FILM: Nimfomanka (2013.)

Ako se u filmu o sirovoj seksualnosti seksualnost doima sterilno, onda film ne nudi osobito puno

Nimfomanka

Film dolazi u skraćenoj verziji te prodaje von Trierov „opasan“ imidž već prethodno prvoj sceni, dajući gledatelju na znanje da redatelj „ne priznaje uradak u ovom cenzuriranom obliku“. Impresivnu glumačku postavu predvode von Trierove muze Charlotte Gainsbourg i Stellan Skarsgård, radnju nose i Stacy Martin i Shia LeBoeuf, a pojavljivanja bilježe i Christian Slater i Uma Thurman.

Nimfomanka, prvi dio“ novi je uradak danskog provokativnog redatelja Larsa von Triera koji se, kao što se može pretpostaviti iz naslova, oslanja na njegovim fanovima unaprijed poznatoj šok metodologiji kako bi se prenijela priča o ispovijestima njegove glavne heroine. Film dolazi u skraćenoj verziji te prodaje von Trierov „opasan“ imidž već prethodno prvoj sceni, dajući gledatelju na znanje da redatelj „ne priznaje uradak u ovom cenzuriranom obliku“. Impresivnu glumačku postavu predvode von Trierove muze Charlotte Gainsbourg i Stellan Skarsgård, radnju nose i Stacy Martin i Shia LeBoeuf, a pojavljivanja bilježe i Christian Slater i Uma Thurman.

Seligman (Stellan Skarsgård), dobri Samaritanac ove priče, pronalazi Joe (Charlotte Gainsbourg) prebijenu na ulici i odvodi ju na kućnu skrb u svoj zabačen i trošan stan. U raspoloženju, u kojem ona ima jedino na umu mrziti sebe i svoj život, a on izrazitu volju „oprostiti“ joj kakav god da je taj život bio, dvojac se otiskuje u njenu životnu priču, invocirajući kombinaciju koncepata Tisuću i jedne noći i Posljednje ispovijedi. Joe nam nudi pregled svoje nimfomanije, počevši od mehaničkog gubitka nevinosti s mehaničarom Jeromeom (Shia LeBoeuf), ranih seksualnih eskapada i nadmetanja s prijateljicom B (Sophie Kennedy Clark), uspostave seksualnog rasporeda i žongliranja različitih muškaraca te ranog prijezira prema vezama i bilo kakvim emocionalnim povezanostima koje podsjećaju na ljubav. Seligman prati njezinu priču ne samo apologetski, već i nudeći čitav niz naprasitih analogija iz opusa svojeg znanja o umjetnosti i biologiji, no Joe ostaje nepokolebljiva u negativnoj obojenosti svoje priče te svaki pokušaj neslaganja dočekuje kao napad i paternalizam. Pomalo je nesretna okolnost Nimfomanke da se i više nego didaktički narativ daje u ruke Gainsbourg čije su uloge, što kod von Triera, što kod ostalih redatelja, poznate po određenoj dozi pretencioznosti.

Paralelno istraživanju svoje seksualnosti, Joe progovara i o bliskom odnosu s ocem (Christian Slater) i njihovim zajedničkim zanimanjem za prirodu, posebno za stabla (u ne suviše suptilnoj simbolici). Njen emocionalno oskvrnut život potpuno omrtvljuje i romantični joj seks, koji potajno želi isprobati s Jeromeom u kojeg se zaljubljuje, postaje potpuno nedostupan. Film prati njezinu svojstvenu metodologiju u održavanju seksualnih navika te odnosu prema nimfomaniji i apstraktnoj cjelovitosti koju njome želi postići. Lik i scena gospođe H (Uma Thurman), supruge jednog od privrženijih Joeinih večernjih posjetitelja, koja dolazi u Joein stan i prolazi kroz emocionalni slom, u funkciji je pokretanja centralnih moralnih pitanja, no i ta scena odskače pretjeranošću i površnošću. Na Seligmanov upit je li ju dotičan događaj potresao u životu, Joe hladno odgovara u poslovici: „Ako želiš napraviti kajganu, moraš razbiti nekoliko jaja“. Ali u čemu bi se trebala sastojati ta kajgana?

