Intervju s Josipom Šalkovićem

Prijevoz vlakom unaprijedio student; njegova aplikacija službeno postala HŽPP-ova

foto

Josip Šalković svojom je aplikacijom olakšao putovanje vlakom. Njenu je vrijednost prepoznao HŽPP te je 23-godišnjem studentu FER-a ponudio suradnju. Kako se to sve odvijalo i koji su njegovi planovi za budućnost, sam nam je otkrio.

Ako ste redoviti putnik Hrvatskih željeznica, zasigurno vam se dogodilo da je vlak barem jednom zakasnio. Čekati kada će se zaista pojaviti na peronu može biti prava tlaka, pogotovo ako vam zbog toga većina prije smišljenih planova padne u vodu. Kako bi samom sebi i ostatku većinom studentske populacije olakšao cijeli taj proces, student treće godine FER-a (Programsko inženjerstvo i informacijski sustavi) Josip Šalković kreirao je aplikaciju za HŽPP. Koliko je aplikacija bila uspješna govori činjenica da su ga službeno kontaktirali iz HŽPP-a i ponudili mu suradnju, tako da je sada postala službena online platforma ovog prijevoznog društva.

Tim povodom popričali smo s 23-godišnjim Josipom i, osim o ovom uspjehu, pitali ga nekoliko studentskih pitanja, kao i ono koje nas je jako zanimalo – kako uopće teče proces izrade jedne takve aplikacije. 

FOTO: Josip Šalković

Kako je tekao sam proces izrade aplikacije? Sjećaš li se kada ti je prva ideja pala na pamet, što te konkretno motiviralo?

Ideja za izradu aplikacije došla mi je nakon jednog odslušanog kolegija Objektno orijentirano programiranje na fakultetu u ljeto 2016. godine Bilo mi je jako zanimljivo kako aplikacije mogu u velikoj mjeri olakšati ljudsku svakodnevicu. Stoga sam se više zainteresirao za programiranje na mobilnim platformama budući da je sve u pokretu i istraživanja su pokazala da ljudi više vremena provedu na pametnom telefonu nego na osobnom računalu. Odluka je pala na Android jer sam upravo na gore spomenutom kolegiju naučio osnove programskog jezika koji je službeni za razvoj Android aplikacija.

Bila je i osobna potreba, ali i isto tako sam htio razviti osobni projekt za vrijeme studiranja kako bih skupio iskustva i pokazao budućim poslodavcima da sam sposoban napraviti nešto samostalno.

S obzirom na to da sam student i sam putujem vlakom, na službenoj trgovini Google Play tada nije bilo aplikacija koje bi meni kao putniku nudile sve potrebne informacije vezane uz putovanje vlakom. Zato sam vidio priliku u tome području kako bih barem softverskim rješenjem unaprijedio korisničko iskustvo putovanja željeznicom. Aplikaciju sam počeo razvijati u ljetu, a službeno je objavljena u listopadu 2016. godine. Razvoj bilo kojeg softvera košta. I to dosta. Mislim da ljudi nisu ni svjesni koliko je kompleksno razviti kvalitetan proizvod i općenito olako shvaćaju razvoj aplikacija. To su dani i dani provedeni za računalom kako biste napravili najbolje što možete. Obično na razvoju mobilnog softvera radi veći tim ljudi. Tu su projektni menadžeri koji vode kompletan projekt i zaduženi su za organizaciju timova, dizajneri koji rade na izgledu aplikacije, ljudi zaduženi za serversku stranu kako bi aplikacija dobila podatke koje treba, mi, razvojni inženjeri, koji radimo na samom razvoju te na kraju ljudi zaduženi za testiranje proizvoda prije nego postane javno dostupan. Ovo sve što sam nabrojio sam ja radio samostalno tako da se sveukupan razvoj malo odužio.

Kako se probiti?

Jako dobrim izgledom i funkcionalnostima aplikacije te marketingom, ako je moguće digitalnim. Nisam imao nikakav marketing, da se razumijemo, zbog nedostatka financija, stavljao sam u početku objave po studentskim grupama pa se raširilo među ljudima što mi je bio i cilj. To sam htio – da putnici jedni drugima preporuče aplikaciju jer im svakodnevno pomaže. Također je tu nakon toga bilo i intervjua sa studentskim portalima koji su dodatno prezentirali aplikaciju širem spektru ljudi.

