LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Što čini vezu Balaševića i Zagreba neraskidivom

Đorđe Balašević – Mornar bez mora koji ne poznaje granice

Đole je valjda jedini mornar bez mora i lađe koji u svaku luku stiže i koji je uvijek dočekan raširenih ruku. Gost je za poželjeti jer prema njegovim riječima (a to njegova publika najbolje zna) dolazi rijetko i ostaje kratko. Njegove rime i tekstovi još uvijek nalaze „normalne" koji će ih prenositi i na generacije koje dolaze.

Đole je valjda jedini mornar bez mora i lađe koji u svaku luku stiže i koji je uvijek dočekan raširenih ruku. Gost je za poželjeti jer prema njegovim riječima (a to njegova publika najbolje zna) dolazi rijetko i ostaje kratko. Njegove rime i tekstovi još uvijek nalaze „normalne" koji će ih prenositi i na generacije koje dolaze.

''Dobro veče, Zagrebe
Mislio sam malo na tebe

Dok sam svir'o po budžacima
Braći narodnjacima...
'Ko će da me ugosti
Sad kad nisam baš u milosti
Sami smo u našoj magiji
E, moji Zagiji...

Dobro veče, Zagrebe

Pričekao sam dva tjedna da se slegnu dojmovi poslije Balaševićevih koncerata u Lisinskom kako bih uz mali odmak mogao napisati ovaj članak. Balašević je opet oduševio Zagrepčane održavši tri koncerta u KD Vatroslav Lisinski u sklopu proslave 40. godišnjice koncertne dvorane.

Studentski centar Pula slavi deseti rođendan, evo što vas sve čeka na proslavi


Gužva na blagajnama potvrda je da su organizatori napravili odličan posao dovođenjem legendarnog Panonskog mornara. U nekoliko sati rasprodani koncerti pokazuju da ljubav između Balaševića i Zagreba ne poznaje recesiju (cijena karte 280 kn) i nema rok trajanja. Balašević se još jednom potvrdio kao jedna od najvećih zvijezda Balkana koja među publikom uživa gotovo kultni status s vojskom vjernih fanova.
Ljubav Zagreba i Balaševića počinje ranih 80-ih, kada Balašević održava nekoliko velikih koncerata u Zagrebu, a svoj vrhunac doživljava na dva velika koncerta na Šalati 1987. koje Balašević počinje gore navedenim stihovima kojima zauvijek kupuje zagrebačku publiku, a da ta ljubav ne blijedi pokazuju i posljednji koncerti.
80-ih Balašević uživa veliku popularnost na području tadašnje Jugoslavije, održava koncerte po cijeloj bivšoj državi, čest je gost na televiziji, snima seriju Panonski mornar, gostuje u gotovo svim emisijama zabavnog karaktera, izdaje uspješne albume, a posebnu ljubav pokazuje upravo prema Zagrebu u koji često svraća i uvijek iznova oduševljava publiku.

Devedesete

„Onda su došle devedesete, tužne i nesretne... u udžbenike i u čitanke, ušle su bitange obične...“  dolazi do raspada Jugoslavije, državne granice estradnjacima sužavaju područje djelovanja i više ništa nije bilo isto. Đole i u tim ratnim razdobljima ne napušta svoju publiku i jasno se opredjeljuje protiv rata i podjela koje nastaju.

Balašević nikada nije poznavao granice, a zbog svojih stavova izvan granica Srbije njegova popularnost raste, ali u Srbiji doživljava razne progone – više ga nema na televiziji, radio postaje ne puštaju njegove pjesme, a često ga se proziva da ne voli svoj narod i svoju državu. Iako ga nema u javnosti, Đole izdaje albume i piše knjige te se svojim djelovanjem aktivno uključuje u borbu protiv vlasti na čelu sa Slobodanom Miloševićem.
Godine 1993. Đole stvara pjesmu „Čovek sa mesecom u očima“ i izvodi je u prepunom Sava Centru u Beogradu posvetivši je razrušenom Vukovaru. Na istom koncertu po prvi put izvodi sada već legendarnu „Sloboda-NE“ kojom ismijava Slobodana Miloševića i njegovu politiku.
U tom razdoblju ne održava koncerte u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, a njegova publika iz tih država ga dolazi slušati u Sloveniju gdje održava niz koncerata i u koju se seli nakon medijskog šikaniranja koje doživljava u Srbiji.

