„Macbethom” započinje najveći projekt riječke Opere u povijesti
– Ako se pitate kakav je morao biti doživljaj nastupa umjetnice koja je glumački i glasovno revolucionirala opernu izvedbu, Marije Callas, Giorgio Surian ima svoj odgovor. – istaknuo je Marin Blažević.
– Ako se pitate kakav je morao biti doživljaj nastupa umjetnice koja je glumački i glasovno revolucionirala opernu izvedbu, Marije Callas, Giorgio Surian ima svoj odgovor. – istaknuo je Marin Blažević.
Premijerom opere Macbeth u subotu, 14. travnja 2018. u 19 sati u HNK Ivana pl. Zajca započinje Trilogija Verdi-Shakespeare-Surian, jedinstveni operni projekt u Hrvatskoj i najveći projekt riječke Opere u povijesti. Riječ je o trima Verdijevim operama nastalima prema Shakespeareovim dramama Macbeth, Otello i Falstaff koje će biti izvedene u nešto više od tri tjedna. U svim trima glavne će uloge pjevati nacionalni prvak Giorgio Surian.
Dramaturg-redatelj Marin Blažević govorio je o jednom od prvih i najvažnijih razloga za postavljanje Trilogije – o Giorgiu Surianu:
– Tri opere povezuje povijesni izazov Giorgia Suriana da nastupi u trima glavnim ulogama i izvede ih jednu za drugom u tri tjedna. U dvadeset godina mog teorijskog, kritičkog i dramaturškog istraživanja i pisanja o fenomenu i izvedbi glume, nisam upoznao scenskog umjetnika koji bi u tako promišljenoj i preciznoj, upravo idealnoj mjeri gradio i objedinjavao tehničku, normativnu, dramsko-karakternu, etičku i sasvim osobnu dimenziju svoje složene glumačke ličnosti. Da, glumačku izvedbu Giorgia Suriana može se opisivati samo pojmovnikom jednog od najvećih mislioca glume dvadesetog stoljeća, Branka Gavelle. Ako želite shvatiti što je Gavella mogao misliti pod pojmom idealne glumačke ličnosti – gledajte i proučavajte svaki pogled i gestu Giorgia Suriana. Ako se pitate kakav je morao biti doživljaj nastupa umjetnice koja je glumački i glasovno revolucionirala opernu izvedbu, Marije Callas, Giorgio Surian ima svoj odgovor.
Naš proslavljeni bas-bariton Giorgio Surian kazao je kako se radi o grandioznim ulogama te da će se, nakon hvaljenog i nagrađenog Otella, i druge dvije opere zasigurno svidjeti publici. Jedan od razloga da ovakav projekt bude realiziran svakako je operni ansambl i vlastite pjevačke snage. U Macbethu nema gostiju solista, u Otellu to je samo Luis Chapa, dok su u Falstaffu Aljaž Farasin i Biljana Kovač.
Blažević je istaknuo kako su solisti triju opera bili neprekidna inspiracija te da su i režija i koreografija proizlazile upravo iz njihovih osobnosti.
– Sreća je što u ansamblu imamo takve solistice i soliste. Naša prvakinja Kristina Kolar kao Lady Macbeth uspjela je kombinirati demonsku želju za moći i krhkost, strah i nesigurnost. Anamarija Knego, čija je uloga Desdemone nazvana antologijskim ostvarenjem, u Falstaffu će se pak pokazati kao nevjerojatna glumica i komičarka. Zahvaljujući ženskim likovima u Macbethu, Otellu i Falstaffu, autorski tim posvećuje Trilogiju ženskom rodu i njihovoj borbi za svoja prava.
Dirigent je Macbetha Marco Boemi kojeg je riječka publika imala prilike upoznati na iznimnom EPK i HNK gala koncertu 5. ožujka. On je ovu operu opisao kao najzanimljiviju od prvih Verdijevih opera, zbog relacije riječi i glazbe, zbog svega što se teatarski događa, zbog priče kojoj se može vjerovati, zbog iznenađenja koje je mladi Verdi pružio.
– Ako pogledate partituru, Macbeth ima najviše uputa, nevjerojatnih i modernih! Ova je opera posebna! Bez sjajnog Macbetha, nema Macbetha. A Giorgio Surian je div. On je veliki umjetnik i profesionalac koji ide još preciznije i dublje u ulogu, stalno preispituje, radi dodatno. Kristina Kolar ima prekrasan glas i glumačku snagu potrebnu za Lady Macbeth kakvu je Verdi zamislio. – kazao je maestro Boemi.
Važna je suradnica dramaturga-redatelja na Trilogiji koreografkinja svih triju opera Selma Banich koja je govorila o promišljanju opere u 21. stoljeću, o tome kako se osmišljavala minimalistička koreografija zbora koji ravnopravno može pokazati koherentnost kolektiva. Ravnatelj riječke Opere Petar Kovačić pohvalio je zbor Opere koji u tri tjedna radi tri velike opere te orkestar koji u kratko vrijeme radi na potpuno različitim programima – od opera do koncerta u Lisinskom s kojeg su se netom vratili.
