Intervju: Matej Beljo

Projekt „Električni auto”

Studenti FER-a - Projekt Električni auto

Matej Beljo, mag. ing. elektrotehnike, prošle je godine diplomskim radom sudjelovao na projektu „Električni auto“, a za Studentski.hr otkrio je koji su ciljevi i svrha projekta te koje su prednosti i nedostaci električnog auta s obzirom na klasične automobile.

Matej Beljo, mag. ing. elektrotehnike, prošle je godine svojim diplomskim radom sudjelovao u projektu „Električni auto“ na Fakultetu elektrotehnike i računarstva (FER). Nakon dugogodišnjeg planiranja, projekt „Električni auto“ zaživio je pod vodstvom prof. dr. sc. Maria Vražića i šačice studenata koji su se u to vrijeme našli na studiju na Zavodu za elektrostrojarstvo i automatizaciju. Koji su ciljevi i svrha ovog projekta te kakvi su planovi za budućnost, za Studentski.hr otkrit će Matej Beljo.

Kažete da je glavna svrha projekta edukativna. Možete li nam bolje pojasniti na što se to točno odnosi?

Glavna svrha u početku bila je da auto proradi i bude u voznom stanju :) Na tome je radio profesor s par studenata. Paralelno s tim su ostali studenti kroz svoje diplomske i završne radove, dakle, u edukativne svrhe, iz dana u dan upotpunjavali projekt.

Koji su glavni ciljevi projekta?

Glavni cilj projekta bio je dobiti funkcionalan električni auto koji bi ujedno bio i mobilna mjerna stanica za sve mjerljive parametre, počevši od potrošnje tijekom vožnje do sveukupne korisnosti elektromehaničkog sustava u vozilu. Električni auto nastao je preradom Opel Kadetta C iz 1978. godine, tako što je motor s unutarnjim izgaranjem s popratnim sustavom zamijenjen elektromotornim pogonom. Zatim, cilj je i implementirati sustave standardne u autoindustriji, kao što je primjerice CAN komunikacijski sustav.

Električni auto
 
FOTO: Matej Beljo
 
 

Tko sve sudjeluje u projektu? Sudjeluju li studenti, profesori i drugi?

Projekt vodi prof. dr. sc. Mario Vražić, profesor na Zavodu za elektrostrojarstvo i automatizaciju Fakulteta elektrotehnike i računarstva, a sudjeluju studenti FER-a kojima je on mentor. Naravno, u nekim dijelovima potporu pružaju i ostali profesori i asistenti, na zavodu, ali i izvan njega, stručni za određena potrebna područja, kao i tehnička podrška svih mogućih proizvođača čije komponente koristimo.

Tko financira projekt?

Projekt financira profesor Vražić samostalno. Mi studenti smo njegova intelektualna, katkad i fizička radna snaga :) 

Koje su prednosti i nedostaci električnog auta u usporedbi s klasičnim automobilima?

Glavna prednost električnog auta u odnosu na benzinski je niska cijena energenta koji ga pokreće – električne struje, odnosno jeftina (skoro pa i besplatna) vožnja. Ako se auto puni po noći, dakle, po jeftinijoj tarifi, potrošnja mu se svodi na nekih 7 kn na 100 km, što bi kod benzinskog auta bio ekvivalent od manje od litre na 100 km. Također, buka je minimalna i nema CO2 emisije (bar ne direktne, u proizvodnju struje neću ulaziti). U kombinaciji s malom nominalnom snagom motora od 15 KS (zbog velike iskoristivosti) nećete vjerovati koliko je registracija auta bila jeftina :)
No, glavni je problem, što ujedno najviše i koči masovnu uporabu električnih automobila, nedostatak komfora u odnosu na benzinske aute; komfora da ako se isprazni rezervoar/baterija, da se napuni u par minuta i nastavi s vožnjom. Također, domet električnog auta je znatno manji. Oba problema mogu se pripisati najslabijoj karici sustava električnog auta, a to su baterije. Pitanje je koliko se taj problem može pripisati nedovoljnom ulaganju u istraživanje i razvoj baterija zbog dosegnutog tehnološkog maksimuma ili pak namjernom kočenju razvoja baterija naftnih magnata koji bi izgubili milijarde i milijarde masovnom uporabom i serijskom proizvodnjom električnog auta. Time bi i njegova cijena pala, što se navodi kao još jedan nedostatak.

