LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Nastava na daljinu

Slikaju, izrađuju i sviraju online – nastava na akademijama teče bez većih problema; ističe se Osječka akademija

Iako im teorijski predmeti ne predstavljaju velik problem, praksa studenata likovne, glazbene i druge umjetnosti vrlo je specifična i često zahtijeva susrete. Evo što su o svemu rekle studentice violine i kiparstva te sama Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku.

Iako im teorijski predmeti ne predstavljaju velik problem, praksa studenata likovne, glazbene i druge umjetnosti vrlo je specifična i često zahtijeva susrete. Evo što su o svemu rekle studentice violine i kiparstva te sama Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku.

Od početka izolacije, do koje je došlo zbog koronavirusa, škole, fakulteti i Ministarstvo znanosti i obrazovanja svoju su pozornost posvetili održavanju nastave, kolokvija i ispita. Ipak, nastava studenata primijenjenih umjetnosti sama je po sebi nešto drugačija, pa nas je zanimalo kako oni odrađuju svoju nastavu na daljinu.

Iako smo kontaktirali sve akademije u Hrvatskoj, oglasila se samo Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku. Ta nas je akademija obavijestila da su zahvaljujući dobroj organiziranosti jako brzo po početku izolacije organizirali online nastavu te da se teorijski predmeti izvode bez poteškoća.

U online nastavi koriste se svim predloženim i dostupnim platformama i komunikacijskim kanalima: Merlin, Loomen, Google učionice, Teams, Zoom, WhatsApp, Skype i drugo. Praktični kolegiji izvode se djelomično ili potpuno, ovisno o specifičnosti svake discipline. Primjerice, u području glazbene umjetnosti studenti instrumentalisti uvježbavaju individualne dionice, snime ih i dostavljaju nastavniku koji ih može slušati više puta i slati komentare vezane uz točno određena mjesta na snimci. Također se održava i direktna online nastava gdje nastavnik sluša i korigira studente u stvarnom vremenu. Nastavnik, također, po potrebi demonstrira dionice na svojem instrumentu, koje student može jasno čuti i vidjeti u online komunikaciji. Nastavnici za predmete kao što su Polifonija, Kompozicija, Partiture i slično rade analize po taktovima i notama te šalju korekcije u grupe u kojima ih svi studenti mogu vidjeti te učiti iz svojih i tuđih grešaka te konstruktivnih komentara nastavnika.

U području likovne i primijenjene umjetnosti studenti mogu dio umjetničkog istraživanja, za koji nisu potrebni alati, radionički i studijski uvjeti akademije, samostalno pripremiti i online prezentirati nastavniku. Primjerice, na kolegiju Crtanje studenti dnevno vode vizualni dnevnik koji, osim vježbi tehnika crtanja, može procesirati trenutnu situaciju. Studenti također crtaju autoportrete umjesto portrete po promatranju. Osim dnevnih i/ili tjednih zadataka na nekim praktičnim kolegijima, kao što je Kostimografijau potpunosti se replicira način rada u studiju. Na primjer, u bloku od 4 sata na platformi Zoom u prvih pola sata studenti pojedinačno na ekranu dijele svoje zadaće od prošlog tjedna koje svi zajedno analiziraju, zatim nastavnik održi uvodno predavanje na određenu temu uz prezentaciju primjera te im da zadatak za samostalni rad za sljedeća dva sata. Nastavnik se za to vrijeme individualno spaja sa svakim od studenata i mentorira individualnu problematiku. Posljednjih sat vremena bloka svi se spajaju zajedno u Zoom učionicu i dijele sve novonastale radove, konstruktivno analiziraju i dobivaju povratne informacije od nastavnika i međusobno.

Što se tiče načina vrednovanja, akademija i inače koristi oblike koje je sada Ministarstva znanosti i obrazovanja preporučilo kao inovativne: projektni i problemski zadatci, istraživački radovi, izrada programa, portfolija, konstrukcija te kritičkih osvrta, analiza i preglednih radova. Što se tiče testova činjeničnog znanja, također se prate preporuke Ministarstva i Sveučilišta o načinima vrednovanja.

