Recenzija „Mizantropa"

Zaljubljenik u mrzovolju i mizantropija danas

FOTO

Predstava „Mizantrop" 351 godinu nakon prvog postavljanja na scenu u Parizu ne gubi na svojoj aktualnosti i mogućnosti reinterpretacije. Kroz osvrt odgledane predstave na 32. Gavellinim večerima, u režiji Vuka Torbice, preispitali smo vlastite stavove o istini, licemjerju, mrzovolji i, u konačnici, mizantropiji u današnjem vremenu.

Mizantrop, kultno djelo Jean-Baptiste Paquelin Moliera, broji 351 godinu od svoje prve izvedbe 1666. u Parizu. Ne gubeći svoju aktualnost stoljećima, dokazuje mogućnost igranja, tumačenja i reinterpretiranja nenadmašnih stihova ovog, po mnogima, tvorca klasične komedije. 

– Molierovo izrugivanje bilo je toliko snažno da je djelovalo poput udarca biča; onaj koga je pogodio kao da bi postao zarazan, više mu se nitko nije smio približiti. – riječi su njegovih suvremenika. 

Riječ je o djelu koje do najmanje sitnice ocrtava ljudsku interakciju u kojoj su dobro poznata pravila igre – ljubomora i zavist na koju nismo imuni, ali i uglađenost i poštovanje prema onima od kojih imamo koristi. Ništa se od autorovog doba nije promijenilo, no ostalo je pitanje je li lik koji svima govori u lice sve najgore onaj koji govori apsolutnu istinu i je li i on vođen vlastitim frustracijama i iskustvima.

Odgovor je svojom reinterpretacijom djela pokušao dati mladi redatelj Igor Vuk Torbica režiranjem predstave koja je premijerno izvedena u riječkom Hrvatskom narodnom kazalištu Ivana pl. Zajca 24. svibnja 2017. godine Ovo je kazališno ostvarenje uvršteno u program kultnih Gavellinih večeri koje se održavaju 32. godinu zaredom i gledateljima ovog zagrebačkog kazališta nude deset dana uživanja u probranim komadima hrvatskih kazališnih kuća.

Foto: Gavella
 
Naslov djela može nositi dva podnaslova: Zaljubljenik u mrzovolju i Svadljivi ljubavnik, a tijek predstave postepeno pokazuje oba lica Mizantropa, glavnog lika Alcestea, kojeg tumači Jerko Marčić. Uvodnim riječima privlači publiku na svoju stranu, u zadnjem trenutku ipak im tvrdi da ih prezire, a u istom tonu komunicira s kolegama na sceni. Odajući dojam osobe koja je zaljubljena u govorenje pogrdnih stvari o svima, ipak ne izaziva antipatiju kod promatrača jer svima sve govori u lice. U svojoj mrzovolji na trenutke je izrazito smiješan, u drugim trenucima pretvara se u hladnog manipulatora kojeg se svi opravdano boje. Imajući tek jednog iskrenog prijatelja, Philintea, kojeg tumači Leon Lučev, i to prijateljstvo omalovaža, u konačnici ga nazivajući majmunom i dokazujući kako nije sposoban razviti odnos bilo s kim, jer po vlastitim strogim kriterijima nitko neće biti dovoljno pametan, mudar i plemenit kao on sam.

U drugom dijelu predstave Alceste se pretvara u manipulatora u fizičkom smislu, prije svega s novom nemogućnosti prihvaćanja ljubavi svoje Celimene (Katarine Bistrović Darvaš), želeći sve svesti na dokaze i konkretna priznanja, a potom nasilnim odnosom s njenom sestričnom Eliante (Marija Tadić). Iako je zaista zaljubljen u Celimene, želi da ona bude potpuno poput njega, tražeći da odabere između bivanja sama s njime ili nastavljanja društvenih veza, koje, iako i sama shvaća njihovu površnost, nastavlja jer ima mogućnost prilagodbe društvu u kojem prebiva.