Jeste li se provozali u električnom autu? Kakva su vam iskustva?

Jesam. Tijekom izrade diplomskog rada u više smo se navrata provozali u svrhu testiranja sustava na autu kojeg je moj rad obuhvaćao. Nakon što smo diplomirali, okupili smo se na faksu jednog vikenda i vozali auto po parkiralištu do mile volje. Iskustva: nevjerojatno tiho starta (ništa glasnije od guranja ugašenog auta) te puno brže (dovoljno je krenuti iz 3. brzine). Kako nema ABS-a, nismo htjeli okušavati sreću i krenuti iz niže brzine :)

Električni auto 1
 
FOTO: Matej Beljo
 
 

Tko se sve može uključiti u projekt?

Pa zasad samo studenti profila ESIT na FER-u kojima je prof. Vražić mentor. No, ne isključuje se suradnja sa studentima ostalih profila u budućnosti.

Što se projektom želi postići?

Projektom je predviđeno obavljanje različitih ispitivanja na autu. Najbitnije za našu struku je svakako mjeriti korisnosti segmenata elektromotornog pogona od baterija do kotača.

I za kraj, kakvi su planovi za budućnost?

Planira se upotpuniti sustav monitoringa ugradnjom senzora za mjerenje momenta na osovini, zatim ugradnja savitljivog solarnog panela na krov za punjenje baterija te zamjena sadašnjih baterija većima u svrhu povećanja dometa.

Komentari na članak

Vezani članci

web stranice

Web stranice

Čuvanje ugleda i suočavanje s negativnim komentarima

Loše ocjene i loši komentari u vezi usluga pojedinih restorana, tvrtki, kafića ili hotela mogu značajno utjecati na budući profit. Postoji nekoliko načina na koje se treba odnositi prema njima.

Sat s Brailleovim pismom

Novi izum prilagođen slijepim osobama

Pametni sat koji mailove prevodi u Brailleovo pismo

Dot Watch, pametni sat za slijepe i slabovidne osobe, prevodi tekstove, mailove i notifikacije u Brailleovo pismo. Na površini sata dižu se i spuštaju čunjići koji slijepima omogućuju da pomoću dodira pročitaju obavijesti. Kad nema nikakvih obavijesti, uređaj se pretvara u običan sat.

Digitalna karijera 2015.

#DigitalnaKarijera u Osijeku

Pronađi karijeru u digitalnom svijetu!

U organizaciji portala Netokracija u Osijeku će se 4. prosinca održati poludnevni događaj #DigitalnaKarijera. Cilj je događaja približiti zainteresiranima, uključujući i studente (ne)tehničkih fakulteta, karijeru u digitalnom svijetu.

Najavljeni prvi izvođači za Brucošijadu FER-a

Prva invazija najavljena!

Brucošijada FER-a najavila prve izvođače: Kiša metaka, Šank?!, ABOP...

Najveća i najluđa Brucošijada, ona FER-ova, održat će se 7. studenog u prostorijama samoga FER-a, a izbačeni su i prvi izvođači!

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/1920254_600417610034444_2078947267_n.jpg?oh=d12935bfe4410c5bd01927e759f0eede&oe=5998BB5A

Summer Camp Ericsson Nikola Tesla

Prijavite se na Ljetnu radionicu Ericcsona Nikole Tesle

Do 20. travnja možete se o prijaviti na Summer Camp Ericssona Nikole Tesle te steći iskustvo u istraživanju i razvoju softvera!