Na današnji dan

Pokreni se – za svoje srce!

Naslovna

Bolesti srca vodeći su uzrok smrti u svijetu. Zato danas iskoristi priliku i pobrini se za svoje srce. Male promjene, poput povećanja tjelesne aktivnosti i zdravije prehrane, mogu imati veliki učinak za zdravlje.

Današnji način života velikog broja ljudi – nezdrava prehrana, tjelesna neaktivnost, štetne uporabe alkohola i duhana – neki su od najčešćih uzroka pojave bolesti srca, koja je, uz moždani udar, vodeći uzrok smrti u svijetu. Zato je, s ciljem informiranja ljudi i naglašavanja potrebe brige o zdravlju srca te smanjenjem prerane smrtnosti uzrokovane srčanožilnim bolestima, Svjetska kardiološka federacija 2000. godine utemeljila Svjetski dan srca, koji se otad obilježava 29. rujna svake godine. Iz Federacije naglašavaju kako se upravo kontrolom navedenih četiriju uzroka, tzv. faktora rizika, može izbjeći najmanje 80 posto prijevremenih smrti od kardiovaskularnih bolesti.

U Hrvatskoj se za uspješno obilježavanje ovoga dana brine nekoliko organizacija: Zaklada Hrvatska kuća srca, Gradski ured za zdravstvo i branitelje, Hrvatsko kardiološko društvo, Hrvatska udruga kardioloških medicinskih sestara te Hrvatski zavod za javno zdravstvo.

Što ti možeš učiniti? – Pobrini se za svoje srce!

Kako stoji na službenoj mrežnoj stranici Zaklade Hrvatska kuća srca, nekoliko je stvari koje možeš učiniti kako bi spriječio/la rizik od bolesti srca:

1. Nahrani svoje srce

FOTO: Pexels

Biraj odgovarajuću hranu i piće. Što to znači? – Što manje industrijski prerađene i zapakirane hrane jer često sadrži previše šećera i masnoće; više vode i nezaslađenih, manje zaslađenih i (prerađenih) voćnih sokova; umjesto grickalica, uzmite svježe voće; preporučuje se pet porcija voća i povrća (jedna porcija = jedna šaka) dnevno; ograniči konzumaciju alkohola; za posao ili faks pripremi kod kuće zdrave obroke.

2. Prati vrijednost šećera u krvi

Jer povišena vrijednost glukoze u krvi može biti znak dijabetesa, a srčanožilne bolesti čine čak 60 posto smrtnih slučajeva osoba s dijabetesom. 

3. Pokreni svoje srce

Ne budi lijen/a. Kako bi rekao Bare: – Pokreni se! – Fizička aktivnost ne samo da čuva tvoje srce, već ćeš zbog nje biti i bolje raspoložen/a. Preporučuje se bavljenje fizičkom aktivnošću umjerenog intenziteta, minimalno pola sata, pet puta tjedno. Ne moraš ići u teretanu. Računaju se i hodanje, obavljanje kućanskih poslova, ples, pa čak i igra. Osim toga, kad imaš priliku, koristi stepenice (ne pokretne!); hodaj ili vozi bicikl. Dobro je za okoliš, dobro je za tebe. Ako i dalje nemaš dovoljno motivacije, vježbaj s prijateljima ili obitelji. Osim toga, postoji mnoštvo mobilnih aplikacija za različite vrste treninga, kao i brojač koraka, gdje možete zabilježiti rezultate i pratiti napredak. Poželjno je prije započinjanja vježbanja posjetiti liječnika. 

4. Prati vrijednosti krvnog tlaka

Jer je povišeni krvni tlak vodeći čimbenik rizika kod srčanožilnih bolesti. Opasan je jer simptomi najčešće nisu vidljivi pa mnogi nisu svjesni njegova postojanja.

5. Voli svoje srce

FOTO: Flickr

A najljepši je znak ljubavi prema vlastitom srcu, ali i ostatku tijela, prestanak pušenja – uključujući ono pasivno. Zato prestankom pušenja ne pomažeš samo svojem srcu, već i srcima ljudi koji te okružuju. Treba proći čak 15 godina od prestanka pušenja da bi se rizik od srčanožilnih bolesti izjednačio s onim kod nepušača.

6. Prati vrijednost kolesterola i indeksa tjelesne mase

Jer se kolesterol povezuje s približno četiri milijuna smrtnih slučajeva godišnje.

Malim promjenama do velikog učinka

Ove je godine osnovna poruka Dana: – Podijelite energiju! – Cilj je vlastitim primjerom pokazati drugima kako brinuti o zdravlju vlastitoga srca.

– Nahranite, pokrenite i volite svoje srce. I podijelite energiju kojom ga punite. – poručuju iz Zaklade.

Komentari na članak

Vezani članci

Sreća3

Kako živjeti dulje

Znatiželja, trčanje i kava dokazano produljuju život

Nekoliko jednostavnih aktivnosti pomoći će vam da učinite svoj život duljim, zdravijim i nadajmo se, sretnijim.

Kronicni umor

Tjedan psihologije

Besplatno predavanje o utjecaju emocija na fizičko zdravlje

Predavanje "Psihološki pristup u tretmanu fizikalne terapije - utjecaj misli i emocija na fizičko zdravlje" održat će se unutar ciklusa besplatnih predavanja za javnost - "Otvoreni utorak". Tema je odabrana povodom Tjedna psihologije.

Glava u dimu

Savjeti za borbu protiv stresa

Prevelika razina stresa na fakultetu i poslu može dovesti do burnout sindroma

Među prvim su znacima sagorijevanja nedostatak energije i kronični umor koji je prisutan većinu vremena, što dovodi do fizičke i psihičke iscrpljenosti te strahovanja od onog što donose dani koji dolaze.

Jonestown poslije masakra

Na današnji dan

Najveće masovno samoubojstvo u povijesti čovječanstva – više od 900 ljudi okončalo svoje živote

Gotovo 1000 sljedbenika sekte poznate pod nazivom Hram naroda, uglavnom mladih, na nagovor je svoga predvodnika Jima Jonesa odlučilo počiniti kolektivno samoubojstvo. Po naselju u kojem su sljedbenici Hrama naroda bili smješteni, najveće masovno samoubojstvo u povijesti čovječanstva dobilo je naziv Jonestown Massacre.

„Zagrli za Guinness, zagrli za rijetke!" – žiri showa Supertalent

Uključite se u rušenje Guinnessova rekorda

Brojne poznate osobe podržale akciju „Zagrli za Guinness, zagrli za rijetke!“

Slikanjem međusobnih zagrljaja za vrijeme snimanja novih epizoda popularnih emisija, natjecatelji i žiri dali su svoj doprinos rušenju Guinnessova rekorda u broju prikupljenih fotografija zagrljaja.