost kao sastavni dio studentskog života

Emotivna iscrpljenost pogađa sve više studenata, a najčešće se manifestira u obliku umora i lijenosti. Postoje vidljivi i manje vidljivi simptomi koje je važno na vrijeme uočiti i poduzeti korake kako bi se što prije oporavili.

Tradicionalna dalmatinska pletenica

Prirodna i biljna ulja za njegu kose znatno doprinose zdravijoj i ljepšoj kosi

Njega kose tijekom cijele godine

Kosa se mora njegovati tijekom cijele godine. Da bi kosa bila što ljepša i zdravija, trebali bi koristiti što prirodnije i zdravije proizvode, a to su upravo biljna ulja. Kokosovo, arganovo i maslinovo ulje slove kao jedna od najzdravijih proizvoda za cjelokupan organizam, a mi donosimo zašto i kako ga upotrijebiti za njegu kose.