Zagreb facts

Iza krinke Zagreb factsa: troje studenata koje je odlučilo podučiti Zagrepčane o njihovom gradu

Stari tramvaj

Trio koji se skriva iza ovoga, usuđujemo se reći brenda, upravo su studenti koji svojim marljivim kopanjem i radom plasiraju odlične informacije i educiranju stanovnike grada Zagreba, ali i Hrvatske.

U trenutku pisanja ovoga članka, Facebook stranica pod nazivom Zagreb facts broji 18 077 lajkova, a kada bismo osvježili stranicu, vjerujemo da bi se brojka vrlo brzo promijenila. Tako je od ožujka 2013. godine, kada je stranica pokrenuta. 

Ono što ju karakterizira zasigurno su vidu ugodni vizuali, njegovanje tradicionalnog purgerskog jezika i ono najvažnije – činjenice o hrvatskoj metropoli koje rijetko tko zna.

Trio koji se skriva iza ovoga, usuđujemo se reći brenda, upravo su studenti. Matija Mitak, Tea Benšek i Matea Mitak studiraju na diplomskom studiju novinarstva zagrebačkog Fakulteta političkih znanosti, a upravo je Tea odlučila odgovoriti na naša pitanja i otkriti nam kako funkcionira ova mini mašinerija puna iznenađenja i znanja.

Prema njenim riječima, svrha pokretanja stranice bila je dvojaka; osim što su željeli upoznati ljude sa životom, govorom i zanimljivostima hrvatske metropole, stranica je nastala i u sklopu kolegija „Odnosi s javnošću i novi mediji”. Profesor Domagoj Bebić zadao im je da osmisle online brend koji će predstaviti na različitim društvenim mrežama, a potom ga razvijati tijekom semestra. 

– Zagreb facts nije bila prva ideja koja nam je pala na pamet, ali se isticala među ostalima zato što smo svi pravi purgeri čije su obitelji generacijama iz Zagreba. Između ostalog, i sami smo željeli saznati neke nepoznate činjenice o glavnom gradu Lijepe Naše. Namjera nam je bila da na zabavan i edukativan način objavljujemo činjenice i posebnosti o glavnom hrvatskom gradu. – otkrila nam je Tea.

Koja vam je bila početna ciljana skupina? Čini nam se da ste uveli dosta radosti među starije purgere. Šalju li vam i oni pokoju zanimljivu činjenicu?

Za ciljanu skupinu odabrali smo Zagrepčane i sve koji se vežu uz glavni grad. Ljudima se čito sviđa što u kratkoj činjenici, uz fotografiju, mogu saznati nešto zanimljivo o Zagrebu, što možda nisu znali ili ih podsjeti na zaboravljeni događaj. Osim objavljivanja fotografija, imamo i posebnu rubriku koja se zove Sat purgerskog, u kojem upućujemo u posebnosti zagrebačkog govora, a tu je i Kvizpurger - zabavan način ispitivanja znanja o Zagrebu prema već objavljenim činjenicama.

Jako nam se sviđa odaziv kako ih Vi nazivate 'starijih purgera'. Volimo vidjeti kada nekoga tko više ne živi u Zagrebu naša objavljena slika podsjeti na mjesto gdje je odrastao.

Koji su vam glavni izvori u plasiranju činjenica, surađujete li i s profesorima, tko vam sve pomaže?

Stranica je isključivo plod našeg rada, našeg traženja činjenica preko interneta, kroz knjige ili bilo kakve brošure i prospekte, u muzejima, itd. Velika pomoć na početku pokretanja stranice bila nam je asistentica Milica Vučković na predmetu na kojem je projekt nastao. Svojim savjetima i prijedlozima usmjeravala nas je na pravi put i poticala da ne odustanemo. Najviše činjenica izvlačimo iz, kako je mi zovemo, naše 'Biblije' – knjige Stari Zagreb - Od vugla do vugla Branimira Špoljarića.

Ipak, kako sam navela na početku, izvor bilo kakvih činjenica su muzeji, internet, brošure o Zagrebu, naši djedovi, bake, roditelji. Svakodnevno dobivamo prijedloge u inboks za sat purgerskog ili za činjenice, dolazi nam puno slika Zagreba, ljudi nas hvale, što je nama uvijek drago čuti. Sve su naše činjenice provjerene, bilo u nekim državnim institucijama ili npr. ZET-u o gradskom prijevozu.

