Recenzija knjige „Posljednja ljubav babe Dunje“

Srčanost babe Dunje začinjena crnim humorom potaknut će vas na djelovanje

Posljednja ljubav babe Dunje

„Posljednja ljubav babe Dunje“ živopisan je roman koji vrijedi pročitati. Snažan lik babe Dunje nalazi se u svakome od nas te ga samo trebamo probuditi.

Posljednja ljubav babe Dunje, u izdanju Naklade Ljevak, treći je roman rusko-njemačke autorice Aline Bronsky. Prije njega napisala je roman Scherbenpark i Najljuća jela tatarske kuhinje. Čitajući ovaj roman, ali i Najljuća jela tatarske kuhinje, može se zaključiti kako autoričinim romanima dominiraju snažni ženski likovi.

Iz naslova je vidljivo kako je glavni lik romana baba Dunja, žena koja se u starosti vraća u svoje rodno mjesto Černovo. Njezin povratak ne bi bio začudan da se ne radi o povratku u mjesto koje je doživjelo nuklearnu katastrofu i u kojem je i dalje vrlo visok stupanj radijacije. No, baba Dunja, bivša medicinska sestra, zanemaruje upozorenja vlasti, ali i brigu i opiranje kćeri Irine te se vraća u svoju kuću. Roman prati njezin život u Černovu, međuljudske odnose nekolicine susjeda-povratnika te njihove zgode i poteškoće koje ih svakodnevno prate. U radnji se isprepliću ljubav prema kćeri i unuci koju baba Dunja nikada nije vidjela, ali joj redovito piše, životni problemi s kojima se susreće ona, ali i ostali stanovnici Černova, bolest, vjenčanje, ubojstvo i zatvor s kojim je suočena u starosti. Problemi i ozbiljne situacije začinjene su crnim humorom koji djelu daje posebnu draž i životnost.

Baba Dunja snažan je lik. Ona je čvrsta žena koja se zna izboriti za sebe i svoju malu zajednicu u kojoj živi. Dunja je stup Černova koji ga drži na okupu u najtežim situacijama te se brine za sve njegove stanovnike. Ona je predsjednica, liječnica, psihijatrica, majka i sve ostalo što je potrebno Marji, Sidorovu, Gavrilovljevima i ostalim stanovnicima Černova. I kao starica brinut će se za svoje selo te će biti jedna od rijetkih koja će odlaziti u Mališij, najbliži grad, kako bi svima nabavila potrebne lijekove i potrepštine. Osim materijalne pomoći, baba Dunja često daje savjete svojim susjedima, ali i unuci i kćeri u pismima. Često razmišlja o životu, mladosti, starosti, ali i udaji na što ju je potaknula Marja.

– Posebno gadno postane kad se udaš. Iznenada nisi odgovorna samo za sebe, već i za druge, i sve je više onih koji ti se žele navaliti na grbaču. Ali u srcu si i dalje dijete koje si oduvijek bila, i još dugo ćeš to ostati. Uz malo sreće, bit ćeš napola odrasla kad ostariš. Tek tada ćeš biti u stanju sažalijevati one koji su mladi. Prije toga im zavidiš, tko zna zašto.

Posljednja ljubav babe Dunje živopisna je priča ispričana na stotinjak stranica. Čita se u jednom dahu, a njezina tema, nuklearna katastrofa, svima je poznata. Baba Dunja predstavlja glas naroda, ona je komentator zbivanja koja su i danas aktualna. Dunja je snažan lik koji žudi za životom te će svaki čitatelj njezinu borbenost, ali i srčanost, prije svega, teško zaboraviti. Knjiga navodi čitatelja na razmišljanje te ga potiče da se zamisli nad vlastitim životom i postupcima prema sebi i drugima. Baba Dunja trebala bi biti uzorom. Ona se skriva u svakome od nas te bismo ju trebali njegovati, uvijek ustrajati i ne odustajati od nas samih.

– Ne možemo zračenje okriviti baš za sve što se blesavo rodi.