Vrijeme ispita

Stres i ispitni rokovi: vodič za preživljavanje

Stres

Razdoblje ispitnih rokova najstresnije je razdoblje u životu svakog studenta. Ipak, postoje načini koji mogu pomoći u borbi sa stresom.

Kraj semestra se bliži, ispitni su rokovi za nekoliko tjedana. Pregledavaš raspored ispita, shvaćaš da ih imaš previše i da ništa nećeš stići. Panika. Dok listaš svoje prazne bilješke, razmišljaš o svim propuštenim predavanjima i popijenim kavama. Proklinješ samoga sebe. Obećavaš si da ćeš od idućeg semestra redovito raditi, samo da nekako preživiš ove rokove. Poznato?

Studentsko doba lijepo je životno razdoblje koje ima mnogih prednosti. Ipak, prema nekim istraživanjima pod stresom je čak 87% studenata. Takvi podaci nisu začuđujući – od studenata se često očekuje da balansiraju fakultetske obaveze, obiteljski, društveni i ljubavni život. Često su na fakultetu po cijele dane, uz to rade i studentske poslove te se vrlo rijetko naspavaju. Kada se sve to poklopi s razdobljem ispitnih rokova, stres koji mnogi studenti osjećaju često ih sprječava da izvršavaju svoje obaveze.

Kako se riješiti stresa za vrijeme učenja? 

  • Uzmi pauzu 

Napokon se natjeraš da kreneš učiti, ali ne možeš se koncentrirati. Stalno provjeravaš mobitel, bole te leđa, spava ti se, previše si nervozan, imaš osjećaj da ništa nećeš stići. Dok razmišljaš o odustajanju od fakulteta i karijeri pastira na Velebitu, prolazi ti dragocjeno vrijeme koje trebaš utrošiti na učenje. Kad shvatiš da se ne možeš koncentrirati, promijeni aktivnost. Prošeći na svježem zraku, nazovi mamu i tatu, otuširaj se, napravi si nešto za jelo, pogledaj film. Nemoj pogledati epizodu serije jer dobro znaš da se gledanje epizode serije lako pretvori u gledanje cijele sezone serije. Nakon pauze bit će ti lakše fokusirati se, osjećat ćeš se odmornije, a mozak će ti lakše upijati nove informacije.

  • Ne zapostavljaj svoje fiziološke potrebe – jedi, pij i spavaj 

Kao što ne bi išao trčati ako cijeli dan nisi popio nimalo vode, tako nemoj ni učiti ako si cijeli dan samo na kavi i energetskim pićima. Iako svi znamo da nam treba voda, često to zaboravimo kada smo udubljeni u učenje. Srećom, postoje mnogi trikovi koji ti mogu pomoći da piješ više vode. Tijekom dana mozak potroši 320 kalorija samo na razmišljanje. U prijevodu, ako provedeš cijeli dan učeći, možeš se bez grižnje savjesti počastiti burekom. Dakle mozgu, kao i ostatku tvoga tijela, treba hrana, a učiti gladan je kao voziti auto sa skoro praznim rezervoarom – možeš pokušati, ali nećeš daleko dospjeti. Osim hrane i vode, tijelu je potreban i odmor. Iako ti se možda čini da je pametnije učiti cijelu noć, nije. Bit će ti teško pamtiti nove informacije i fokusirati se, osjećat ćeš se nemoćno i frustrirano. Uz to, nespavanje je jedan od glavnih uzroka lake iritabilnosti i stresa. Olakšaj si život – spavaj.

  • Ne slušaj kolege 

Iako je uvijek dobro savjetovati se s kolegama s fakulteta oko toga što se traži na ispitu, nije dobro uspoređivati se s njima. To što je kolega već na petom poglavlju, a ti još nisi ni počeo ne treba te obeshrabrivati. Različiti ljudi uče različitim tempom, a tebi će možda trebati puno manje nego njemu (ili puno više, ali uvijek je važno razmišljati pozitivno). Neki pišu u grupni chat da su zadaci koje još nisi ni pogledao preteški? Ne vjeruj im i nemoj odustajati prije nego što ih uopće počneš rješavati. Uspoređivanje s ostalima stvara kompleks manje vrijednosti i postavlja prevelika očekivanja. Važno je shvatiti da različiti ljudi uče na različite načine, da ne pamte svi jednako brzo i da vrijeme učenja ovisi o mnogo čimbenika.

