Recenzija romana Patricka deWitta

Sklad strave i smijeha u obilju bizarnih situacija „Pomoćnog majordoma Malkovića“

Barun poremećena uma, krvožedni lopovi i ratnici s bajunetama utkani su u neobičan knjiški krajolik jezovito duhovite bajke Patricka deWitta.

Kanadski pisac Patrick deWitt mnogima je najpoznatiji po uspješnici Braća Sisters. Istim prepoznatljivim stilom pisan je njegov posljednji roman preveden na hrvatski jezik u izdanju Frakture, Pomoćni majordom Malković.

Glavni je lik romana Lucijan Malković, krhki mladić kojeg autor naslovom prvog poglavlja predstavlja kao lažljivca. Time nam ne obećava junaka kojeg ćemo voljeti, ali zbog dopadljivog načina izlaska iz bizarnih situacija u koje neprestano zapada, pomalo nam priraste srcu. Lucijan nakon smrti oca napušta skromni život s majkom te prihvaća novu službu pomoćnog majordoma dvorca koju mu je osigurao lokalni svećenik.

Na putu do dvorca, kako to obično biva na putovanjima, junak doživljava razne dogodovštine iz kojih proizlaze neočekivana prijateljstva s krvožednim lopovima, zaljubljivanje u čarobnu Klaru, koja živi u živahnom seocetu u podnožju dvorca, te nesvjesni ulazak u borbu ratnika s bajunetama. Apsurdnosti se nastavljaju gomilati ulaskom u mračni dvorac o kojem majordom Myron Olderglough ne vodi primjerenu brigu i kojim noćima luta barun poremećena uma. U takvom se okruženju vode iskričavi te istovremeno inteligentni i besmisleni razgovori koji su zasigurno najbolji dio romana.

– Ja ću stajati iza vrata – rekao je gospodin Olderglough prilično ponosno. – A što ćete tamo raditi? – Čekat ću da barun uđe u sobu. – A što ćete učiniti kad dođe do toga, gospodine? – Izići ću iz svog skrovišta i lupiti svoga gospodara po glavi povelikom toljagom od brezova drveta. – Doista? – Možete se pouzdati u to, mladiću. – Pitam se što je sljedeće? – Nakon što ga onesvijestim, onda ćemo ga odnijeti u njegove odaje i okovat ćemo ga za krevet. Onda ćemo ga prisilno nahraniti i okupati i obrijati i ošišati ga i pokušati povratiti njegov interes za sofisticirano društvo.

Nemoguće je smjestiti radnju u određeno povijesno vrijeme i mjesto. Lucijan odlazi iz sela Bury koje je opisano kao krhotine na rubu doline. Vlakom putuje istočno prema udaljenom dvorcu baruna Von Auxa za koji nedostaje točan opis položaja. Pomanjkanje detaljnih pojašnjenja izaziva osjećaj tajnovitosti kojim je obavijena čitava priča. Opisi su mjesta magloviti, a uzroci događaja često ostaju nerazjašnjeni. Kao čitatelju koji prednost daje sveznajućem pripovjedaču te želi imati uvid u cjelovitu radnju, to može poprilično zasmetati. Ipak, jasno je što nam autor time želi poručiti. Djelo prožeto nedorečenostima ostavlja puno prostora za oblikovanje vlastitoga mišljenja.

Romani Patricka deWitta teško se mogu svrstati u jedan žanr. Pomoćni majordom Malković tome nije iznimka. Pustolovna ljubavna bajka u gotičkom stilu koja jamči salve strave i smijeha opis je koji poput romana obiluje proturječnostima. No zbog tih karakteristika djelo je oduševilo velik broj knjigoljubaca, što ne čudi. Iako pomalo jezovita, priča je prošarana neobičnim zgodama i duhovitim dijalogom, čemu malotko može odoljeti.