In memoriam

HNK se oprašta od Marije Crnobori

Marija Crnobori

“Glumac je čarobnjak koji od pisanih riječi stvara žive ljude”, riječi su Marije Crnobori, velike glumice koja nas je napustila 21. listopada.

Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu odalo je počast Mariji Crnobori, velikoj glumici koja je svojim kreacijama oduševljavala brojne generacije, a napustila nas je u utorak, 21. listopada.

Njezine uloge u širokom rasponu dramskih djela od grčke klasike do Goethea, uz suvremene pisce, trajno su obilježile sredine u kojima je živjela i stvarala.

Rođena je 1918. godine u Banjolama, ribarskom selu pokraj Pule. Pohađala je stručnu učiteljsku školu, a 1942. je završila Glumačku školu u Zagrebu kao Gavellina učenica. U angažman u Hrvatskome narodnom kazalištu primljena je na drugoj godini studija (1940.)

Od prvih nastupa u manjim ulogama razvijala je istančani smisao za njegovanje govorne fraze i psihološko nijansiranje likova. Tijekom šest godina rada u HNK u Zagrebu ostvarila je zapamćene glumačke kreacije u predstavama Spletka i ljubav (Schiller), Zanat gospođe Warren (G. B. Shaw), Očinski dom (Katajev), Majka (Čapek).

Godine 1946. odlazi u riječki HNK gdje nastupa tijekom jedne sezone, istaknuvši se ulogom Laure u Krležinoj drami U agoniji, da bi 1947. zajedno s redateljem (i suprugom) Markom Fotezom otišla u Beograd gdje se osnivalo Jugoslavensko dramsko pozorište u kojem će raditi sve do odlaska u mirovinu 1983. godine Na beogradskim kazališnim daskama stvorila je nezaboravne likove Sonje, Antigone, Fedr , Lady Macbeth, Klare, Deše, Ines, Lady Chiltern, Regan, Eboli, i desetine drugih.

S velikim žarom sudjelovala je i na Dubrovačkim ljetnim igrama gdje je također ostvarila velike glumačke kreacije u Shakespeareovim dramama Hamlet (kao Ofelija), te Sna ljetne noći (kao Titanija), Infantkinje u Corneillovom Cidu, te naročito Goetheove Ifigenije. Njezin posljednji glumački nastup na Dubrovačkim ljetnim igrama bio je u predstavi Kralj Edip (Sofoklo) gdje je još jednom očarala internacionalnu publiku svojom Jokastom na terasi tvrđave Sveti Ivan.

Visoka, dostojanstvena držanja i nepresušne glumačke energije, Marija Crnobori je bila vladarica scene koja  nikoga nije ostavljala ravnodušnim. Briljantna dikcija, odmjerene geste i duboko proživljene emocije neke su od karakteristika njezine umjetnosti kojima je plijenila pažnju i kritike i publike. No, nakon napuštanja kazališnih daski, Marija Crnobori je započela, po vlastitim riječima,  “životić”, koji  nam se otkriva  u  objavljenim uspomenama, ostajući do kraja uspravna i dostojanstvena i krajnje jednostavna, uz dozu humora i autoironije.

Proživjevši dug i ispunjen život, Marija Crnobori je  primjer velike umjetnice koja nam je u nasljedstvo ostavila ne samo svoje uloge, nego i dostojanstven život lišen patetike i gorčine; scenski i svakodnevni život iz kojeg se puno toga može naučiti.

Komentari na članak

Vezani članci

1

Kazalište Gavella

Učenici, studenti i profesori raspravljali može li kazališna predstava vjerodostojno prikazati roman

Iako smo od nekih učenika koji roman nisu čitali saznali da im je bilo pomalo teško razumjeti uprizorenje, drugi su naglasili kako im to nije predstavljalo problem. Istaknuli su da su uspjeli uočiti temeljne motive koji su zajednički romanu i predstavi.

Predstava "Srce veće od ruku" 1

Kazališne izvedbe

U Gavelli igraju predstave u spomen na žrtve Vukovara, Škabrnje i Saborskog

„Tesla Anonimus", „Srce veće od ruku", po povoljnim cijenama ulaznica, te „Moj slučaj", potpuno besplatno, prikazat će se na Gavellinoj pozornici ove subote.

Predstava "Matilda"

Izvedbe u šibenskom i zagrebačkom HNK-u

Dječji mjuzikl za odrasle „Matilda“ svojom dobrotom popravlja svijet

Matilda iz istoimenog mjuzikla neobična je djevojčica koja posjeduje moć telekineze. Ona može očima pomicati stvari, ali i svojim dobrim srcem ispraviti nepravdu. Njezina će se priča ponovno uprizoriti na daskama zagrebačkog i šibenskog Hrvatskog narodnog kazališta.

HNK noću

Premijera u HNK-u Zagreb

Univerzalnim se problemima bavi „Kralj Lear” Janusza Kice

Ukoštac sa složenom unutrašnjom strukturom ispresijecanom emocijama drame „Kralj Lear” uhvatilo se zagrebačko Hrvatsko narodno kazalište.

Opera "Pimpinone"

Premijera opere

Vespetta zavodi Pimpinonea radi novca u Maloj sceni

Telemannova uspješnica, opera „Pimpinone", ponovno se postavlja u Hrvatskoj povodom 250. godišnjice smrti ovog baroknog skladatelja. U ovoj inscenaciji Vespetta na Facebooku otkriva da je glavni lik bogat pa ga zavodi i upravlja mu životom.