Bez kompromisa

Julije Knifer u Muzeju suvremene umjetnosti

New York

Krivudava rijeka Meandar u likovnoj umjetnosti postala je sinonim vječnog protjecanja života. Julije Knifer taj će arhajski simbol dopuniti vlastitim, individualnim tumačenjima.

U Muzeju suvremene umjetnosti - Zagreb u pripremi je prva retrospektivna izložba Julija Knifera (Osijek, 1924. – Pariz, 2004.), umjetnika koji je svojim nekonvencionalnim pristupom mediju slikarstva obilježio drugu polovicu 20. stoljeća.

Izložba će se otvoriti 20. rujna te će biti dostupna posjetiteljima do 6. prosinca.

Uz odabir ključnih djela iz fundusa MSU-a, djela na izložbi bit će posuđena iz mnogih privatnih i javnih kolekcija među kojima su i najznačajnije svjetske zbirke moderne i suvremene umjetnosti poput MoMA-e u New Yorku, Centra Georges Pompidou u Parizu, Mamca u Ženevi itd. Neka od tih djela nikada prije nisu bila izložena u Hrvatskoj.

Julije Knifer u svijetu umjetnosti je postao prepoznatljiv po geometrijskoj formi meandra do kojega dolazi početkom šezdesetih godina tragajući za krajnjom redukcijom svih izražajnih elemenata :

„U roku od nekoliko mjeseci došao sam tako reći do kraja, to jest do crnobijele slike (koju sam nazvao anti-slikom), do meandra od kojeg se dalje jednostavnije ne može.“

Julije Knifer
 
Julije Knifer, FOTO: MSU
 
 

Težeći svođenju izraza na što jednostavnije oblike još za vrijeme studija na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu (1951-1957.), usvojenim jezikom kubizma od prepoznatljivih motiva iz stvarnosti (pejzaža, portreta) kreće prema posve apstraktnom izrazu. No, sve ono što će kasnije ponavljati u njegovom radu, navijestio je još prije upisa na akademiju, serijom Autoportreta koji kontinuirano nastaju nekoliko godina za redom (1949-1952.) kao svojevrsni dnevnički zapisi.

Utjecaj geometrije

Krivudava rijeka Meandar u likovnoj umjetnosti postala je sinonim vječnog protjecanja života. Julije Knifer taj će arhajski simbol dopuniti vlastitim, individualnim tumačenjima, otvarajući najjednostavnijim mogućim, ali krajnjim i suprostavljenim vizualnim sredstvima složena pitanja o ljudskoj egzistenciji.

„Vjerojatno sam svoje posljednje slike već načinio, a prve možda nisam.“

- rečenica koja se logikom meandra neprestano ponavlja u njegovim Zapisma iz 1976., daje nam ključ za ulazak u svijet u kojemu kronologija i kontinuitet nemaju nikakvo značenje.

1993.
 
1993., FOTO: MSU
 
 

Kniferov jezik stroge geometrije neprestano je provocirao svrstavanje u različite pravce svjetske poslijeratne umjetnosti (konstruktivizam, minimalizam, primarno slikarstvo) omogućivši mu još od ranih šezdesetih godina prošloga stoljeća sudjelovanje na važnim svjetskim izložbama. Ipak, Kniferovo stvarno duhovno ishodište pripadanje je neoavangardnoj grupi Gorgona (1959-1966) čiji su članovi polazišta za nekonvencionalno umjetničko djelovanje pronalazili u filozofiji egzistencijalizma, apsurda i zena, stvarajući platformu novim umjetničkim pojavama koje će zaživjeti jedno desetljeće kasnije.

Meandar u kut 1961
 
Meandar u kut 1961., FOTO: MSU
 
 

Kniferov procesualan, krajnje discipliniran i gotovo asketski pristup „radikalne volje“ do krajnosti će se očitovati u seriji crteža-meandara koje započinje krajem osamdesetih godina kada tragom grafitne olovke mjesecima, do krajnjeg zasićenja prekriva površine papira, upisujući u njih vrijeme vlastita bivanja.  

Kustosica izložbe će biti Radmila Iva Janković. Suradnici na ovoj izložbi su Ana Knifer i prof. dr. Zvonko Maković. Za likovne postave je zaslužan Filip Kožarić.

Komentari na članak

Vezani članci

Kopačka solidarnosti

Humanitarni malonogometni turnir

Studentske udruge i poduzeća odigrat će utakmicu s kopačkama solidarnosti

Na turniru „Kopačka solidarnosti" svoje će snage odmjeriti nogometne ekipe poduzeća i studentskih udruga. Prikupljena sredstva od kotizacija doniraju se Centru za odgoj i obrazovanje Goljak.

Animafest na medijskoj fasadi Muzeja suvremene umjetnosti

Svjetski festival animacije

Natjecateljski program Animafesta na medijskoj fasadi Muzeja suvremene umjetnosti

Odabrano je 19 radova iz 12 zemalja, a među izabranim autorima mnoštvo je povratnika na medijsku fasadu koji su se tijekom višegodišnje suradnje Animafesta i MSU uspjeli najbolje prilagoditi specifičnim zahtjevima ovoga formata animacije na otvorenom.

Izložba "Distraktibilnost"

Samostalne izložbe

Galerija SKC predstavlja prvu mladu umjetnicu koja probija „Zvučni zid“

Otvorena je izložba „Distraktibilnost“ Mirne Pokorić. Ova samostalna izložba označava napuštanje „sigurne“ zone obrazovanja i adekvatnu prezentaciju umjetnice javnosti.

Dani ogranka mladih

Susret dramskih umjetnika

Predstavljanje mladih glumaca, redatelja, dramskih pisaca i kostimografa u Gavelli

U atriju Gavelle održavaju se drugi susreti mladih dramskih umjetnika. Njihovo djelovanje predstavit će se široj publici kroz tri dana manifestacije. Ulaz je slobodan svim zainteresiranima.

Psihomodo Pop

Koncert u Vintageu

Psihomodo Pop „Godinu Zmaja“ ponovno izvodi u godini majmuna

U Vintage Industrial Baru 25. studenoga Psihomodo Pop svirat će svoje stare hitove. Prije same svirke u Kavezu će biti postavljena izložba memorablija s početka karijere.