LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
(Bezbrižna) putovanja

Prava putnika: Što kada vam prijevoz kasni ili je otkazan?

Svi ste se sigurno barem jednom u životu pronašli u situaciji da stvari na vašem putovanju ne teku glatko zbog, primjerice, kašnjenja vlaka, autobusa ili aviona. Koja su vaša prava u slučaju kašnjenja prijevoza, ali i drugim sličnim situacijama?

Svi ste se sigurno barem jednom u životu pronašli u situaciji da stvari na vašem putovanju ne teku glatko zbog, primjerice, kašnjenja vlaka, autobusa ili aviona. Koja su vaša prava u slučaju kašnjenja prijevoza, ali i drugim sličnim situacijama?

Bilo da putujete na fakultet iz jednog grada u drugi ili u svrhu odmora i zabave u drugu državu, sigurno ste se pronašli u situaciji da je nešto krenulo po zlu, ali ne vašom krivicom. Kašnjenje autobusa ili vlaka, izgubljena prtljaga ili pak hotelska soba koja je skuplja od dogovorene cijene – situacije su na koje nije moguće utjecati, a koje jako puno mogu promijeniti atmosferu i ugodnost vašeg puta. 

Što napraviti kada stvari pođu po zlu?

Bez obzira kojim prijevoznim sredstvom putovali, ponekad stvari krenu naopako zbog njegova kašnjenja ili otkazivanja. Tada se cijela organizacija vašeg puta mijenja i zasigurno se možete osjećati bespomoćno i isfrustrirano. Otkrivamo vam, stoga, kakva su vaša prava u tim slučajevima. 

Vlak

Ukoliko putujete vlakom preko granice unutar Europske unije, možete ostvariti određena prava. Ta se prava primjenjuju u slučaju kašnjenja u trajanju duljem od sat vremena prilikom polaska ili odlaska. Ista pravila primjenjuju se u slučajevima propuštanja povezanog željezničkog prijevoza. Ona se u najvećem broju slučajeva primjenjuju i na željeznički prijevoz koji se odvija unutar jedne zemlje. 

  • Ukoliko se odlučite za nastavak putovanja, a predviđeno je da ćete stići na odredište uz kašnjenje u trajanju duljem od 60 minuta, imate pravo na preusmjeravanje pod uvjetima prijevoza. Možete izabrati želite li ići najranijim prijevozom do konačnog odredišta ili u kasnijem terminu. Ako ne postoji vlakova koji voze u terminu kojeg ste odredili, možete tražiti prijevoz drugim prijevoznim sredstvom, npr. autobusom ili, pod određenim uvjetima, taksijem. 
  • Ako je predviđeno da ćete stići na konačno odredište uz kašnjenje dulje od 60 minuta, pa stoga ne želite započeti putovanje, imate pravo na naknadu punog iznosa cijene kupljene karte.
  • Ako čekate više od 60 minuta da vaš vlak krene, imate pravo na besplatan obrok i piće, ukoliko je to dostupno u vlaku ili na željezničkoj postaji. 
  • Ako ne možete nastaviti putovanje istog dana zbog kašnjenja od minimalno 60 minuta, imate pravo na besplatan smještaj i prijevoz od željezničke postaje do lokacije smještaja, kada i gdje je to objektivno moguće.
  • Ako zbog kašnjenja ili otkazivanja propustite povezani željeznički prijevoz, imate pravo nastaviti putovanje ili na preusmjeravanje do konačnog odredišta ili do prve točke polazišta, kada je to najranije moguće.

Autobus

Ako putujete autobusnim prijevozom unutar Europske unije najmanje 250 km, primjenjuju se opća pravila. U slučaju kašnjenja, kvara ili otkazivanja, možete ostvariti određena prava. 

  • Ukoliko autobus kasni s polaskom, vaša prava ovise o trajanju toga kašnjenja. Ako je kašnjenje u polasku trajalo najmanje 90 minuta, a predviđeno trajanje puta je najmanje tri sata, tada imate pravo na obrok i piće. Ako ne možete nastaviti put istog dana, imate pravo na besplatan smještaj i prijevoz od autobusnog terminala do lokacije smještaja. 
  • U slučaju kašnjenja u polasku koje je trajalo najmanje 120 minuta, prijevoznik je obavezan ponuditi putniku izbor između alternativnog prijevoza ili povrata iznosa kupljene karte. Osim toga, autobusna kompanija mora omogućiti vaš povratak do prve točke polazišta bez dodatnih troškova, ako se odlučite za tu opciju. Imate pravo na besplatan obrok i piće, a ako je potrebno i na hotelski smještaj ili drugi smještaj.
  • Ako je došlo do kvara na autobusu, autobusni prijevoznik ima dvije opcije: nastaviti s prijevozom s iste lokacije gdje se dogodio kvar drugim autobusom ili prevesti putnike s lokacije neispravnog vozila do prikladne lokacije ili terminala gdje će putnici moći neometano nastaviti svoj put. 
  • I posljednja moguća situacija jest da je putovanje otkazano. U tom slučaju, prijevoznik mora putnika uputiti da ima pravo na skrb kao i pravo na izbor između alternativnog prijevoza ili povratka iznosa kupljene karte, ukljućujući i povratak do prve točke polazišta. 

