Izmjene Zakona o Hrvatskom kvalifikacijskom okviru

HSZ želi razdvojiti sveučilišne i stručne diplomske studije, naglašavaju da nije riječ o diskriminaciji, već povećanju transparentnosti

Diplomanti slušaju predavanje

Svi studiji koji se nalaze unutar sedme razine Hrvatskog kvalifikacijskog okvira odgovaraju sedmoj razini Europskog kvalifikacijskog okvira, tako da europski poslodavci mogu prepoznati da se radi o drugom stupnju visokog obrazovanja, tvrde predstavnici Hrvatskog studentskog zbora.

Zakon o Hrvatskom kvalifikacijskom okviru uskoro će biti promijenjen. Vlada Republike Hrvatske svoje je prijedloge izmjena navedenog zakona objavila na svojim mrežnim stranicama te pozvala građane da sudejulu u raspravi putem e-savjetovanjaNajzanimljvija promjena bit će na sedmoj razini Hrvatskog kvalifikacijskog okvira, na kojoj će se, kako stvari stoje, sveučilišni diplomski studiji, specijalistički diplomski stručni studiji i poslijediplomski specijalistički studiji razdvojiti na podrazine.

Vlada je ponudila dva prijedloga. Prvi je da se sveučilišni diplomski studiji i integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studiji stave na istu razinu (razinu 7.1) sa specijalističkim diplomskim stručnim studijima, dok bi se poslijediplomski specijalistički studiji našli na razini 7.2. Drugi bi prijedlog na razinu 7.1 postavio specijalističke diplomske stručne studije, na razinu 7.2 diplomske sveučilišne studije, a na razinu 7.3 poslijediplomske specijalističke stručne studije. 

Drugi prijedlog Vlade naišao je na odobravanje Hrvatskog studentskog zbora, čiji predstavnici smatraju da bi se navedeni studiji trebali odvojiti na tri podrazine. Tvrde da se tako ne bi diskriminiralo diplomske stručne studije ni u kojem vidu, već bi se samo na odgovarajući način odvojilo studije na kojima su programi različiti. Svi studiji koji se nalaze unutar sedme razine Hrvatskog kvalifikacijskog okvira odgovaraju sedmoj razini Europskog kvalifikacijskog okvira, tako da europski poslodavci mogu prepoznati da se radi o drugom stupnju visokog obrazovanja, tvrde predstavnici Hrvatskog studentskog zbora. E-savjetovanje traje do 7. travnja.

Priopćenje Hrvatskog studentskog zbora donosimo u cijelosti:

Uslijed otvaranja postupka e-savjetovanja o izmjenama i dopunama Zakona o Hrvatskom kvalifikacijskom okviru Hrvatski studentski zbor odlučio se oglasiti i iznijeti neke podatke i stavove koji su bitni za razumijevanje sadržaja i tematike za koje smatramo da su u nekim medijima krivo izneseni.

Prije svega potrebno je naglasiti da je Hrvatski studentski zbor predstavničko tijelo svih studenata i jedini zastupa prava svih studenata u Hrvatskoj. HSZ zauzima stavove koji će biti najprikladniji za čitavu studentsku zajednicu i sustav visokog obrazovanja u RH.

Hrvatski studentski zbor podupire alternativnu verziju prijedloga Ministarstva znanosti i obrazovanja kojom se razina 7 dijeli na podrazine 7.1., 7.2. i 7.3. Ovdje je važno naglasiti kako se ni jedna skupina studenata time ne stavlja u nepovoljan položaj.  Obje se vrste studija zadržavaju na 7. razini, dok predložene podrazine služe prije svega jasnijem naglašavanju temeljnih različitosti u izvođenju ovih studija, koje nepobitno postoje. Time će se podići transparentnost ostvarenih kvalifikacija prema tržištu rada. Također, ne dolazi ni do lošijeg statusa studenata pri europskoj radnoj ili studijskoj mobilnosti jer se svi studiji referenciraju na 7. razinu Europskog kvalifikacijskog okvira, što je dovoljno da svi dionici u Europi i Hrvatskoj jasno prepoznaju da se radi o drugom ciklusu visokog obrazovanja.

U određenim izjavama medijima navode se problemi pri “horizontalnoj i vertikalnoj prohodnosti“, što je u potpunosti neutemeljeno i nejasno je što bi uopće ti problemi bili. Vertikalna se prohodnost odnosi na napredovanje kroz različite razine obrazovanja (osnovna škola pa srednja škola pa fakultet, npr.) te je taj slijed jasno definiran u objema varijantama prijedloga. Horizontalna se prohodnost odnosi na mogućnosti promjene vrste obrazovnih programa na istoj razini, a mogućnosti mijenjanja vrste studija također su jednake u objema verzijama prijedloga. Iz toga je jasno da nema nikakvog različitog utjecaja ni na vertikalnu ni na horizontalnu prohodnost sustava koje HSZ obje snažno podupire.

Zaključno je važno naglasiti da se ovdje radi o sudbini svih 160 000 studenata u Hrvatskoj koji trenutno studiraju. Stoga pozivamo sve studente i čitavu zainteresiranu javnost da se uključe u e-savjetovanje i da daju svoje mišljenje kako bi se donio što bolji zakon o Hrvatskom kvalifikacijskom okviru.

Komentari na članak

Vezani članci

Knjiga, učenje

Dora Miketek o HKO-u

„Vrijeme je da binarni sustav obrazovanja zaživi u RH”

Što predstavnici Vijeća studenata veleučilišta i visokih škola Republike Hrvatske kažu o HKO-u, objašnjavaju u priopćenju nastalom nakon konferencije o istom.

Zbunjen

Prilagodba cjenika još nije stupila na snagu

U iščekivanju Godota ili kada će više promjena cjenika u menzama?

U listopadu smo imali priliku svjedočiti udarcu na studentski džep kada je MZOS sprovelo odluku o izmjenama u Pravilniku o studentskoj prehrani. Na sastanku sa studentskim predstavnicima obećane su izmjene koje će stupiti na snagu 1. siječnja. Čekajte, prvog siječnja?!

MedNet

Mediteranska studentska unija

U Dubrovniku se okupili predstavnici studenata iz 15 mediteranskih zemalja

Ciljevi MedNeta su olakšavanje razmjene informacija između studentskih predstavnika, izrada i promicanje zajedničkih mediteranskih politika u području društvenih, obrazovnih, ekonomskih, političkih i kulturnih interesa studenata iz mediteranske regije.

Aleksandar Šušnjar

Intervju s Aleksandrom Šušnjarom

„Niti jedna Vlada dosad nije obraćala dovoljno pozornosti na visoko obrazovanje i obrazovanje općenito.“

Predsjednik Hrvatskog studentskog zbora i Studentskog zbora Sveučilišta u Rijeci, Aleksandar Šušnjar, odgovorio je za Studentski.hr na nekoliko pitanja vezanih uz svoj rad i rad Studentskog zbora, a osvrnuo se i na suradnju s vladajućima.

Edukacija

Koliko se ulaže u politiku, a koliko u obrazovanje?

Hoće li politika do kraja dotući hrvatsko obrazovanje?

Hoće li Ministarstvo napokon poslušati što stručnjaci kazuju na sve strane? Hoćemo li izaći napokon iz sfere sitnih interesa i straha od promjena? Hoćemo li mlade pripremati za život ili ćemo od njih stvarati ljude koji grade bolje društvo?