U konačnici Mizantrop ostaje sam, zaključujući kako ništa nije završilo kako je on zamislio. Mnogi će kritičari ovakav kraj pripisati Molierovom prijateljevanju s tadašnjim Dvorom te nemogućnošću provokativnijeg razvoja radnje. Iako suvremenost pokazuje najgore lice ljudskih odnosa, u kojima smo srdačni samo s onima od kojih imamo koristi i koji su na visokim položajima, a prema najmanjima od najmanjih tek neki pokazuju suosjećanje onda kada je već prekasno.

Foto: Gavella
Tko je na ovom svijetu uopće sposoban razumjeti i posjedovati apsolutnu istinu i uvijek biti u pravu te tumačiti sve događaje i postupke drugih pojedinaca kako misli da je ispravno? Često pokrenuti vlastitim neugodnim iskustvima možemo u drugome prepoznati tračak vlastitih događaja te na temelju toga zaključivati, ne znajući cijelu priču.

– Govorenje istine ili, prije bih rekla, vlastitog stava u lice uvijek ostaje bolja opcija od tračanja iza leđa, ali za poboljšanje našeg društva licemjerja prije svega je potrebna ljubav, koja sve i svakoga razumije, prihvaća i čini boljim. –

Po završetku izvedbe usljedila je kratka rasprava o predstavi, koju je moderirala dramaturginja i teatrologinja Mira Muhoberac, a u kojoj su sudjelovali glumci, redatelj te domaćica kazališta, Ana Kvrgić. Pritiom je redatelj ustvrdio kako manipulacija, koja je bila vidljiva, za njega ipak nije kolektivna, a istina nije moralna kategorija. O mizantropiji danas tvrdi da je sve rekao predstavljenim djelom u kojem se mnogi mogu prepoznati i u 2017. godini. Glavni glumac obranio je svoj lik Alcestea ne nalazeći veliku negativnost u njemu radeći na svojoj ulozi, a Celimena je utvrdila kako je Mizantropov najveći problem neiscrpna želja da uvijek bude u pravu.

Foto: Gavella

Komentari na članak

Vezani članci

Predstava "Viola, ja i nas dvije"

Svirati plešući ili plesati svirajući

Premijera „Viola, ja i nas dvije” zatvara sezonu ZPC-a

Plesati te istovremeno stvarati i reproducirati glazbu za taj ples, svirati plešući ili plesati svirajući – neka su od pitanja na koja izvođačica Nastasja Štefanić pokušava odgovoriti svojim novim autorskim radom.

Balašević

Đorđe Balašević ponovno oduševio Zagreb

Pričat će deca o svetlima Lisinskog!

Zanesena publika puna četiri sata uživala je u pjesmama i anegdotama jednog od najvećih glazbenika s ovih prostora, panonskog mornara - Đorđa Balaševića.

Smizle-zenski band

Humanitarna kazališna predstava

Posjetite humanitarnu predstavu „Šmizle – ženski band”

Forum mladih UBH Prsten pripremio je gostovanje vrhunskog Gradskog kazališta mladih Vitez, koji će svojom predstavom „Šmizle“ pridonijeti tradicionalnoj humanitarnoj akciji Foruma mladih UBH Prsten „Mladi mladima”. Predstava će se održati 11. prosinca u kinodvorani Forum u studentskom domu Stjepan Radić.

Cats

Arena se pretvara u pravi teatar

Za svaku predstavu mjuzikla „Cats“ dodano 300 novih ulaznica

Arena će se za potrebe mjuzikla „Cats“ pretvoriti u pravi teatar, a Zagreb u svjetsku kazališnu metropolu. Još uvijek stignete nabaviti ulaznice za događaj godine!

Predstava "Sjećanje šume"

Premijera u Gavelli

Uprizorenje odrastanja obilježenog pukom borbom za preživljavanjem – „Sjećanje šume”

– Svijet u kojem odrasta protagonist doživljava dječački neposredno, punim plućima, još uvijek u nemogućnosti da na temelju svojih impresija i utisaka donese bilo kakav sud što njegov intenzivni doživljaj čini izrazito opipljivim i čitatelja suočava sa na trenutke teško podnošljivom, iskrenošću. – zapisala je Nina Bajsić.