Premijera groteksne tragedije

Brešanov Hamlet postaje Amleto, a Mrduša Donja sada je Merduscia di Sotto

Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja

– Pozivam Te da zajedno sa mnom uđeš u Mrdušu Donju i shvatiš da dijalekt nije lokalizacija, već alat jedne zajednice koja brani svoj zatvoreni sustav u globalnom kontekstu. – poručuje Luca Cortina svakom gledatelju.

Prva premijera Talijanske drame HNK Ivana pl. Zajca u sezoni 2017/2018 Brešanova je kultna drama Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja. Prvi put na talijanskom jeziku, odnosno na istromletačkom dijalektu, uz titlove na hrvatskom jeziku, izvest će se u subotu, 30. rujna, u 19:30 u HKD-u na Sušaku.

Firentinac s makedonskom diplomom Fakulteta dramskih umjetnosti u Skopju, Luca Cortina, redatelj je ove groteksne tragedije. Željka Udovičić Pleština adaptirala je djelo, dok su prijevod na istromletački dijalekt napravili Rosanna Bubola i ansambl Talijanske drame. Dramaturška je savjetnica Morana Foretić, originalnu glazbu skladao je Bruno Nacinovich, scenografkinja je Liberta Mišan, kostimografkinja je Marita Ćopo, oblikovatelj svjetla Boris Blidar, oblikovatelj videa Gregor Bogdanović, koreograf Vitali Klok, dok je asistentica redatelja Andrea Slama, a asistent scenografkinje Marin Mišan. U predstavi glume: Mirko Soldano, Lucio Slama, Ivna Bruck, Elvia Nacinovich, Bruno Nacinovich, Valter Roša, Giuseppe Nicodemo, Ilaria Genatiempo, Leonora Surian Popov, Anton Plešić i Denis Brižić.

– Pozivam Te da zajedno sa mnom uđeš u Mrdušu Donju i shvatiš da dijalekt nije lokalizacija, već alat jedne zajednice koja brani svoj zatvoreni sustav u globalnom kontekstu. Želim Ti predstaviti njene likove da bi i Ti, kao i ja, mogao/la prepoznati u njima samoga sebe i ljude koji okružuju Tvoju svakodnevicu. – poručuje Luca Cortina svakom gledatelju.

Foto: HNK Ivana pl. Zajca

Cortina kaže kako su ovom kultnom djelu hrvatske dramske literature pristupili na suvremeni kritički način, ne koketirajući pritom sa suvremenošću, već s razumijevanjem što je tada, u vrijeme svoje suvremenosti, ono značilo.

– Naša predstava kirurški analizira socijalna, kulturološka i etička pitanja, prije nego ona politička, odnosno nataložene odnose koji onemogućuju rađanje i život slobodnih i socijalnih veza. U ansamblu smo, uz pažljivo razumijevanje, pronašli vrijednost koja je puno šira od komičnog pečata teksta. – zaključuje redatelj.

Ravnateljica Talijanske drame Rosanna Bubola kaže kako predstava, između ostalog, i zbog izmještanja radnje iz Dalmatinske zagore negdje u područje Istre ili Kvarnera te iz originalnog vremena u suvremenost, postaje univerzalna.

– Uz pomoć istromletačkog dijelekta, ona pomiče granice. Kombinacija je klasične glume i videoprojekcija. Posebna je i drugačija od svega što se do sada moglo vidjeti u produkciji Talijanske drame. – rekla je ravnateljica o prvoj premijeri Talijanske drame ove sezone.

Ivo Brešan kultni je dramski pisac, prozaist, dramatičar, scenarist te jedan od najplodnijih i najizvođenijih hrvatskih dramatičara, čije su drame izvođene u gotovo svim kazalištima bivše države. Ostavio je dubok trag u hrvatskoj kulturi. Njegova groteskna drama Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja napisana je 1965., a zbog vještog ismijavanja totalitarističkog sustava praizvedena je tek 1971. u Teatru &TD u režiji Božidara Violića, za burnog perioda kasnije nazvanog Hrvatsko proljeće. Taj i napadani i hvaljeni kazališni hit na filmskom je platnu ovjekovječio Krsto Papić. Jednu od najuspješnijih hrvatskih drama izvodila su i mnoga inozemna kazališta u Švedskoj, Danskoj, Njemačkoj, Austriji, Poljskoj, Češkoj, Bugarskoj i drugdje, a na ovim prostorima zanimanje za nju ne prestaje, ni 52 godine nakon što je napisana.

Predstava traje oko 2 sata i 30 minuta i izvodi se s jednom pauzom.

Komentari na članak

Vezani članci

Pokret-ač

Suradnja s koreografkinjom Aleksandrom J. Imfeld

Premijerna izvedba predstave „Pokret-ač” na otvorenju Tjedna suvremenog plesa

U plesnoj predstavi „Pokret-ač” čitavu stvar pokreće ansambl Studija za suvremeni ples u ulozi Pokret-ača. Scenografiju i kostimografiju potpisuje poznati modni dizajner i multimedijalni umjetnik Silvio Vujičić, koji već dugi niz godina djeluje i na kazališnoj sceni.

Roppongi Red

Intervju s Roppongi Red i premijera singla

„Jedan dio publike na nas reagira super, a drugi dio nas promatra kao da smo pali s Marsa“

Tek se probijaju, a već su odradili svirku s Parovom Stelarom! Premijerno poslušajte drugi singl benda Roppongi Red te provjerite u intervjuu kako izgleda glazbeni „brainstorming“ benda koji ne ovisi o tehnologiji ni o trendovima.

HNK

Praizvedba Novakove uspješnice

„Ciganin, ali najljepši“ na daskama zagrebačkog HNK-a ogoljuje društvo do same njegove srži

Ivica Buljan na daske zagrebačkog HNK-a postavlja svevremensku priču iz pera Kristijana Novaka koja zadire u sve društvene slojeve te u intimu tridesetak likova koji se na sceni pojavljuju.

Predstava "Tri sestre"

Premijera u Teatru &TD

Nepomičnost u mjestu i vremenu inspiracija je baletu „Tri sestre“

– Ta nemogućnost pokretanja, nepomičnost (u mjestu i vremenu), patos stasisa i njegova translatacija u neverbalno, polazišna je točka ovog baleta. – ističe redateljica.

Predstava "Mistero Buffo"

Premijera u ZPC-u

Kontroverzna monodrama „Mistero Buffo” u izvedbi Dražena Šivaka i režiji Lee Delong

Dario Fo, kojeg su intelektualci odbacivali jer se bavio komedijom, dok je zabavljačkom teatru bio previše aktualan i politički provokativan, danas je savršeni spoj smijeha s oštricom. Njegov se „Mistero Buffo”, u izvedbi Dražena Šivaka i režiji Lee Delong, postavlja u ZPC-u.