Senzualna, strastvena i mračna atmosfera u riječkom kazalištu
– U svakom od tri čina naše „Tosce” publika će gledati tri različite predstave „Tosce”, tri različita načina njezine moguće inscenacije. – najavljuje Marin Blažević.
– U svakom od tri čina naše „Tosce” publika će gledati tri različite predstave „Tosce”, tri različita načina njezine moguće inscenacije. – najavljuje Marin Blažević.
Opera Tosca kao drugi dio Puccini trilogije, nakon Madame Butterfly, premijerno će se izvesti u HNK-u Ivana pl. Zajca u subotu, 9. studenoga 2019, s početkom u 19 sati. Jedno od najpopularnijih i najizvođenijih djela svjetskog opernog repertoara i po mnogima najdramatičnija od sviju opera, na riječku se pozornicu deset godina od posljednje premijere vraća pod dirigentskim vodstvom Kallea Kuusave, uskoro i ravnatelja riječke Opere, te u dramaturgiji i režiji Marina Blaževića.
Glavni solistički trolist čine dvoje nacionalnih prvaka riječke Opere – Kristina Kolar u naslovnoj ulozi i Giorgio Surian kao Scarpija, kojima će se u ulozi Cavaradossija pridružiti gost Domagoj Dorotić, istodobno debitirajući na riječkoj opernoj sceni.
Tosca u režiji Marina Blaževića bit će predstava paradigmatskog karaktera.
– Ona neće biti samo o sebi nego govoriti i – više od sebe. U svakom od tri čina naše Tosce publika će gledati tri različite predstave Tosce, tri različita načina njezine moguće inscenacije. – najavljuje redatelj.
Tako će prvi čin na scenu donijeti operni historicizam, čija vizualnost počiva na ljepoti kazališnog slikarstva i tzv. povijesnim, odnosno autentičnim kostimima. Slijedeći trend aktualizacije opera, drugi će čin pak izmjestiti dramsku radnju u drugi povijesni kontekst, drugo vrijeme i prostor, a zahvaljujući čemu će se Kristina Kolar pojaviti kao Zinka Kunc, odnosno u kopiji kostima njezine Tosce iz Metropolitana. Treći čin predstavit će Toscu najbliže Blaževićevu shvaćanju operne režije, svedene na, prema njegovim riječima, neophodno: glazbu, dramu, glas, glumu, osobnost izvođača i intenzitet doživljaja njihove suradnje.
No, prije svega, Marin Blažević ističe kako ove Tosce ne bi bilo bez Kristine Kolar, riječke i hrvatske operne primadone koja uspješno gradi međunarodnu karijeru, i Giorgia Suriana, koji se ulogom Scarpije proslavio na pozornicama diljem opernog svijeta. Ova se izvedba priprema upravo zbog njih dvoje.
– U njihovoj izvedbi drugog čina publiku ćemo suočiti s psihofizičkim intenzitetom i rizikom koji ovo dvoje umjetnika na paradoksalan način otklanjaju od opere i približavaju kazališnom – performansu.
Uz Kristinu Kolar, Giorgia Suriana i Domagoja Dorotića, solističku ekipu čine i Luka Ortar kao Cesare Angelotti, Ivan Šimatović kao Crkvenjak, Saša Matovina i Sergej Kiselev u ulozi Spolette, Slavko Sekulić kao Sciarrone te Vanja Zelčić i Dario Bercich. Kostimografkinja je Sandra Dekanić, a scenografiju s Alanom Vukelićem supotpisuje Marin Blažević, kao i svjetlo s Daliborom Fugošićem.
Tosca je skladana prema istoimenoj drami Victoriena Sardoua, izvedba je koja se u Firenzi 1895, sa Sarom Bernhardt u naslovnoj ulozi, silno dojmila Puccinija, a praizvedena je 14. siječnja 1900. u rimskome Teatru Constanza. U ovom pravom opernom trileru, u napetoj, intenzivnoj priči koja se događa u manje od 24 sata, u vrtlogu se prepliću političke intrige, bijeg i potjera, ljubomora, izdaja, fatalna požuda, nemoralna ponuda, ali iznad svega ipak vjera u umjetnost, ljubav i – slobodu.
Uspoređujući je s La Bohème, i sam je Puccini zaključio:
– Atmosfera više nije romantična i lirska, nego senzualna, strastvena i mračna. Nema dobrih i ljupkih likova, nego sumnjivih individua poput Scarpije i Spolette. Protagonisti nisu popustljivi kao Rodolfo i Mimi, već aktivni i hrabri.