Koje nam knjige možete preporučiti za proširenje znanja o Zagrebu?

Svakako su to Stari Zagreb od vugla do vugla, Branimir Špoljarić; Pozdrav iz Zagreba, Zvonimir Milčec; 107 zagrebačkih priča, Živko Prodanović; Stari Zagreb, Gjuro Szabo; Povijest grada Zagreba (knjiga 1 i 2), grupa autora; Purgerski rječnik, Ivan Brnčić (učenje i proširenje purgerskog vokabulara).

Kviz u klubu?

Jeste li razmišljali i o pokretanju prave web stranice ili uklapanju svojega projekta u postojeće zagrebačke web stranice? Hoćemo li doživjeti i neki kviz u kojem zagrebačkom klubu, izvan internetskih granica?

Trenutno nemamo u planu web stranicu, što ne znači da je nikad nećemo napraviti. Sada smo fokusirani prvenstveno na društvene mreže i na viralnost sadržaja. Da nam neka zagrebačka web stranica ili npr. TZ grada Zagreba ponudi kvalitetnu suradnju, definitivno bismo pristali.

Što se tiče kluba izvan internetskih granica, to je izvrsna ideja, no još uvijek nismo razmišljali o nekom pravom eventu. Nemamo novca za organizaciju jer nemamo sponzora, a znate kako izgledaju studentski novčanici. Da imamo neka sredstva, napravili bismo pošteni event, ne želimo nešto tek toliko. Kada bismo radili, onda bi to bilo na kvalitetnoj PR razini. Kad je bal, nek' je maskenbal.

Nažalost, od tog maskenbala zasad ništa, jer jednostavno nemamo dovoljno novca da organiziramo nešto van naše virtualne zajednice.

Radite li vas troje i vizualni identitet stranice ili vam još tko priskače upomoć s vremena na vrijeme?

Za vizualni identitet zadužen je Matija Mitak - on u Photoshopu radi činjenice u slikama i obrađuje riječi za sat purgerskog. Ostale slike Zagreba ili dobivamo od pratitelja ili ih uslikamo u šetnji gradom. Samo nas je troje i podijelili smo se po društvenim mrežama. Ja objavljujem na Facebooku i Pinterestu, kolegica Mitak zadužena je za Twitter, a kolega Mitak za vizuale i Instagram.

Izazov nam je ugurati činjenice u točno određeni prostor, posebice na Twitteru, na kojem moramo sve napisati u 140 znakova. Međutim, nakon toliko vremena provedenog online, točno znamo u koje doba, kojim danom, čak i u koje godišnje doba moramo staviti objavu na društvenoj mreži da bi postigla što veću viralnost.

Purgeri postoje, ali ne dolaze do izražaja

Po vašem mišljenju, koliko je važno očuvati tradiciju, biti informiran o gradu u kojemu živite i njegovati stari način govora? 

Sramotno je da više znamo o drugima, a manje o sebi. Cilj je prije svega naučiti od kud si, što si i tko si, a onda drugi dolaze na red. Žao nam je što purgeri i ostali stanovnici Zagreba ne znaju dovoljno o gradu u kojem žive, a nama je cilj to promijeniti i pokazati da je to grad kojeg tak' imamo rad'. Treba se ponositi bez obzira na to odakle dolaziš.

Kod svih metropola specifično je to što su mješavina raznoraznih doseljenika i starosjedilaca. Smatram da je u Zagrebu specifična situacija s obzirom na to da većina doseljenika ne poštuje niti se pridržava pravila koja vrijede u Zagrebu i većina njih radi po svom, što starosjediocima smeta i zbog čega oni jednostavno blijede i ne dolaze do izražaja.

Jesu li nestali pravi purgeri kao što se priča?

Nije istina da nema purgera. Ima ih, ali ne kao prije. Negdje su u toj masi i ne dolaze do izražaja, ali i dalje su tu. Upravo se po njima može vidjeti što je Zagreb i kako se u njemu živjelo. Drago nam je kada nam naši fanovi kažu da obožavaju Zagreb i da njeguju njegov način života, tradiciju i jezik, a nisu iz Zagreba. Danas je malo takvih.