Logičan bi odgovor bio - u održavanju nimfomanskog stila života, koji bi glavnu protagonisticu trebao napajati. Jedini je problem u tome da se Joeine seksualne scene (koje odrađuje Stacy Martin), koliko god eksplicitne, pa katkad i pornografske bile, većinu vremena doimaju potpuno sterilno. Time se potpuno gubi i središnja premisa filma po kojoj bi motivacija glavnog lika trebala biti ovisnička potreba za seksom. Seksualne scene s Martin toliko su lišene tenzije da Joeina nimfomanija prerasta u sociopatiju, no i ta teza pada u vodu ako se u obzir uzme koliko vremena film posvećuje poetičnim analogijama između seksa i različitih oblika estetskog izričaja. Ovime radnja, koja inače u svojoj viktorijanskoj naraciji uz pratnju filmski ispijenog Šostakovićevog valcera nije nimalo inovativna, dodatno gubi na koheziji.

Proveo sam film pitajući se zašto von Trier misli da s umjetničke strane može prodati dva sata (a s obzirom na scene najave drugog dijela, vjerojatno i četiri sata) filma s nekoliko jasnih scena penetracije i oralnog seksa. Nimfomankom se nažalost potvrdio kao lijeni hit'n'miss redatelj koji u nedostatku dobrih ideja, kao onih za Dogville ili Breaking the Waves, pribjegava jeftinim provokacijama. Bilo da vam se ide na film zbog seksa ili zbog priče, toplo preporučam da se predomislite.

Komentari na članak

Vezani članci

James Dean

Na današnji dan

Poginuo James Dean, „buntovnik bez razloga“ i idol mladih

Mladi glumac James Dean umro je na današnji dan prije točno 60 godina. Njegova dotadašnja filmska ostvarenja i prerana smrt osigurale su mu status filmske legende.

Dani bosanskohercegovačkog filma 2013

Kino Europa pripremilo bogat program

Dani bosansko-hercegovačkog filma u Zagrebu

U Kinu Europa u razdoblju od 25. do 30. studenoga održava se peto izdanje Dana bosansko-hercegovačkog filma. Manifestaciju je organiziralo Vijeće bošnjačke nacionalne manjine grada Zagreba, a kao i svake godine, nudi se široki spektar izvrsne kinematografije. Najbitnija stavka u cijeloj priči je da je ulaz potpuno besplatan.

Bela Lugosi

Na današnji dan

VIDEO: Rođendan najpoznatijeg filmskog Dracule

Béla Lugosi, glumac koji je ostao zapamćen po utjelovljenju legendarnog Dracule, rođen je na današnji dan davne 1882. godine. Pridruživši se putujućim glumcima nakon što je pobjegao iz škole, došao je sve do kazališnih dasaka gdje je utjelovio poznate likove iz Shakespearovih drama, da bi na kraju postao vodeći čovjek horor filmova.

Bela, dijete drago

Književna recenzija

Proučite život umjetničkog para tijekom prošlog stoljeća u djelu „Bela, dijete drago”

Miroslav i Bela Krleža slali su si pisma tijekom osam desetljeća prošloga stoljeća. Ova knjiga predstavlja svojevrsnu autobiografiju supružnika i presjek vremena u kojemu su živjeli.

Amy

Najbolje u 2015.

Glazbeni dokumentarci koje morate pogledati

Prava čar glazbenih dokumentaraca leži u činjenici da u njima možete uživati i bez da ste uopće čuli za umjetnike o kojima film govori. Ti filmovi otkrivaju psihološku, filozofsku i povijesnu stranu slavnih glazbenika.