Intervju: dr. dent. med. Dunja Cukon

Zdravlje zubi na prvom mjestu!

Zdravi zubi

Higijena zubi i usne šupljine nije samo "čisti i bijeli zubi", to je najprije stvar odgoja, a poslije postaje način na koji gradimo samopoštovanje i način na koji se prezentiramo drugim ljudima.

Zdravlje zubi veoma je važno, ali zbog različitih izgovora često pada u drugi plan. Na pitanja koliko je važno brinuti o higijeni zubi, koje su posljedice neodržavanja higijene i kako se riješiti straha od posjeta zubaru odgovara doktorica dentalne medicine Dunja Cukon.

Mislim da često nismo dovoljno svjesni činjenice da je vrlo važno prati zube. Stoga nam recite koliko je važno brinuti o higijeni zubi?

Higijena zubi i usne šupljine nije samo „čisti i bijeli zubi“, to je prvo stvar odgoja (kad smo mali), a poslije postaje način na koji gradimo samopoštovanje i način na koji se prezentiramo drugim ljudima. Higijena je usko povezana sa zdravljem i ljepotom, jer bez nje to ne bi bilo moguće. Čisti zubi su zdravi zubi – a zdravi zubi su najljepši zubi. Ne postoji protetski nadomjestak ni implantat ni ikakav nadomjestak koji može bolje zamijeniti vlastit zub. Isto tako, pokvareni i nesanirani zubi mogu biti žarišta ili fokusi u ustima te prouzročiti mnoge bolesti organizma na udaljenim mjestima, poput ispadanja kose, bolesti bubrega, srčanih zalistaka, neplodnosti i drugih.

Kada je najbolje vrijeme za pranje zubi, ujutro ili navečer? Zašto?

Zube je u pravilu potrebno prati ujutro i navečer, po dvije minute. Ujutro je to više potreba zbog svježeg daha, dok je navečer potreba zbog uklanjanja naslaga hrane koje su se skupile tijekom dana i mogu prouzročiti karijes ako se ne odstrane sa zubne površine. Nakon pranja zubi navečer ne bi trebali konzumirati ništa više osim vode jer konzumacija bilo kakvog soka, čaja ili hrane ponovno ostavlja naslage na zubima, pa ih je opet potrebno oprati prije spavanja.

Koje su posljedice neodržavanja higijene zubi i čestih izbjegavanja posjeta zubaru?

To su najčešće zaostatni zubni korjenovi koji stalno natiču i prouzokuju bol pa dolazi do stalnog uzimanja antibiotika da otok splasne, a pacijent nikad ne dođe na dogovoren termin za vađenje zuba i svaki put upala bude sve bolnija i jača, dok na kraju nemamo izbora nego moramo u takvom stanju izvaditi zub ili uputiti pacijenta oralnom kirurgu. Često posljedice mogu biti obični nesanirani karijesi koji samo bole ili zubi koji su se nagnuli u bezube prostore i time narušili normalan zagriz. ljudi koji ne održavaju higijenu svojih zubi već jako rano obole od parodontne bolesti i karijesa te vrlo rano ostaju bez velikog broja zubi, pa se zna dogoditi da već s 30 godina trebaju zubne proteze.

Neki ljudi imaju strah od posjeta zubaru pa zbog toga zubi često padaju u drugi plan. Što biste savjetovali ljudima, kako se osloboditi nepotrebnih strahova vezanih uz posjet zubaru?

Hahaha... pa naslušala sam se svakakvih horor-priča o stomatolozima i vjerujem da su neke i istinite – strah je kod nekih ljudi zaista opravdan i imali su neugodna iskustva, stoga to treba poštivati. Moj je savjet: raspitajte se za dobrog stomatologa, naručite se na prvi pregled koji će podrazumijevati samo kontrolu i dogovor za dalje, pa procijenite situaciju. Zamolite svog stomatologa da krenete što blaže – prvo s čišćenjem kamenca i poliranjem zubi, a zatim s nekim lakšim popravcima. Strahova ćete se osloboditi kada nađete stomatologa kojem vjerujete, nema tu neke formule. Stomatologija danas pruža potpunu bezbolnost što se tiče bilo kakvih zahvata. Uz dobru anesteziju ne boli ni popravak zuba, ni vađenje, ni postavljanje implantata.

Kolikoje  često potrebno otići na preventivnu kontrolu zubi?

Svakih 6 mjeseci, najdulje svakih godinu dana. Naravno, ako primijetite da vas zub boli ili da se koja plombica otkrhnula, naručite se za pregled što prije.

Danas se mnogo ljudi odlučuje na izbjeljivanje zubi. Oštećuje li izbjeljivanje zube?

Postoji više vrsta izbjeljivanja, tj. sredstava kojima se to radi. Ako se radi o sredstvima s nižim postotkom aktivne tvari, onda to nije štetno ni opasno i ne može oštetiti ni sluznicu, a ni zube. Ako se radi o sredstvima koja imaju veći postotak aktivne tvari, onda je potreban poseban oprez, jer bi moglo doći do oštećenja sluznice i kasnije do preosjetljivosti zubi. Važno je napomenuti da se izbjeljivati mogu samo zdravi i sanirani zubi. Postoje mnoga sredstva koja se prodaju kao sredstva za kućnu upotrebu, ali ja bih preporučila da ipak najprije provjerite kod svog stomatologa smijete li takvo nešto primijeniti kod kuće, s obzirom na stanje vaših zubi.

Komentari na članak

Vezani članci

Sveučilište u Zadru

Studentski zbor Sveučilišta u Zadru

Orijentacijski tjedan za brucoše u Zadru

Studentski zbor Sveučilišta u Zadru ove se godine odlično pripremio za dolazak brucoša!

Institut za razvoj obrazovanja

Institut za razvoj obrazovanja upozorava na nedostatke

Novo javno sveučilište u Slavonskom Brodu?

Jeste li čuli da se otvara sveučilište u Slavonskom Brodu? Je li nam to potrebno ili nije? Institut za razvoj obrazovanja poslao je priopćenje u kojem objašnjava stvarnu situaciju u hrvatskom obrazovanju.

HSZ u Izraelu

Hrvatski studentski zbor u Izraelu

HSZ sudjelovao na međunarodnoj studentskoj konferenciji u Izraelu

Tema konferencije pod nazivom „Our roll as young leaders in global world” okupila je studentske predstavnike gotovo svih krovnih studentskih unija država iz Europe.

Digital m

Digitalni marketing

Visoko učilište Algebra pokreće preddiplomski i diplomski studij digitalnog marketinga

Prepoznajući sve veću ulogu digitalnih tehnologija u marketinškim aktivnostima organizacija Visoko učilište Algebra, prvo u ovom dijelu Europe, pokreće novi preddiplomski i diplomski studij koji se usredotočava upravo na vještine koje su na tržištu rada sve traženije.

Internet

Olakšavanje studentske svakodnevice

Besplatne aplikacije za studente

Studentski život jako je dinamičan te se uz brojne društvene obaveze često zaboravlja na samo studiranje. Upravo je zato britanski Guardian iz mora mobilnih aplikacija i internetskih servisa izvukao nekolicinu onih koje će prosječnom studentu pomoći u organizaciji života, uštedi novca i održavanju tjelesne forme, kako bi se mogao lakše koncentrirati na učenje.