Prehrambene navike

Utjecaj vegetarijanskog načina prehrane na ljudski organizam

Salata; Izvor: https://pixabay.com/en/salad-fresh-veggies-vegetables-791891/

Ako vas je počeo zanimati vegetarijanski stil prehrane, trebali biste razmisliti o čimbenicima koje on ostavlja na vaš organizam.

Oni koji nisu vegetarijanci ili se dive vegetarijancima zbog njihove ustrajnosti ili pak misle da njihov stil prehrane nema pretjeranog smisla te da im čak šteti tako da gube mnogo potrebnih vitamina i proteina koje meso sadrži. Istina je da svatko treba jesti hranu za koju osjeća da najbolje djeluje na njegov organizam, a to posebno vrijedi za studente kojima je potrebna velika doza koncentracije i dobra sposobnost pamćenja. Ako se osjećate dobro nakon pojedenog hamburgera ili bečkog odreska iz menze (teško ga se odreći, znamo), samo nastavite s takvim načinom prehrane. No ako vas je u zadnje vrijeme počeo zanimati vegetarijanski stil prehrane, trebali biste razmisliti o sljedećim čimbenicima koje on ostavlja na vaš organizam.

1. Poboljšanje raspoloženja

Različiti faktori utječu na različito raspoloženje ljudi – količina tjelovježbe, san od osam sati dnevno, kvalitetno provođenje slobodnog vremena i sl. Također, ono što jedete ostavlja veliki utjecaj na vaše raspoloženje, a da toga možda niste ni svjesni. Naime, istraživanje u Nutrition Journalu otkrilo je da vegetarijanska prehrana može itekako poboljšati vaše raspoloženje. Suprotno tome, kemikalije proizvedene iz životinjskih izvora povezane su s mnogim poremećajima raspoloženja. Njihovo uklanjanje (ili barem smanjenje) iz prehrane pridonosi vašem boljem raspoloženju, a time i većoj produktivnosti.

2. Promjena okusa

Kada postanete vegetarijanac, primijetit ćete da se i vaša paleta okusa počinje mijenjati. Postepeno ćete razviti želju za nešto delikatnijim i blažim okusima, a kao uzrok tome navodi se vegetarijanska tendencija izbjegavanja slane, prekomjerne hrane koja bi možda mogla zapaliti vaše okusne pupoljke. Ta pojava također može biti posljedica niske razine cinka koji je prijeko potreban kada je riječ o kušanju hrane, a kojeg u vegetarijanskoj prehrani nedostaje. Ako primijetite takvo stanje u svom organizmu nakon što ste postali vegetarijanac, pokušajte povećati unos hrane bogate cinkom kao što su cjelovite žitarice, špinat, slanutak i kefir.

3. Kvalitetniji san

Kao i kod raspoloženja, postoji mnogo čimbenika koji utječu na kvalitetu vašega sna. Mnogi stručnjaci tvrde da vegetarijanci mnogo lakše i kvalitetnije spavaju zahvaljujući bržem probavljanju hrane u crijevima i povećanom unosu minerala. Dobrom noćnom odmoru često pridonosi i općenito zdravi način života kojim često žive vegetarijanci – manje piju alkoholna pića, ne puše i više vježbaju.

FOTO: Pixabay

4. Povećan umor nakon napora

Ako ste netko tko voli provoditi vrijeme u teretani, možda ćete promjenom stila prehrane uočiti da je potrebno mnogo više vremena za oporavak vaših mišića nakon vježbanja. Ne brinite – to ne znači da ste osuđeni na takav život planirate li biti vegetarijanac. Važno je samo povećati izvor proteina unosom raznovrsnih namirnica kao što su mahunarke, zobene pahuljice, riža te integralni kruh.

5. Višak energije

S druge strane, moguće je da ćete osjetiti povećanu razinu energije. To se događa zahvaljujući povećanju vitamina, minerala i antioksidanata te poboljšanju rada probave. Probavljanje hrane kod vegetarijanaca usporava apsorpciju glukoze u krvotok što kao rezultat daje povišenje energije.

6. Nadutost

Biljni izvori prehrane sadrže mnogo više vlakana i dobrih bakterija koje pozitivno utječu na vaše zdravlje, ali i na poboljšanje rada vaše crijevne flore. Dok se vaše tijelo ne prilagodi nešto većem unosu vlakana od uobičajenog, može doći do pojave nadutosti. Ona je najčešće privremena, a rješava se unosom veće količine vode u organizam te izbjegavanjem namirnica koje izazivaju nadutost kao što su brokula, kupus i kelj.