Nakon rata Balašević postaje UN-ov ambasador dobre volje i među prvim umjetnicima otvara granice i gostuje u područjima pogođenima ratom. Nerijetko se na svojim nastupima ispričava i širi optimizam, a u posebnom sjećanju će ostati njegov koncert u Sarajevu 1998. Koncert je počeo rečenicom „Dobro veče, Sarajevo, došao je i taj dan... Eto, tako to ide... Ratovi prolaze... Ljudi ostaju...“ Bio je to prvi koncert nakon rata u Bosni i razrušenom Sarajevu, publika je napunila dvoranu do zadnjeg mjesta, a tijekom cijelog koncerta emocije su izazivale suze kako kod publike tako i kod samog Đoleta.

Nakon svih progona koje je doživio od strane političke vlasti, Balašević krajem devedesetih doživljava satisfakciju nizom koncerata po svim državama bivše Jugoslavije i zbog svojih čvrstih antiratnih stavova iznova osvaja publiku kako u Srbiji tako i izvan nje.

„Da mi je još jedared proći Ilicom, pa da bećarac našvrljam ćirilicom...“

Đorđe Balašević
 

Traže se studenti za terenski rad na rijekama i jezerima u dva velika hrvatska grada


„Ali neko to od gore vidi sve...“ - 2000. Balašević izdaje album Devedesete u kojem se u nekoliko pjesama obračunava s vremenom koje je prošlo i najavljuje ponovni procvat svoje karijere. Zagrebu posvećuje „Stih na asfaltu“ i iznova osvaja zagrebačku publiku.
U sljedećih nekoliko godina Balaševića putem interneta upoznaje nova generacija koja ostaje očarana njegovim umijećem baratanja riječima. Balašević postaje prva prava zvijezda Balkana koju slušaju sve generacije i čija publika ne poznaje državne granice. Na Balaševićeve koncerte dolaze umirovljenici, roditelji s djecom, studenti, đaci, bogati, siromašni, radnici, znanstvenici, vjernici, ateisti, Srbi, Bošnjaci, Hrvati, Slovenci...
Balašević ponovno podiže mase svojom patetičnom poezijom, održava velike koncerte u dvoranama, a 2008. zagrebačku publiku oduševljava nizom autorskih koncertno-dramskih nastupa u Kerempuhu. godine 2011. okuplja Panonsku mornaricu te održava koncertnu turneju u maniri prave svjetske zvijezde po zemljama bivše Jugoslavije. Istovremeno, uz koncerte u dvoranama u kojima nastupa, radi projekcije svog redateljskog prvijenca „Kao rani mraz“ koji je u vlastitoj produkciji uz pomoć obitelji snimao nekoliko godina. U sklopu turneje posjećuje većinu većih gradova bivše države i opet na toj razini dokazuje da lijepa riječ ne poznaje granice.  

Godine 2012. otpočinje novu turneju pod nazivom „Osmeh se vratio u grad“ te održava novi niz koncerata, između ostaloga i u svom Novom Sadu. Nastupom u Lisinskom otpočinje novi ciklus koncertnih nastupa pod nazivom „Pa tamburama mangupi prepreče put...“.

„Mog mora nema i ne znam šta da radim...“

Đole je valjda jedini mornar bez mora i lađe koji u svaku luku stiže i koji je uvijek dočekan raširenih ruku. Gost je za poželjeti jer prema njegovim riječima (a to njegova publika najbolje zna) dolazi rijetko i ostaje kratko. Njegove rime i tekstovi još uvijek nalaze „normalne“ koji će ih prenositi i na generacije koje dolaze. Nitko na našim prostorima ne razumije bolje mentalitete naroda koji ih nastanjuju od Panonskog mornara pa ćemo i ovaj tekst završiti citatom iz njegove knjige „Dodir svile“ -
„Vidiš, Sarajevo je srednjeg roda... Kao dete... Zaigrano... Prostodušno... Naivno... Beograd je, recimo, Taj Beograd... Muškarčina... Švaca i galamdžija u raspasanoj beloj košulji, na hoklici pred prepadnutim svircima... i Zagreb je Gospon Zagreb... Koketni gebelovski brčići, prefrigani šmek preko jutarnje štampe... Najveću larmu podigne kad zvecne kašičicom o rub porculanske šoljice... Pa Gospođa Ljubljana... Snežna Kraljica... Uobražena, elegantna, racionalna... Koja je tako hladno napustila taj brak iz računa čim je shvatila da računa više nema... A Sarajevo... Lakoverno, detinjasto... Zato ono prvo i pruža ruke...“

FOTO: S.TF.RS