Završetak akademske godine na ovaj način neće biti problem jer će se svi kolegiji teorijskog sadržaja moći završiti u potpunosti, dok se dio praktičnih kolegija, zbog specifičnosti umjetničkog područja koje zahtijeva radionički rad u vizualnim i primijenjenim umjetnostima ili grupni rad u izvedbenim umjetnostima, neće moći u potpunosti završiti. Kumulativna nastava nekih od tih predmeta organizirat će se po povratku u prostore akademije. Međutim, ističu da nemaju niti jedan kolegij koji neće biti realiziran na daljinu barem u dijelu satnice, ako ne u potpunosti.

Foto: Pinterest

Velika pažnja usmjerava se i na mentorstva završnih i diplomskih radova. Nastavnici su se stavili na raspolaganje za individualne online konzultacije te se, posebno kod praktičnih kolegija, usmjeravaju studenti na moguće modifikacije tema kako bi se rad mogao u što većem dijelu završiti s alatima i uvjetima rada tijekom perioda nastave na daljinu. Izuzetno je bitno da i studenti završnih godina konstruktivno provode vrijeme u izolaciji i svoju energiju usmjere prema kvalitetnim akademskim kreativno-istraživačkim projektima. 

Studentica završne godine violine na Umjetničkoj akademiji Sveučilišta u Splitu nema problema s teorijskim predmetima, kao ni Osječka akademija, no praktični rad predstavlja joj velik problem. Tim više što trenutno pokušava pripremiti diplomski ispit i završiti fakultet, a taj se ispit sastoji i od pismenoga dijela i od koncerta na kojem ne nastupa sama. Prema tome, ova bi se studentica trebala nalaziti s kolegama s kojima nastupa kako bi vježbala, ali to trenutno nije moguće. Čak i pokušaji da se vježba zajedno online nisu previše produktivni jer računalo oduzima puno na kvaliteti zvuka. Studentica ističe kako se profesori trude maksimalno i kako ni u koga sada ne upire prstom jer je ovo vrlo specifična situacija koja nas je zatekla i kojoj se moramo prilagoditi. Međutim, brine se zbog svojega diplomiranja, koje će, vjerojatno, biti odgođeno. Čak i kad se fakultet otvori, trebala bi tek tada početi intenzivno vježbati s kolegama da bi uopće izašla na ispit.

Studentica Akademije primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci kojoj je glavni predmet kiparstvo kaže da kod njih sve funkcionira vrlo dobro i, onako kako bi na umjetnosti i trebalo biti – kreativno. Sve zadatke koje imaju iz glavnoga predmeta profesor im šalje na Google Drive, a čuju se čak tri puta tjedno i raspravljaju o radovima od prošloga tjedna. S obzirom na to da su u izolaciji, studentima je često teško doći do materijala, pa se profesor pobrine da studenti materijal za skulpturu mogu pronaći kod kuće. Profesor je dostupan cijelo vrijeme i uvijek ga mogu zatražiti za individualne konzultacije. Za kolegij Crtanje imaju organiziranu Facebook grupu gdje stavljaju objave i raspravljaju o različitim crtežima. Na Google disku svatko ima svoju mapu gdje profesoru jednom tjedno šalje zadatke i fotografije radova koje naprave. Iz kolegija Fotografija čuju se u vrijeme predavanja s profesorom preko Zooma. Imaju tjedne zadatke koje trebaju ispuniti i predavati na disku, što im nije novost jer su i prije tako radili.

Ova studentica, dakle, nema naročitih problema s praksom, a ističe i pozitivnu stranu svega ovoga; profesori se brinu o svojim studentima i svaki susret i e-mail završavaju toplim riječima o tome kako se moraju prvenstveno brinuti za sebe i svoje bližnje. Studentica vjeruje da ćemo iz svega ovoga izaći topliji i prisniji jedni prema drugima. 
FOTO: PIXABAY