LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Četvrti Medijski susreti u Matici hrvatskoj

Prošlu godinu obilježio oporavak medijske industrije

Na Medijskim susretima u Matici hrvatskoj govorilo se o trendovima koji su obilježili svijet medija prošle godine.

Na Medijskim susretima u Matici hrvatskoj govorilo se o trendovima koji su obilježili svijet medija prošle godine.

Četvrti Medijski susreti u Matici hrvatskoj održali su se 21. siječnja, a govorilo se o trendovima koji su obilježili svijet medija prošle godine Doajen hrvatskog novinarstva Ante Gavranović istaknuo je kako su u 2015. godini po prvi put prihodi od prodanih naklada novina premašili prihode koji se ostvaruju oglašavanjem. Gavranović je naglasio da je uz daljnji rast društvenih mreža i interneta zabilježen rast radija te da će do 2018. godine digitalno oglašavanje preteći televizijsko, koje je u prošloj godini u svijetu činilo oko 40%, a u Hrvatskoj preko 70% svih prihoda od oglašavanja.

Usprkos novim trendovima i tehnološkim inovacijama, profesionalnost, etičnost, vjerodostojnost i odgovornost i dalje su temelj novinarske profesije.  poručio je Gavranović.

Tribina s temom Inventura medijske 2015. – trendovi, tehnologije, struka u Matici je okupila pedesetak novinara, urednika, komunikologa i studenata novinarstva. Voditelj Goran Galić kazao je da Medijski susreti već drugu godinu nude prostor za stručnu i argumentiranu raspravu o medijima i masovnoj komunikaciji.

Gost uvodničar Ante Gavranović, autor nekoliko udžbenika i jedan od naših najvećih stručnjaka za tiskane medije, kazao je da se medijski profesionalci stalno dotiču ove teme zbog golemih promjena u struci. Dotaknuvši se teze o „smrti tiska“, tvrdi kako najnoviji podaci govore suprotno. Tako izvještaj World Press Trenda 2015 pokazuje da 2,7 milijardi čitatelja čita tiskane novine, dok ih oko 800 milijuna čita u online izdanjima. Medijska industrija ostvaruje godišnje 180 milijardi USD prihoda, što je više nego u izdavaštvu, glazbenoj i filmskoj industriji.

U budućnosti novinarstva sve veće značenje imat će pametni telefoni. Iako danas živimo u hibridnom vremenu tiska i digitalnog, u budućnosti očekuje nezaustavljiv rast digitala. Zbog toga ističe da je potrebno pronaći primjeren model kako sadašnja tiskovna platforma može funkcionirati u takvom svijetu.

Govorio je i o fenomenu tzv. Native advertisinga (oglašavanje u prirodnom okruženju) koji je u prošloj godini postigao iznimnu popularnost i visok trend rasta ulaganja. Velika opasnost leži u približavanju sivoj zoni puzajućeg oglašavanja. Osvrnuo se na istraživanja na svjetskoj razini koja su pokazala da su vijesti i članci u online izdanjima etabliranih novina manje kvalitetni u odnosu na one iz tiskanih izdanja.

Pričajući o prilikama i neprilikama struke, Gavranović je kazao da se svugdje u svijetu novinari žale na sve teže radne uvjete, a ubrzanje protoka informacija putem interneta dovodi u pitanje mogućnost kvalitetnog novinarskog rada. Zastupa stajalište da je jedina ozbiljna mogućnost preživljavanja novinarstva vjerodostojnost, pri čemu se mora voditi računa o tome da se čitatelje ne vara, već ih treba uvjeriti objektivnošću, profesionalnošću i etičkim postavljanjem.

U raspravi se Iva Pavić osvrnula na problematiku oglašavanja u prirodnom okruženju te spomenula kako ono u praksi dovodi do prikrivenog oglašavanja. Govoreći o zaštiti javnosti od toga, Goran Galić napominje da ono prema Zakonu o medijima u Hrvatskoj nije dopušeno, ali se zakonske odredbe ne poštuju.

– Internetski portali su kao slavina iz koje stalno kapa voda, dok tisak treba biti šampanjac informacija. – slikovito je prikazao ulogu tiska i online medija Zlatko Herljević, predavač na Veleučilištu VERN.

Bilo je riječi o ulozi aktivne javnosti na ovom polju.

U trenutku kada gubi autokorektiv, novinarstvo upravo jačanjem građanstva u javnosti može dobiti korektiv ili pomagača. Poručila je komunikologinja Nada Zgrabljić Rotar.

Snimku tribine pogledajte na Facebook stranici Medijskih susreta.

FOTO: MIRKO CVJETKO