Brod

Ukoliko putujete brodom ili trajektom unutar Europske unije, primjenjuju se opća pravila u slučaju kašnjenja ili otkazivanja, pod uvjetom da je brod ovlašten prevoziti više od 12 putnika ili se radi o brodovima koji imaju više od 4 člana posade, a udaljenost putovanja je dulja od 500 metara, te se ne radi samo o manjem izletu ili razgledavanju. 

  • Prava putnika ovise o tome kasni li brod u odlasku ili dolasku. Ako brod kasni u odlasku u trajanju manjem od 90 minuta, to u ovom slučaju nema pravnu važnost. Manja kašnjenja su prihvatljiva. Ako dođe do znatnog kašnjenja, o tome putnici moraju biti obaviješteni. Tada imate pravo birati između preusmjeravanja do konačnog odredišta pod određenim uvjetima i povrata iznosa kupljene karte te besplatnog povratka do prve točke polazišta sukladno ugovoru o prijevozu. Osim prava na obrok i piće, u određenim slučajevima možete imati i pravo na smještaj. 
  • Ako brod kasni u dolasku i stignete na konačno odredište znatno nakon predviđenog vremena, imate pravo na povrat u iznosu od najmanje 25% cijene kupljene karte. Predviđeno trajanje prijevoza i trajanje kašnjenja su ključni. Međutim, ovdje je bitno naglasiti da kašnjenje može biti i posljedica lošeg vremena ili sličnih okolnosti i u tom slučaju nemate pravo na povrat sredstava. 
  • Ukoliko ste morali čekati dulje od 6 sati, imate pravo na povrat 50% iznosa kupljene karte. 
  • Ako se predviđa da će doći do otkazivanja putovanja brodom u odlasku, o tome morate biti obaviješteni. Imate pravo izabrati između preusmjeravanja do konačnog odredišta i povrat iznosa kupljene karte te besplatnog povratka do prve točke polazišta. Imate pravo i na skrb; besplatan obrok i piće, a u određenim slučajevima i na smještaj. 

Zrakoplov

Ukoliko imate problema s letom iz zračne luke unutar Europske unije, također imate određena prava. U slučaju kašnjenja, otkazivanja leta ili uskraćenog ukrcaja vrijede pravila Europske unije, pa čak i u slučaju leta iz zračne luka koja nije unutar EU. Ista se pravila primjenjuju u slučaju problema s prtljagom. 

  • Manja kašnjenja aviona su prihvatljiva jer nije svako kašnjenje od jednake važnosti. Što je veća udaljenost leta, duže je i čekanje. U slučaju znatnog kašnjenja leta u odlasku, imate prava već u samoj zračnoj luci, a dodatna prava imate ukoliko na svoje konačno odredište stignete u kašnjenju više od 3 sata. 
  • U slučaju kašnjenja leta u polasku, vaša prava ovise o vremenu čekanja. Ako let kasni minimalno 2 sata, prijevoznik je dužan pružiti informacije vezane za vaš let. Nadalje, imate pravo na dva besplatna telefonska poziva, te pravo na besplatne obroke i pića. Ukoliko je vrijeme polaska vašeg leta sljedeći dan, imate pravo na hotelski smještaj i prijevoz od zračne luke do hotelskog smještaja. Ista prava vrijede i ako let kasni više više od 5 sati, međutim, u tom slučaju postoji i opcija povrata novca u iznosu kupljene karte.

Koliko god situacija može biti frustrirajuća, budite pristojni prema ovlaštenim osobama. Svi smo ljudi i pogreške se mogu dogoditi svima, pa tako i prijevoznim kompanijama. Međutim, važno je znati koja su vaša prava koja je propisala Europska unija, a koja kao potrošači smijete zatražiti. Ako budete ljubazni i spomenete kršenje zakonskih propisa, sigurno ćete dobiti ono što vam pripada. Detaljnije informacije možete pronaći na stranici Vaša Europa.

FOTO: PIXABAY