Recenzija knjige „Ureži znak smrti“

Veronica Roth vodi nas u fascinantan svijet nepoznate galaksije ispunjen ljubavlju i boli

Veronica Roth: „Ureži znak smrti“

Nasilje i privrženost, ljubav i smrt isprepliću se u novom romanu Veronice Roth. Autorica zapanjujućim opisima dočarava ledeni planet-državu gdje služiti neprijatelju znači preživjeti, a urezani znak na koži oduzeti život.

Veronica Roth, američka spisateljica koja nam se predstavila izuzetno uspješnom trilogijom Različita, donosi još jedan znanstveno-fantastični roman za mlade. Carve the Mark prva je knjiga iz duologije o Akosu i Cyri, dvoje mladih koje iskreni osjećaji prijateljstva i ljubavi vode u borbi za život. Ureži znak smrti hrvatski je prijevod djela u izdanju Naklade Ljevak.

Već iz zloslutnog naslova možemo očekivati radnju ispunjenu nasiljem i umorstvima. No na tome nije naglasak u knjizi. Roth nas odvodi u neobičnu galaksiju koju pokreće struja. Ona okružuje i prožima planete i daje svakom živom biću jedinstvenu sposobnost po kojoj se razlikuje od drugih. Strujodar nekome omogućuje da ne osjeća bol, drugome da umiruje svoju okolinu, a Cyri Noavek, sestri nemilosrdnog vladara šotetskog naroda, da svojim dodirom izazove bol i trpljenje, koji mogu dovesti do smrti. Za svaki oduzeti život Shoteti na ruku urezuju crtu, Cyrina je ispunjena od lakta do zapešća, red za redom.

– Ponovno je ispružio ruku prema meni. Negdje duboko u meni nešto me zapeklo. Kad mi je dotaknuo obraz, tamne, poput tinte crne vene počele su se širiti ispod kože, nalik na kukce s mnogo nogu, poput mreže sjena. Penjale su se gmižući uz moju ruku, tjerajući mi vrućinu u obraze. I bol. (…) Te su tamne vene donijele bol; mrak je bio bol, a ja sam od nje bila sazdana. Ja sam bila bol. –

Roth je poznata po tome što stvara junakinje koje nisu nježne, krhke i bespomoćne. Cyra je strastveni borac, hrabra, snalažljiva i dovoljno snažna da se zaštiti. Svojom pronicljivošću i duhovitošću iako nevoljko izazvala je divljenje Akosa, mladića koji je otet iz roditeljskog doma i prisiljen služiti neprijatelju. Svaka nova okrutnost Cyrina brata povećava njihovu povezanost te kroz neočekivane obrate pratimo gradaciju njihovog odnosa koji se od potpunog nepovjerenja i nerazumijevanja razvija do privrženosti te naposljetku ljubavi.

Drugi temeljni odnos koji autorica preispituje je bratski. Svaki od dva glavna lika ima brata koji uvelike utječe na njihove životne postupke. No, dok je Cyra spremna na gotovo sve kako bi se osvetila bratu i oslobodila njegove moći, Akosa muči grižnja savjest jer se osjeća odgovornim za bratovo zarobljavanje te ga pod svaku cijenu želi izbaviti. Koga će mladi protagonisti naposljetku odabrati, obitelj unatoč poremećenim odnosima ili njihovu ljubav, pitanje je koje se neprestano nameče čitatelju i koje nije u potpunosti razriješeno u prvom dijelu duologije.

Radnju pratimo naizmjence iz Cyrine i Akosove perspektive, s time da je Cyrina ispričana u prvom licu, dok je Akosova u trećem. Takav nas pristup prisiljava da bolje upoznamo i dublje se povežemo s glavnom junakinjom. Iako ne odobravamo njezine surove postupke znajući kako se zbog njih osjeća, zauzimamo njezinu stranu, dok prema Akosu osjećamo određenu distancu i teže se poistovjećujemo s njime. Međutim, najveća je zamjerka što ima previše dijelova radnje koji su i više nego poznati ljubiteljima fantastike i znanstvene fantastike poput iznenadnog razumijevanja stranog jezika (Harry Potter), struja (sila) koja je u svima i koja sve pokreće (Ratovi zvijezda) te snaga bratske/sestrinske ljubavi (Igre gladi).

Fascinantan svijet u koji, zbog intenzivnih opisa i pitkog pripovijedanja vrlo lako možemo uroniti, zasigurno je najbolja karakteristika djela. Ledeni planet-država Thuvhe sa svojim ledencvijećem žarkih boja i magičnom svjetlošću kukaca fenzu. Vodeni planet Pitha i gradovi koji plutaju na vodi. Blještavi strujotok koji Shoteti pobožno prate na putovanju svemirom. Roth nije samo opisala mjesta već je stvorila čitave narode sa svojim običajima i vjerovanjima. Stoga se u drugom dijelu posebno veselimo novim otkrićima i neistraženim kulturama nepoznate galaktike.

Za kraj čitateljima savjetujemo da se ne vežu previše za glavne junake jer ako imamo na umu kako je završila trilogija Različita, ostaje samo vidjeti tko će u konačnici čiji znak smrti urezati na svoju ruku. Unatoč tome, željno iščekujemo nastavak u nadi da će nas autorica iznenaditi i da smrt ipak nije sudbina protagonista.