FOTO: Pixabay

7. Osjećaj sitosti

Vegetarijanski način života može vam također pomoći da se osjećate siti nakon jela i da spriječite neugodne padove šećera u krvi tijekom dana. Ovo je ponovno vezano uz unos vlakana čije probavljanje traje duže, a što istovremeno pomaže stolici da se učvrsti i bude redovita.

8. Neuobičajeni odlasci na toalet

Stolica u počecima konzumiranja vegetarijanske prehrane može pak biti vrlo učestala ili može izostati, ali i ta je situacija uglavnom privremena te brzo nestaje nakon što se organizam navikne na novi način ishrane. Ako ova pojava ne nestane ili počne izazivati bolove u trbuhu, dobro je napraviti sveobuhvatan test stolice i/ili test osjetljivosti na hranu.

9. Ljepši izgled kože

Nemaju svi vegetarijanci lijepu i njegovanu kožu kao što neki ljudi koji preferiraju meso nemaju akne. No stručnjaci kažu da ipak postoji veza između vegetarijanskog načina života i zdravijeg izgleda kože. Naime, vegetarijanska je hrana bogata voćem i povrćem, a različiti plodovi sadrže visoku količinu vode i mnogo antioksidanata koji pomažu smanjiti rizik od nastanka akni. Antioksidanti također štite kožu od štetnih slobodnih radikala.

FOTO: Unsplash

10. Nedostatak određenih vitamina

Postoji nekoliko razloga zašto vašem tijelu može nedostajati vitamina kao što su vitamin B12, vitamin D i željezo. Oni su dostupni isključivo u namirnicama životinjskoga podrijetla te su stoga neprilagođeni vegetarijanskom stilu prehrane. Konzumacija zdravih masti iz biljnih izvora te namirnica koje sadrže željezo, a koje nisu meso (grah, leća, sušeno voće), svakako bi trebali pomoći.

11. Promjena hormona

Uklanjanje unosa mesa te prelazak na biljne izvore ima veliku ulogu u uravnoteživanju vaših hormona. Dok neki hormoni iz mesa i peradi nestaju iz vašeg plana prehrane, vegetarijanska prehrana ima tendenciju stimuliranja proizvodnje hormona poput progesterona, estrogena i testosterona. Zdrave vegetarijanske omega-3 masne kiseline kao što su kokosovo ulje, maslinovo ulje, chia sjemenke i avokado zapravo mogu povećati razinu vašeg dobrog kolesterola (HDL), što je ključni čimbenik u izgradnji zdravih i uravnoteženih hormona.

Komentari na članak

Vezani članci

Prijave

Odvojite tri minute za ispunjavanje ankete

Doprinesite uvođenju promjena u pravilnik o prehrani

Cilj ankete je steći uvid u prehrambene navike studenata na pojedinim sveučilištima, ali i pružiti vam priliku da izrazite svoje mišljenje i stavove o količini hrane jednog menija

Savski nasip

Josip Maslov

Studentski heroji

Svi oni su djelovali u ime revolucije, bilo na facebooku, bilo okupljeni na sastancima u vlažnim podrumima i svi oni su sanjali pobjedu uz pomoć mapa, planova, jeftinih politika i fantastičnih ideja i svi su oni zajedno razjedinjeni - prdnuli u vjetar.

Pržena hrana

Studentske prehrambene navike

Jesu li studenti skloniji menzi ili vlastitoj kuhinji?

Vjerojatno je prvo pitanje koje student dobije od bake i mame kad krene na faks: „Što jedeš tamo?“ Prehrana zbilja jest važna, prvenstveno za zdravlje, a onda i za kvalitetno učenje. Stoga smo istražili preferiraju li studenti više odlazak u menzu ili vlastitu kuhinju te koji su razlozi tome.

Motivacija

Zdrav duh u zdravom tijelu

Izgradnjom samopouzdanja poboljšajte vlastito zdravlje

Donosimo vam savjete koji će vam pomoći izaći iz vlastite sigurne zone te oblikovati samoopouzdanje i pozitivan stav koji vode do zdravlja.

FOTO: Pixabay

Malim koracima do cilja

11 savjeta za zdraviji način života

Razdoblje studiranja najbolje je za razvijanje nekih dobrih navika koje će nam ostati i koristiti do kraja života. Posvetite se sebi, postavljajte si ciljeve, ali zapamtite, nitko nije savršen.