Što se tiče troškova, morao sam iznajmiti svoju domenu i platiti hosting servera kako bi aplikacija mogla dobiti podatke koje treba te platiti jednokratnu naknadu Googleu kako bih mogao stavljati aplikacije na Google Play. To je sveukupno bilo oko 500 kn koje sam posudio od roditelja budući da nisam imao vlastiti izvor financija. Oni su bili prvi koji su vjerovali u mene kad sam krenuo. A evo sada, dvije godine nakon, već sam duže vrijeme financijski neovisan od njih i sam plaćam troškove života!

Kada te HŽPP kontaktirao i ponudio suradnju kako bi tvoja aplikacija postala njihova službena, kakav je bio osjećaj? Do kojih je promjena sada došlo?

Sjećam se kao da je jučer bio taj dan kada sam dobio mail od direktora IT sektora HŽPP-a. Dogodilo se to ubrzo nakon izdavanja aplikacije, nije prošlo ni 2 mjeseca. Imao sam ujutro predavanje i obično u javnom prijevozu odgovaram na mailove, poruke itd. I tako je došao mail s pošiljateljem oslovljenim na HŽPP. Isprva sam mislio da sam nešto napravio ilegalno s aplikacijom pa nije bio baš dobar osjećaj, prošla me neka jeza. Ali kada sam pročitao naslov suradnja, odmah mi je laknulo. Neću vam lagati, osjećaj je bio izvanredan, fenomenalan. Još kada sam pročitao u tekstu poruke da se direktoru HŽPP-a jako svidjela aplikacija, sreći nije bilo kraja. To mi je bio znak da je netko zaista prepoznao moj trud i zalaganje. Tako je krenula poslovna suradnja. Dogovorili smo sve parametre te je ugovor o autorskom djelu potpisan na obostrano zadovoljstvo. Od prošlog su tjedna ostvareni svi tehnički preduvjeti za prebacivanje aplikacije na njihov službeni Google Play račun, tako da je to učinjeno. Time je ispunjena zadnja stavka ugovora. Što se tiče promjena, aplikacija je sada u vlasništvu HŽPP-a i to je jedina promjena, ostalo je sve po starom. Ja i dalje radim na održavanju te implementaciji novih značajki u suradnji s IT sektorom HŽPP-a.

FOTO: Josip Šalković

Možeš li nam ukratko objasniti način funkcioniranja aplikacije?
 
Nastojao sam putnicima dati što više informacija, ali da budu odvojene u zasebne smislene cjeline. Tako da je cjelokupna aplikacija podijeljena u kartice.

Čim se pokrene aplikacija, pokreće se kartica Vozni red. To je ono što korisnici najviše koriste i trebaju. Tu mogu pretraživati vozni red upisivanjem polazišta i odredišta, izborom datuma putovanja te postavljanjem parametara za putovanje (broj putnika, koji razred vlaka, samo izravni vlakovi i popust ukoliko ga posjeduju). Također, unutra su omiljene relacije na kojem često putuju kako ne bi morali iznova upisivati parametre. 

Za svaki vlak putnici mogu vidjeti: vrijeme polaska, trajanje putovanja, vrijeme dolaska, broj presjedanja, cijenu putovanja, događaju li se radovi na dionici kojom vlak prometuje, kasni li vlak, ima li vlak dostupan GPS signal, mogu li prevesti bicikl u vlaku te posjeduje li vlak mjesta za osobe s invaliditetom. Pritiskom na pojedino putovanje pokazuju im se detalji putovanja što uključuje prikaz stajališta kroz koja će proći te točna mjesta presjedanja ukoliko postoje.

