Recenzija romana „Dom iza žice”

Svatko od nas susreo je Gabrijela

Dom iza žice

Gabrijel je dječak koji odrasta u teškim životnim uvjetima. Pročitajte rasplet njegova života u romanu „Dom iza žice” Jasminke Tihi-Stepanić.

Dom iza žice novi je roman Jasminke Tihi-Stepanić, učiteljice hrvatskoga jezika, u izdanju Naklade Ljevak. Autorica je do sada objavila romane Bacit ću ti kompjutor kroz prozor, Moja neprijateljica Ana, slikovnicu Priča o ribaru i zlatnoj ribici te zbirku priča Baš kao Harry Potter

U svojim se djelima autorica bavi aktualnim društvenim temama i problemima vezanima uz djecu, mlade i odrasle. Govori o temama koje društvo na neki način potiskuje, ignorira te pred njima zatvara oči. Roman Dom iza žice bavi se životom jednoga dječaka, dječaka Gabrijela čiji je život od rođenja prepun nepovoljnih okolnosti. Gabrijel živi s majkom u stanu u kojem često nema grijanja. Majka mu je većinu vremena nezaposlena, a kada i radi, radi na moralno upitnim mjestima te često dovodi različite muškarce u njihov dom koji je znaju i premlaćivati. Gabrijela teške i za dijete traumatične životne okolnosti potiču na krađu stvari kako se u školi ne bi isticao zbog svoga siromaštva te kako ga ostala djeca ne bi zadirkivala. S vremenom upada i u loše društvo te se njegove nedaće povećavaju, a socijalna ga služba smješta u udomiteljsku obitelj zbog loših životnih uvjeta, ali i kriminalnoga dosjea njegove majke. Naime, majka vara i potkrada svoje poslodavce.

Gabrijelov život u udomiteljskoj obitelji nije bajan, a nakon što ponovno upada u nevolje, biva smješten u odgojni zavod gdje također čitamo o brojnim problemima, sukobima među vršnjacima, ali i osobnim otkrićima kada otkriva da ima sestru te ju pokušava kontaktirati. Kontakt sa sestrom nakon mnogo godina ponovno uspijeva povezati obitelj te svo troje dobiva priliku za novi i bolji život dostojan svake obitelji.

Majka, prema kojoj čitatelj može uspostaviti osuđujući stav na početku, odrasta tijekom romana zajedno s Gabrijelom te na kraju postaje samosvjesna žena spremna za borbu i brigu oko svoje djece. Jedina konstanta i spasiteljica u romanu gospođa je Prahir – susjeda koja je uvijek bila spremna pomoći Gabrijelu i majci i nikada nije tražila ništa zauzvrat. Njezin je odnos prema sinu zaštitnički, brižan i pun ljubavi.

Ovo djelo prepuno je alarma koje nam šalje dječak Gabrijel i moli nas da mu pomognemo. Aktualni problemi poput nezaposlenosti, nasilja nad ženama, nasilja nad djecom, teške životne situacije i siromaštvo svakodnevno nas okružuju i dio su naše zajednice. Dom iza žice šalje poruku da svatko od nas, upravo poput gospođe Prahir, može učiniti nešto kako bi pomogao potrebitima u svojoj okolini, ali šalje i optimističnu poruku dječacima poput Gabrijela da za sretan i lijep život nikada nije kasno.