– Tri su dirigenta, tri su opere. Marco Boemi, Zoran Juranić, Ville Matvejeff. Bit će zanimljivo čuti kako se i koliko s istim korpusom, ali s drugim dirigentom, mijenja zvuk. Pratite! – istaknuo je ravnatelj Opere.
Intendant Marin Blažević zahvalio se Ini na sponzorstvu opere Falstaff. Gospođa Sanja Jakovac Šepić, rukovoditeljica Planiranja i kontrole proizvodnje u Ini – Rafineriji nafte rekla je:
– Od svog osnutka INA ulaže u važne lokalne projekte, a bogat kulturni sadržaj je ono po čemu je riječka zajednica poznata. Izuzetno mi je drago što će se u našem gradu Rijeci, prijestolnici kulture 2020. godine, održati ova jedinstvena izvedba opere Falstaff u koju smo se uključili kao sponzor. INA aktivno podržava različite aktivnosti koje doprinose razvitku društva u cjelini, a to se osobito odnosi na područja u kojima poslujemo, kao što su Rijeka i okolica. Ovakvi vrijedni projekti, poput izvođenja Verdijeve opere nastale prema Shakespeareovoj drami, doprinose kulturnoj i turističkoj ponudi, ne samo Rijeke, već i cijele Hrvatske.
U svim operama Trilogije stalni su suradnici, osim dramaturga-redatelja Marina Blaževića i koreografkinje Selme Banich, kostimografkinja Sandra Dekanić te oblikovatelj svjetla Dalibor Fugošić. Od solista, u sve tri opere, osim Giorgia Suriana, još su i Dario Bercich te Marko Fortunato.
Autorski tim opere Macbeth čini još i desetero studenata scenografije Accademie di Belle Arti di Brera, Milano: Irene Belingheri, Rosa Casciello, Andrea Ceriani, Silvia Fonti, Riccardo Mainetti, Francesca Moioli, Maddalena Moretti, Eleonora Nardo, Caterina Pomante i Giorgia Ruzzante (mentor Edoardo Sanchi) te oblikovatelj videa Marin Lukanović. Koncertni je majstor Romeo Drucker, zborovoditeljica je Nicoletta Olivieri. Sudjeluje orkestar i zbor Opere, ansambl Baleta te polaznici Kazališne radionice Riječkog kazališta mladih Kamov. Asistent dirigenta je Igor Vlajnić, a asistentica dramaturga-redatelja Gilda Maria Castellano. U solističkoj su podjeli opere Macbeth Giorgio Surian, Kristina Kolar, Dario Bercich i Slavko Sekulić u alternacijama, Marko Fortunato, Vanja Zelčić, Davor Lešić, Saša Matovina, Morana Pleše, Nataliya Marycheva te Luka Babić i Jan Car u alternacijama.
Otellom dirigira Zoran Juranić. Oblikovatelji su svjetla i scene Dalibor Fugošić i Alan Vukelić. Koncertni je majstor Anton Kyrylov, Nicoletta Olivieri zborovoditeljica, dječji su zbor pripremile Doris Kovačić i Suzana Štefanić. Sudjeluju orkestar i zbor Opere te ansambl Baleta riječkog Kazališta te Dječji zbor Torretta i Djevojački zbor PZM Josip Kaplan. Asistent dirigenta je Igor Vlajnić, a asistentica dramaturga-redatelja je Katherine Maudline. U solističkoj su podjeli opere Luis Chapa, Anamarija Knego, Giorgio Surian, Ivana Srbljan, Marko Fortunato, Voljen Grbac, Slavko Sekulić i Dario Bercich.
Falstaffom dirigira Ville Matvejeff. U autorskom je timu i scenograf Dalibor Laginja. Tekstualne intervencije napravile su Lada Čale Feldman i P. A. Skantze. Koncertni je majstor Anton Kyrylov, Nicoletta Olivieri je zborovoditeljica, zadužena i za vokalnu pripremu. Asistentica dirigenta je Beatrice Venezi, a asistentica dramaturga-redatelja Gilda Maria Castellano. Sudjeluje orkestar i zbor Opere HNK Ivana pl. Zajca. U solističkoj su podjeli opere Giorgio Surian, Anamarija Knego i Ingrid Haller u alternaciji, Vanja Zelčić, Biljana Kovač, Ivana Srbljan, Robert Kolar, Aljaž Farasin, Sergej Kiselev, Marko Fortunato, Dario Bercich.
Reprize Macbetha zakazane su za 16. i 18. travnja u 19 sati. Izvedba Otella u sklopu Trilogije u programu je 23. travnja u 19 sati. Premijera Falstaffa slijedi 7. svibnja u 19 sati, a reprize će biti 10. svibnja u 19 sati te 12. svibnja u 18 sati.