Miščaflom do više razine

Naposlijetku, koje su vas stvari iznenadile prilikom istraživanja informacija, koje su vam najzanimljivije činjenice?

Neke od najzanimljivijih činjenica koje bih izdvojila:

- Zagreb ima više šoping centara od Beča - prestigao je i Ljubljanu, no još nije prestigao Prag i Bratislavu.

- Postoje gradsko kupalište i toplice u centru Zagreba - Diana.

- Navodvorska je najkraća ulica u Zagrebu.

- Do 1923. godine tramvaji su bili žute boje.

- Lažni prozori na zgradi samostana Klarisa, tj. MGZ-a na Gornjem gradu.

- Hochmanova ulica nema nijedan kućni broj, a ima zgrade s obje strane ulice.

Iznenadilo nas je to koliko, prema mnogima, jedan običan grad ima zanimljivih stvari i tajni koje se ne vide, a cijelo vrijeme su nam pred nosom. Sami sebe iznenadimo kada npr. šećemo ulicom i uočimo nešto neobično na što vjerojatno nitko ne obraća pozornost. Bacamo se u istraživanje i tada to predstavimo u obliku činjenice, a zatim nastaje wow efekt i odgovori poput: – Tam' prolazim svaki dan i nikad nisam to skužil ili znal. – i upravo nam je cilj izazvati takvu reakciju.

Za kraj bih htjela napomenuti preokret koji je bio presudan da se ovaj naš projekt protegne na 18 tisuća pratitelja na Facebooku. To se dogodilo lani na proljeće, kada je stranica imala samo 1 500 fanova. U sklopu rubrike 'Sat purgerskog' objavili smo fotografiju riječi 'miščafl' i pitali građane kada koriste tu riječ. Preko noći smo prikupili 4 200 lajkova i 600 komentara, a 200 ljudi podijelilo je fotografiju.

S obzirom na to da nas je stranica toliko oduševila, portal je odlučio svaki tjedan izdvojiti informacije s Facebook stranice Zagreb facts te ih plasirati vama. Nadamo se da će Factovci uskoro uskočiti u suradnju s nekim tko će ih financijski podržati i kulturno obogatiti zagrebačku metropolu. :)

Komentari na članak

Vezani članci

Zbunjen

Manje stresa na prvoj godini

Što sve brucoši trebaju znati prije odlaska na fakultet?

Svima je bilo teško probiti led, ostaviti doma svoju ekipu i krenuti na fakultet gdje je sve potpuno novo i tek se treba privikavati i stvarati - od novih prijatelja do nove okoline i načina života.

Radiohead aplikacija

Maštovita, originalna i mistična aplikacija

Radiohead predstavio aplikaciju PolyFauna

Britanski rock bend predstavio je besplatnu aplikaciju koja prikazuje upečatljiv, prostrani svijet primitivnih života, zalaske sunca, planine i šume.

Najsmješnije krivotvorine - Like Nike

Bolji od originala

FOTO: Od iPhone tenisica do Binbows trgovine - smiješni krivotvoreni proizvodi!

Uspjeh tih velikih i vrlo bogatih tvrtki omogućuje i to da na njima zarade i spretni poduzetnici koji rade replike njihovih proizvoda. Tako na osnovu imena jednakih ili sličnih originalnom proizvodu mogu uvaliti niskokvalitetnu robu po razumnoj cijeni.

Kokteli

Brzo i jednostavno osvježenje

10 recepata za vaše omiljene koktele

Ako koktel majstore gledate jedino u spotovima novih ljetnih hitova, a morske radosti vidite samo na fotkama svojih Facebook frendova, dašak ljetnog ugođaja lako možete ostvariti pripremom finih koktela.

Mashable ideas

Steelcase Brody - izvanredan izum

VIDEO: Nova stolica za skrivanje od kolega na poslu

Vodeća svjetska tvrtka za proizvodnju uredskog namještaja, Steelcase, oduševila je svijet izumom Brodya - uredskog stola i stolice koji omogućavaju privatnost bez obzira na to koliko osoba dijeli ured s vama. Proizvod nudi niz pogodnosti, no njegov, još uvijek, najveći nedostatak je iznimno visoka cijena.