Bez kompromisa

Julije Knifer u Muzeju suvremene umjetnosti

New York

Krivudava rijeka Meandar u likovnoj umjetnosti postala je sinonim vječnog protjecanja života. Julije Knifer taj će arhajski simbol dopuniti vlastitim, individualnim tumačenjima.

U Muzeju suvremene umjetnosti - Zagreb u pripremi je prva retrospektivna izložba Julija Knifera (Osijek, 1924. – Pariz, 2004.), umjetnika koji je svojim nekonvencionalnim pristupom mediju slikarstva obilježio drugu polovicu 20. stoljeća.

Izložba će se otvoriti 20. rujna te će biti dostupna posjetiteljima do 6. prosinca.

Uz odabir ključnih djela iz fundusa MSU-a, djela na izložbi bit će posuđena iz mnogih privatnih i javnih kolekcija među kojima su i najznačajnije svjetske zbirke moderne i suvremene umjetnosti poput MoMA-e u New Yorku, Centra Georges Pompidou u Parizu, Mamca u Ženevi itd. Neka od tih djela nikada prije nisu bila izložena u Hrvatskoj.

Julije Knifer u svijetu umjetnosti je postao prepoznatljiv po geometrijskoj formi meandra do kojega dolazi početkom šezdesetih godina tragajući za krajnjom redukcijom svih izražajnih elemenata :

„U roku od nekoliko mjeseci došao sam tako reći do kraja, to jest do crnobijele slike (koju sam nazvao anti-slikom), do meandra od kojeg se dalje jednostavnije ne može.“

Julije Knifer
 
Julije Knifer, FOTO: MSU
 
 

Težeći svođenju izraza na što jednostavnije oblike još za vrijeme studija na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu (1951-1957.), usvojenim jezikom kubizma od prepoznatljivih motiva iz stvarnosti (pejzaža, portreta) kreće prema posve apstraktnom izrazu. No, sve ono što će kasnije ponavljati u njegovom radu, navijestio je još prije upisa na akademiju, serijom Autoportreta koji kontinuirano nastaju nekoliko godina za redom (1949-1952.) kao svojevrsni dnevnički zapisi.

Utjecaj geometrije

Krivudava rijeka Meandar u likovnoj umjetnosti postala je sinonim vječnog protjecanja života. Julije Knifer taj će arhajski simbol dopuniti vlastitim, individualnim tumačenjima, otvarajući najjednostavnijim mogućim, ali krajnjim i suprostavljenim vizualnim sredstvima složena pitanja o ljudskoj egzistenciji.

„Vjerojatno sam svoje posljednje slike već načinio, a prve možda nisam.“

- rečenica koja se logikom meandra neprestano ponavlja u njegovim Zapisma iz 1976., daje nam ključ za ulazak u svijet u kojemu kronologija i kontinuitet nemaju nikakvo značenje.

1993.
 
1993., FOTO: MSU
 
 

Kniferov jezik stroge geometrije neprestano je provocirao svrstavanje u različite pravce svjetske poslijeratne umjetnosti (konstruktivizam, minimalizam, primarno slikarstvo) omogućivši mu još od ranih šezdesetih godina prošloga stoljeća sudjelovanje na važnim svjetskim izložbama. Ipak, Kniferovo stvarno duhovno ishodište pripadanje je neoavangardnoj grupi Gorgona (1959-1966) čiji su članovi polazišta za nekonvencionalno umjetničko djelovanje pronalazili u filozofiji egzistencijalizma, apsurda i zena, stvarajući platformu novim umjetničkim pojavama koje će zaživjeti jedno desetljeće kasnije.

Meandar u kut 1961
 
Meandar u kut 1961., FOTO: MSU
 
 

Kniferov procesualan, krajnje discipliniran i gotovo asketski pristup „radikalne volje“ do krajnosti će se očitovati u seriji crteža-meandara koje započinje krajem osamdesetih godina kada tragom grafitne olovke mjesecima, do krajnjeg zasićenja prekriva površine papira, upisujući u njih vrijeme vlastita bivanja.  

Kustosica izložbe će biti Radmila Iva Janković. Suradnici na ovoj izložbi su Ana Knifer i prof. dr. Zvonko Maković. Za likovne postave je zaslužan Filip Kožarić.

Komentari na članak

Vezani članci

Josipa Lisac i Vlasta Delimar

Muzej suvremene umjetnosti

Vlasta Delimar i Josipa Lisac u MSU izvele multimedijski performans

Dvije su umjetnice na pozornici razmijenile iskustva, sjećanja i anegdote o vremenu kada su više intuitivno nego promišljeno znale da moraju slijediti vlastiti put u kojem je umjetnost život i život umjetnost.

Izložba "Proces inicijacije"

Izložba u Pogonu Jedinstvo

Proces postavljanja "Procesa inicijacije" otvoren javnosti

Dvije studentice povijesti umjetnosti organiziraju nesvakidašnju izložbu "Proces inicijacije". Radovi imaju promjenjiv ishod pa je konačan postav nemoguće predvidjeti.

Oslikana gitara

Izložba u Klubu „Zona”

Osobe s cerebralnom paralizom oslikale gitare

– Odstranjivanjem prvobitne funkcije glazbenom instrumentu da proizvodi glazbene tonove pobudili smo stvaralačku maštu i dodali likovne tonove koji su nesvjesno otkrili igru stvaranja naših korisnika. – objašnjava voditeljica likovne sekcije „Srca”.

Ne znam što želim

Crteži, ilustracije, stripovi

Nakon angažmana za Reebok Mihaela Erceg postavlja izložbu u Info zoni

– Ovo je moja prva samostalna izložba i drago mi je da se održava u prostoru u kojem sam rasla i razvijala se kao umjetnik. – rekla je Mihaela.

 Arheološki muzej Zagreb – zgrada

Predstavljanje kataloga izložbe

U Arheološkom muzeju u Zagrebu možete naučiti kako pripremiti prirodne energetske pločice

Arheološki muzej u Zagrebu na Svjetski dan zdravlja predstavlja katalog izložbe „Anamneza – povijest bolesti u antičkom svijetu“. Druženje je osmišljeno uz zdrave radionice.