LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Vodič za knjigoljupce

Kako izabrati koju ćeš knjigu sljedeću pročitati?

Jesi li se ikada našao u knjižari ili knjižnici pred policom punom knjiga raznih naslova od kojih te svi privlače, ali znaš da ne možeš sve te knjige pročitati odjednom? Jesi li ikad doživio egzistencijalnu krizu jer ne znaš koju bi knjigu sljedeću pročitao? I mi smo. Zato te čeka kratak vodič kojim ćemo ti možda olakšati tu odluku.

Jesi li se ikada našao u knjižari ili knjižnici pred policom punom knjiga raznih naslova od kojih te svi privlače, ali znaš da ne možeš sve te knjige pročitati odjednom? Jesi li ikad doživio egzistencijalnu krizu jer ne znaš koju bi knjigu sljedeću pročitao? I mi smo. Zato te čeka kratak vodič kojim ćemo ti možda olakšati tu odluku.

Svi znamo da knjige ne treba suditi po koricama. Kao što one s najobičnijim naslovnicama mogu skrivati najljepše priče, tako i intrigantne naslovnice mogu obavijati dosadnu fabulu i još dosadnije likove. Najbolje ih je suditi prema sadržaju, ali, s obzirom na to da o sadržaju možemo govoriti tek kad smo pročitali knjigu, sastavili smo kratak vodič kojim ćemo ti pomoći da idući put kada se nađeš u egzistencijalnoj krizi jer ne znaš koju bi knjigu sljedeću uzeo u ruke – izabereš baš onu pravu.

  • Sudi knjigu prema koricama

Iako knjigu ne treba suditi samo na temelju naslovnice, na koricama knjige nalaze se ostale važne informacije o samoj knjizi. Najuočljiviji je sam naslov knjige – zanima li te knjiga takvoga naslova? Je li ti bar donekle jasno o čemu se radi na temelju naslova? Je li naslov previše sličan ostalim naslovima u tom žanru? Ako je, želiš li doista provesti vrijeme čitajući knjigu autora kojemu se nije dalo smisliti bolji naslov? Sve su to važna pitanja kojima si možeš pomoći izabrati sljedeće štivo.

Osim naslova, većina knjiga na koricama ima kratak opis sadržaja knjige. Svakako je preporučljivo pročitati ga, no uvijek treba imati na umu da on ne mora zaista odgovarati sadržaju knjige. Primjerice, ako urednik smatra da je najveći adut neke knjige ljubavna priča, vjerojatno će se negdje na koricama naći riječi epska ljubavna priča. U stvarnosti, fokus knjige može biti nešto potpuno drugačije, a ljubavnoj priči možda je posvećeno tek nekoliko poglavlja. Ukratko, knjiga je proizvod, a cilj je proizvoda da ga netko kupi. Kao što ni na jednom omotu čokolade neće pisati da je ta čokolada osrednja i ne previše ukusna, tako ni na jednoj knjizi neće pisati da je osrednja i dosadna.

  • Što su rekli drugi?

Kada shvatiš da nemaš pojma trebaš li kupiti knjigu na temelju naslova i kratkoga sadržaja, najbolje je okrenuti se osvrtima onih koji su tu knjigu pročitali. Internet (a i novine!) puni su osvrta na razne knjige, a najlakši način za saznati što su drugi koji su je pročitali o njoj mislili internetska je platforma Goodreads. Na njoj možeš vidjeti koju su ocjenu dali drugi čitatelji, njihove osvrte, ali i knjige koje inače čitaju pa možeš usporediti svoj ukus s njihovim. No, čak i ako knjiga ondje ima visoku ocjenu, to nije uvijek garancija da će ti se svidjeti. Vjerujemo da ćeš i za najbolju knjigu koju si u životu pročitao pronaći barem jednu osobu kojoj je bila užasna. Ipak, ako pročitaš nekoliko osvrta, bit će ti jasnije o čemu se radi u knjizi pa će ti biti lakše donijeti odluku.

  • Tko je autor?

Je li ti se ikada dogodilo da pročitaš neku knjigu i toliko ti se svidi da poželiš pročitati sve knjige tog autora? Onda nabaviš sve knjige tog autora, čitaš ih i shvatiš da ti nisu baš dobre kao ona knjiga koju si prvu pročitao? I nama se dogodilo. Zato je dobra ideja vidjeti sviđa li ti se knjiga toliko zbog priče ili zbog stila pisanja. Ako misliš da je priča dobra, ali stil pisanja ono je što je čini još boljom, vjerojatno će ti se svidjeti i ostale knjige toga autora jer rijetko tko u potpunosti mijenja stil pisanja od knjige do knjige. No ako ti se svidjela originalna i zanimljiva priča, a stil pisanja ti i nije baš nešto, postoji mogućnost da ti se ostale knjige neće svidjeti jer ne mogu biti originalne i zanimljive na isti takav način.

Osim toga, obrati pozornost na to čime se autor knjige inače bavi. Nisu svi autori profesionalni pisci – neki su youtuberi, neki su glumci, neki su sportaši. Cilj takve knjige često ne mora biti dobar sadržaj jer izdavači računaju na to da će se prodavati na temelju popularnosti autora. 

No, čak i ako sve ovo i mnoge druge stvari imaš na umu pri nabavi štiva za čitanje, vjerojatno ćeš naići na knjige koje ti se neće svidjeti. Ali zato će ti se ponekad dogoditi da ćeš sasvim slučajno naići na knjigu o kojoj ne znaš ništa, a bit će ti toliko dobra da ćeš je zavoljeti. Vjerujemo da baš zato i voliš čitati. 


Vezano: Zaljubljenici u književnost dolaze na svoje; održava se projekt Čitaj, pitaj


Ako želiš saznati više o knjigama, čitanju i mladim autorima u Hrvatskoj, dođi na Čitaj, pitaj – književnu poslasticu za knjigoljupce u organizaciji Centra za razvoj mladih koja će se održati 25. ožujka u 17:30 u Knjižnici Filozofskog fakulteta u Zagrebu. Više se informacija nalazi na Facebook eventu

Osim što ćemo razgovarati o tome što dobru knjigu čini dobrom knijgom, moći ćeš i pitati naše paneliste sve što te zanima o mladima u književnosti, ali i o književnosti uopće. Također, organizirat ćemo razmjenu knjiga Šalji dalje na kojoj možeš potpuno besplatno nabaviti zanimljive naslove, a naši partneri Vuković&Runjić i Znanje opskrbili su nas brojnim naslovima koje možeš osvojiti. Garantiramo da su vrijedni čitanja.

Za sve informacije o projektu prati službeni Facebook i Instagram profil, ali i naše medijske pokrovitelje: Studentski.hr, Z1 Televiziju i Zabavni radio. 

FOTO: PIXABAY