Druga se kartica zove Stajališta. Ona sadrži prikaz najbližeg stajališta korisnikovoj trenutnoj lokaciji uključujući budućih 5 dolazaka i polazaka te omiljena stajališta koja korisnik može dodati. Treća se kartica zove Linije. Ona prikazuje, osim opet omiljenih linija koje putnici mogu dodavati ako putuju s uobičajenim vlakovima te pretraživanjem, sve radove na pruzi koji se trenutno događaju. Pritiskom na pojedini vlak otvaraju se detalji vlaka s trenutnom GPS pozicijom ukoliko ju posjeduje, statusom vlaka kasni li ili ne, prikazom sastava vlaka gdje putnici mogu vidjeti strukturu vlaka kojim će se voziti te popisom stajališta kroz koje vlak prolazi. Četvrta kartica su Ponude. One sadrže aktualne pogodnosti za putnike gdje mogu vidjeti popuste prilikom putovanja na određene manifestacije.

FOTO: Josip Šalković

Zadnja kartica je namijenjena općenito korisnicima pa se zove Korisnički centar. Od novog ažuriranja je potpuno podržan engleski jezik zbog sve većeg broja turista koji koriste aplikaciju pa korisnici mogu birati između hrvatskog i engleskog jezika na kojima će im se prikazivati sadržaj. Mogu napisati povratnu informaciju o njihovim iskustvima korištenja aplikacije i sugestijama kako ju poboljšati. Taj segment mi je izuzetno bitan te jako veliku pozornost posvećujem tome. Htio bih da je većina korisnika zadovoljna što je trenutno tako. Isto tako, mogu ocijeniti aplikaciju na Storeu, lajkati Facebook stranicu i pratiti novosti ili skinuti aplikaciju za kupnju karata.

Dvije najveće značajke novog ažuriranja su GPS pozicije vlakova – prvi put na području Republike Hrvatske korisnici pratite kretanja vlakova u stvarnom vremenu izravno iz aplikacije! Ukoliko linija posjeduje dostupan GPS signal, moći će saznati u blizini kojeg stajališta se vlak nalazi, koliko je udaljen od istoimenog stajališta te kolika mu je brzina. GPS pozicije vlakova trenutačno su dostupne za niskopodne elektromotorne i dizel-motorne vlakove i pregled sastava vlaka – iz aplikacije korisnici mogu saznati strukturu vlaka kojim će putovati, pogledati interijer te detalje vezane uz lokomotive ili vagone.

FOTO: Josip Šalković
 
Imaš li planova za slične ili različite aplikacije u budućnosti? Što još voliš raditi u slobodno vrijeme?

Trenutno nemam planova za slične aplikacije u budućnosti. Imam poslovne obveze, trenutno sam zaposlen u softverskoj firmi gdje radim part-time. Naravno, imam obveze prema fakultetu, održavam aplikaciju prema ugovoru te odrađujem intervjue za medije. A u slobodno vrijeme, kojeg imam jako malo, nastojim što manje vremena provoditi na računalu ili mobitelu pa zato volim pročitati neku dobru knjigu vezanu za Android i stjecati nova znanja iz tog područja. Volim provoditi vrijeme s društvom, iako sam izlaske i studentske provode morao žrtvovati zbog ovog svega što sam postigao.

Moja druga najveća ljubav je nogomet koji sam profesionalno trenirao punih 7 godina tako da volim rekreativno odigrati hakl s prijateljima. Također, veliki sam navijač FC Barcelone od malih nogu pa se njihove utakmice ne propuštaju te sanjam o posjetu tom gradu. Nadam se da ću uskoro san pretvoriti u stvarnost. Isto tako, posjedujem PS4 pa volim odigrati i FIFU 19 s prijateljima. Uglavnom, vodim jedan zanimljiv život prepun događanja.

Vjeruješ li da ovakvim malim stvarima radiš i na poboljšanju zajednice u kojoj živiš? Na kakvom se radnom mjestu vidiš u budućnosti i je li to u Hrvatskoj ili u inozemstvu?

Upravo zbog tog razloga sam i krenuo s ovim projektom. Htio sam nečime u čemu smatram da sam dobar pridonijeti boljitku zajednice u kojom živim. U ovom slučaju je to razvoj softverskog rješenja za prijevoz željeznicom. Jesam li u tome uspio, morate pitati ljude koji koriste aplikaciju jer će vam oni najbolje reći.

