Luka Basa

Cukerberže, dokle špijunaže?

Mark Zuckerberg

I stvarno jesmo glupi. Svi odreda. Kažu da je povijest učiteljica znanja. Šteta što nam je gradivo o špijuniranju kroz povijest tako lako promaknulo. Šteta što smo se navikli i pustili da čudaci ulaze u naše WC školjke. 

Facebook i njegova braća i sestre su opet roknuli. Ne brojim više te padove i ponovna dizanja iz pepela srušenih servera ili ne znam ni ja čega. U Hrvatskoj je vijest o padu i ponovnom podizanju tri društvene mreže okarakterizirana kao prijelomna. I svima nama smrtnicima, korisnicima istih, se stvarno pad prelomio preko leđa. Skoro smo se ugušili za nedjeljnim ručkom. Skoro. Iiiii nakon nekoliko sati očaja i plakanja pred punim tanjurom, MOGLI SMO ODAHNUTI. Mogli smo, jer je sve proradilo. Gle ti vraga, ipak se sve nije srušilo kao u pjesmi grupe Jinx.

Naživcirali smo se, zavaljali par psovki preko jezika i oplakali. Sve to zaboravili, pojeli ručak i bezbrižno nastavili listati po društvenim mrežama i internetu. No, zapitate li se ikad je li sve to toliko naivno i bezazleno? Svjedočili smo raznim malverzacijama s Facebookom, a navodno čak i od strane cijele skupine ljudi koja stoji iza njega. Nedavno je također bila riječ o ekscesu koji je zahvatio milijunski broj korisnika prilikom čega su otkrivene lozinke, podaci i sve ostalo što skrivaju ili  ponosno pokazuju. Iluzorno je očekivati da će društvene mreže štititi vašu privatnost. Dapače, svijet i Facebookov tim boli đokica. Ako ti kao korisnik nećeš brinuti o svojoj privatnosti, nećemo ni mi. Uz to, još ćemo te malo pratiti i uvaljivati oglase ovisno o sadržaju kojeg pretražuješ na društvenoj mreži i izvan nje. 

U Hrvatskoj Facebook broji 1,9 milijuna korisnika i jedan je od vodećih kanala za oglašavanje. Riječ je o aktivnim korisnicima koji pripadaju dobnoj skupini od 25 do 34 godine I zaista, kada malo bolje pogledate, na svakom koraku dok listate naslovnicu ćete naići na oglas/e. Možda im početno nećete pokloniti nužnu pažnju dok na iste ne naiđete 50 puta u jednom i 150 u drugom danu. Dok god ne klikneš na isti (a onda bi se brojka mogla povećati) ili ga petsto puta ne prijaviš, on neće nestati. Proganjat će te čak i u snovima. 

Jedan od idiota koji je sve uzimao zdravo za gotovo i smatrao bezazlenim sam i ja. Nedavno sam u bespućima interneta intenzivno tragao za savršenim ručnim satom. Moram napomenuti, da bez obzira na činjenicu što sam sve smatrao bezazlenim, određene podatke na društvenim mrežama krijem kao zmija noge. Sve te pizdarije koje ti se nude u postavkama privatnosti sam davno isključio. Očito nije bilo dovoljno. Dva-tri dana nakon što sam pronjuškao po internetu, na Facebooku su mi se počeli vrtiti sponzorirani oglasi za satove. Vjerujte, to je sve samo ne jedna velika slučajnost. Početno nisam obraćao pažnju na činjenicu da je algoritamski Hercule Poirot dobro proučio moje kretanje i želje proteklih dana, ali kako sve ono što je lijepo kratko traje, tako je bilo i s mojom naivnošću.

Nakon šokantnog otkrića kreneš pregledavati te crne postavke i sve dodatke u pregledniku koji se bore protiv reklama, kolačića i svega ostalog čime nastojiš spriječiti bilo kakav vid špijunaže. U strahu prijaviš oglas kao nepoželjan, ali on ti se i dalje prikazuje. Pa ga prijaviš ponovno i ponovno. Nakraju, kad dopizdiš programu koji obrađuje te tvoje prigovore, dobiješ neku jadnu, automatsku poruku isprike i uvjeravanja kako je sve u skladu s pravilima ponašanja zajednice. Zajednice koja jako dobro zna što ti je bilo na tanjuru kad si plakao oko rokanja servera. 

I što ćeš im onda? Ništa. Eventualno obrisati profil, ali ne i sve one podatke koje su pronicljivo skupljali o tebi. A na 1 obrisani profil dođe 350 novoizrađenih. Vjerujem da je onima koji su u sve upućeni više nego ja ovo smiješno. Možda sam previše skeptičan, al' majku mu staru u današnje vrime i triba biti. 

Uglavnom, sve vam je to nešto uvijeno, slatko i divno kao ovaj Cuker(berg), a zapravo smrdljiva kiselina frca na sve strane. I u svemu tome, što ti mogu ponuditi društvene mreže? Ništa drugo sem prazne isprike. Oprostite, dragi naši korisnici, što niste pročitali opće uvjete nagomilane u pet stranica teksta. Oprostite na propustu. Oprostite na špijunaži. Time samo želimo poboljšati vaše korisničko iskustvo. Kreirati posebne ponude za vas i udovoljiti vašim željama. Učiniti to vrijeme na internetu korisnim, zanimljivim i tko zna još kakvim. Oprostite. Što ste glupi. 

I stvarno jesmo glupi. Svi odreda. Kažu da je povijest učiteljica znanja. Šteta što nam je gradivo o poznatim špijunažama i špijuniranju tako lako promaknulo. Šteta što smo se navikli i pustili da nam čudaci, osim mozga, seciraju i izmet. 

Komentari na članak

Vezani članci

YouTube logo

Kontrola medija

Turska blokirala pristup YouTubeu

Uprava za telekomunikacije blokirala je pristup popularnoj platformi za dijeljenje videa par sati nakon što je procurila snimka u kojoj turski ministar vanjskih poslova raspravlja o zbivanjima u susjednoj, ratom razorenoj Siriji.

fb

„Keep calm and stay safe“

Kako znati ulazi li vam netko na Facebook?

Iako znate da Mark Zuckerberg ima pristup svim porukama, više strahujete od pomisli da ih čitaju vaši poznanici. Srećom, Facebook je osmislio način da to provjerite i osigurate se.

Project Lightning

Informativna platforma za praćenje događaja

Twitterov tajni projekt "Lightning"

Spomenuta opcija nalazit će se u okviru glavne stranice sa sadržajem, a imat će zadatak da prikazuje aktualne događaje kao i udarne vijesti.

Društvene mreže: Linkedin

Zapošljavanje nakon fakulteta

LinkedIn profil – kako treba izgledati i zašto ga imati

Mnogi poslodavci prilikom postupka selekcije kandidata koje će zvati na razgovor za posao pretražuju LinkedIn. Donosimo vam savjete kako kreirati dobar Linkedin profil i stvoriti svoj poslovni imidž prije prilike za intervju uživo.

Zadivljena cura gleda na komp, "blowing"

Pascalina

LinkedIn profili i ljubavno „stalkanje”

Iako se LinkedIn službeno koristi za jačanje postojećih veza u poslovnom svijetu, jednostavnu prezentaciju obrazovanja, iskustva i vještina te za lakše praćenje novosti iz krugova koji nas zanimaju, povremeno ga ipak koristimo i u druge svrhe.