Bez kompromisa

Julije Knifer u Muzeju suvremene umjetnosti

New York

Krivudava rijeka Meandar u likovnoj umjetnosti postala je sinonim vječnog protjecanja života. Julije Knifer taj će arhajski simbol dopuniti vlastitim, individualnim tumačenjima.

U Muzeju suvremene umjetnosti - Zagreb u pripremi je prva retrospektivna izložba Julija Knifera (Osijek, 1924. – Pariz, 2004.), umjetnika koji je svojim nekonvencionalnim pristupom mediju slikarstva obilježio drugu polovicu 20. stoljeća.

Izložba će se otvoriti 20. rujna te će biti dostupna posjetiteljima do 6. prosinca.

Uz odabir ključnih djela iz fundusa MSU-a, djela na izložbi bit će posuđena iz mnogih privatnih i javnih kolekcija među kojima su i najznačajnije svjetske zbirke moderne i suvremene umjetnosti poput MoMA-e u New Yorku, Centra Georges Pompidou u Parizu, Mamca u Ženevi itd. Neka od tih djela nikada prije nisu bila izložena u Hrvatskoj.

Julije Knifer u svijetu umjetnosti je postao prepoznatljiv po geometrijskoj formi meandra do kojega dolazi početkom šezdesetih godina tragajući za krajnjom redukcijom svih izražajnih elemenata :

„U roku od nekoliko mjeseci došao sam tako reći do kraja, to jest do crnobijele slike (koju sam nazvao anti-slikom), do meandra od kojeg se dalje jednostavnije ne može.“

Julije Knifer
 
Julije Knifer, FOTO: MSU
 
 

Težeći svođenju izraza na što jednostavnije oblike još za vrijeme studija na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu (1951-1957.), usvojenim jezikom kubizma od prepoznatljivih motiva iz stvarnosti (pejzaža, portreta) kreće prema posve apstraktnom izrazu. No, sve ono što će kasnije ponavljati u njegovom radu, navijestio je još prije upisa na akademiju, serijom Autoportreta koji kontinuirano nastaju nekoliko godina za redom (1949-1952.) kao svojevrsni dnevnički zapisi.

Utjecaj geometrije

Krivudava rijeka Meandar u likovnoj umjetnosti postala je sinonim vječnog protjecanja života. Julije Knifer taj će arhajski simbol dopuniti vlastitim, individualnim tumačenjima, otvarajući najjednostavnijim mogućim, ali krajnjim i suprostavljenim vizualnim sredstvima složena pitanja o ljudskoj egzistenciji.

„Vjerojatno sam svoje posljednje slike već načinio, a prve možda nisam.“

- rečenica koja se logikom meandra neprestano ponavlja u njegovim Zapisma iz 1976., daje nam ključ za ulazak u svijet u kojemu kronologija i kontinuitet nemaju nikakvo značenje.

1993.
 
1993., FOTO: MSU
 
 

Kniferov jezik stroge geometrije neprestano je provocirao svrstavanje u različite pravce svjetske poslijeratne umjetnosti (konstruktivizam, minimalizam, primarno slikarstvo) omogućivši mu još od ranih šezdesetih godina prošloga stoljeća sudjelovanje na važnim svjetskim izložbama. Ipak, Kniferovo stvarno duhovno ishodište pripadanje je neoavangardnoj grupi Gorgona (1959-1966) čiji su članovi polazišta za nekonvencionalno umjetničko djelovanje pronalazili u filozofiji egzistencijalizma, apsurda i zena, stvarajući platformu novim umjetničkim pojavama koje će zaživjeti jedno desetljeće kasnije.

Meandar u kut 1961
 
Meandar u kut 1961., FOTO: MSU
 
 

Kniferov procesualan, krajnje discipliniran i gotovo asketski pristup „radikalne volje“ do krajnosti će se očitovati u seriji crteža-meandara koje započinje krajem osamdesetih godina kada tragom grafitne olovke mjesecima, do krajnjeg zasićenja prekriva površine papira, upisujući u njih vrijeme vlastita bivanja.  

Kustosica izložbe će biti Radmila Iva Janković. Suradnici na ovoj izložbi su Ana Knifer i prof. dr. Zvonko Maković. Za likovne postave je zaslužan Filip Kožarić.

Komentari na članak

Vezani članci

Izložba Marije Havaić

Izložba „Čari i vizije Pariza“

KSET na dva tjedna postaje skrovište svih pariških čari

Večeras se u KSET-u otvara izložba fotografija Marije Havaić koja prikazuje Pariz iz dosad neviđene perspektive.

Izložba „Ovdje, čini se, nema nikoga“

„Ovdje, čini se, nema nikoga“

Izložba Maše Barišić postavlja pitanje ima li koga u političkim i kulturnim institucijama

Izložbeni postav kroz prikaze urušenih i razbijenih objekata otvara niz pitanja o institucijama – rade li one svoj posao, bi li se nešto promijenilo kada bi propale i jesu li zapravo već propale u svojoj (ne)funkcionalnosti.

Art-Act-Box

Art-Act-Box

Postanite živi dio koreografije na interaktivnom performansu

Performans plesne umjetnice Zrinke Užbinec u petak će nam u knjižnici Jelkovec pretvoriti ogledala, selotejp, olovke i flomastere u umjetnički materijal, a običnu šetnju u interaktivnu umjetničku akciju.

Izložba fotografija Seyfettina Dincturka u Zadru

Fotografije Seyfettina Dincturka

Izložba: Biti „čovjek” u Turskoj

 Dana 17. prosinca u 13 sati počinje izložba fotografija Seyfettina Dincturka, studenta iz Turske koji u Hrvatskoj studira na diplomskom studiju južnoslavenskih jezika.

Umjetnost - kistovi

Galerija umjetnina u Splitu

U tijeku je natječaj A4 za studente umjetničkih smjerova

Natječaj Galerije umjetnina u Splitu namjenjen je studentima umjetničkih usmjerenja, a cilj mu je izložbom povezati buduće umjetnike i povjesničare umjetnosti iz cijele Hrvatske.