Smatram da bi svatko od nas trebao pokušati unaprijediti postojeće stanje u području u kojem misli da je dobar. To je ključ da se zajednica aktivira i unaprijedi.

Što se tiče moje budućnosti, ne razmišljam previše o tome. Više sam čovjek od sadašnjosti i pokušavam izvući trenutno najbolje što mogu i pritom uživati u životu. Pri završetku sam studija, radim u struci već godinu i pol, imam iza sebe 6 samostalnih projekata, živim u stanu i sam financiram troškove života. Trenutno sam Android developer, ali bih se i dalje htio razvijati u tom smjeru. Sljedeće što želim je doći na Senior razinu pa zatim do Team Leada koji je zadužen za cjelokupni Android projekt i organizaciju drugih developera. Ne isključujem druge tehnologije ili otvaranje vlastite tvrtke, dosta sam ambiciozna osoba s realnim očekivanjima. Dobivam poslovne ponude na dnevnoj bazi i pažljivo ih pregledavam. Izuzetno mi laska što su me kontaktirali ljudi iz tehnološkog diva Microsofta te mi rekli kako misle da bih bio idealan kandidat za njih pa se pripremam i za taj intervju. Što se tiče rada u inozemstvu, također ne želim isključiti tu opciju. Rekoh da sam otvoren za opcije pa ćemo vidjeti. Svjestan sam da mogu od IT-a odlično živjeti u Hrvatskoj jer je struka jako dobro plaćena, ali ako mi se ponudi mjesto rada u inozemstvu, zašto ne? Htio bih upoznati druge kulture i način života. Tko će znati što mi budućnost nosi. Svakako se veselim budućim fakultetskim i poslovnim uspjesima!

I mi čestitamo Josipu na velikom postignuću i radujemo se što iz studentskih krugova dolaze ovako inovativne i korisne aplikacije! Ne sumnjamo da ćemo za njega u budućnosti još čuti!

Komentari na članak

Vezani članci

Decomposing Entity

Intervju s Davorinom iz benda Decomposing entity

„Ako znaš što želiš, smislit ćeš način da do toga i dođeš“

Metal jacket magazine uvrstio je njihov album „So It Begins“ na listu regionalnih albuma koji su obilježili 2015. godinu. Tko su oni, saznajte u intervjuu.

Petar Labrović

Intervju s novim predsjednikom Studentskog zbora Sveučilišta u Zagrebu

Petar Labrović: „Smatram da se subvencija za studente podstanare mora povećati!”

Petar je već duže vrijeme aktivan na studentskoj razini, a u svom se životopisu može pohvaliti i sudjelovanjem u organizaciji Primatijade, prvom susretu studenata prirodoslovno-matematičkih fakulteta.

Girly Fitness

Intervju: Girly Fitness

Predstavljamo vam Girly Fitness, Facebook stranicu dvije sestre - studentice

Razgovarali smo s Anom i Marijom Mataić, sestrama blizankama i studenticama Pravnog fakulteta, koje su pokrenule stranicu Girly Fitness. Ove mlade fitness trenerice već se dugi niz godina bave ovim sportom, a njihova je stranica u samo nekoliko mjeseci skupila više od 10 000 lajkova.

Većina počinje ovdje

Intervju: Zvonimir Zvonar

„Većina počinje ovdje“: dokumentarni film ili više od toga?

Shvatio sam da je svima već pun kufer mržnje i da se većina želi odnositi prema drugima humano, suditi osobu prema tome kakva je, a ne prema tome odakle je, koje je vjere, boje kože... Takvi ljudi su većina. Na našu žalost, ova manjina koja nema takve stavove na trenutke zna biti puno glasnija, i njihov glas se dalje može čuti.

Lana Pajdaš

Intervju s blogericom Lanom Pajdaš

„Fun Museums“ – riznica ideja za zabavna putovanja koja uključuje muzeje i izvorne doživljaje

Neobična putovanja, zabavni muzeji i inovativan pristup kulturnoj baštini teme su kojima se blogerica Lana Pajdaš svakodnevno bavi u svojem projektu „Fun Museums – The Magnificent Joy of Discovery”.