FOTO: Pinterest
 
Kako se riješiti stresa tijekom ispita? 
 
Profesor dijeli ispite, a tebi se znoje dlanovi, puls ti raste, osjećaš mučninu i pritisak u prsima. Imaš osjećaj da si zaboravio i ono malo što si znao. Koliko god da si (ne)spreman za ispit, od prevelike treme teško je pobjeći. Međutim, postoje sitnice kojima si možeš pomoći da lakše preživiš ispit.
  • Ne razmišljaj o tome kako imaš malo vremena 

Razmišljanjem o tome kako ništa nećeš stići i kako ti treba više vremena samo ćeš si potrošiti vrijeme koje imaš za rješavanje ispita. Ako naiđeš na pitanje koje ne znaš, preskoči ga i vrati se kasnije. Rješavaj ispit svojim tempom – ne brzaj kako ne bi napravio neku glupu grešku, ali nemoj ni previše vremena trošiti na provjeravanje stvari koje znaš. Uz to, ako ti se nešto čini previše laganim, to vrlo vjerojatno nije zato što si krivo riješio zadatak nego zato što zadatak možda stvarno jest lagan. Sjeti se samo koliko si puta prepravio dobre odgovore u krive.

  • Odmori se 

Iako ispitna učionica nije baš idealno vrijeme za odmor, ne zaboravi se odmoriti tijekom rješavanja ispita. Ako osjetiš da ti pada koncentracija, odloži olovku, nasloni se, udahni nekoliko puta, popij vode. Na to ćeš potrošiti svega nekoliko sekundi, a bit će ti puno lakše nastaviti.

  • Postavi pitanje ako ti nešto nije jasno 

Profesori, kao i studenti, često ne ulažu previše truda u ispite. Ponekad sastave nejasna pitanja u kojima nije očito što se točno traži ili zaborave dati neki podatak u zadatku. Ako se nađeš u takvoj situaciji, ne boj se postaviti pitanje profesoru ili asistentu. Naravno, ne možeš očekivati da će ti netko riješiti cijeli zadatak, ali pojašnjenje ti može pomoći da ipak dođeš do odgovora.

Ako ispit i ne prođe onako kako si zamislio, ne očajavaj. To je samo jedan ispit u nizu. Pad ispita je kao dobivanje prve jedinice u školi: osjećaš se grozno, ali a) svakome se dogodi i b) za nekoliko godina to doista neće biti bitno.

Ipak, ako ti ispiti i ispitni rokovi stvaraju stres i anksioznost do te mjere da ne možeš obavljati svakodnevne zadatke, ako se osjećaš nemoćno, bezvoljno i bespomoćno te ako dugo vremena nemaš nikakve motivacije za učenje, pokušaj potražiti stručnu pomoć. Mnogi fakulteti svojim studentima nude besplatna psihološka savjetovališta, a odnedavno je jedno otvoreno i na Cvjetnom naselju. Studentski život nisu samo jeftine večere u menzi, pivo poslije predavanja, beskrajne kave i izlasci. Studentski život je i ispunjavanje očekivanja profesora, roditelja, baka i djedova, poslodavaca i cijelog društva. Studentski život je pet kolokvija u jednom tjednu, odlaženje na faks u osam ujutro i vraćanje u osam navečer, konstantno čekanje u redu, neispavanost i prazan novčanik. Studentski život je i stres koji osjeća 87% studenata. Važno je zapamtiti da kroz sve to ne moraš prolaziti sam.

Komentari na članak

Vezani članci

Laptop i mobitel

Savjeti stručnjaka

Kako se nositi sa stresom uzrokovanim vijestima

Svi smo barem jednom iskusili koliko nas mediji i vijesti koje nam „serviraju“ iscrpljuju i ostavljaju pod stresom. Donosimo vam savjete kako s tim stresom izaći na kraj.

Stres

Na današnji dan

Pozitivnim mislima, smijehom i čokoladom protiv stresa

Udruga ISMA proglasila je 2. studeni Međunarodnim danom podizanja svijesti o stresu. Zamislite stres kao napornu osobu koja vam smeta dok nešto radite. Otjerajte tu osobu pozitivnim mislima i ne dozvolite da se vrati i pokvari vam planove.

Smijeh

Na današnji dan

VIDEO: Danas na lice navucite najveći mogući osmijeh te osnažite i sebe i druge

Na dan snage osmijeha saznajte zašto je i lažni osmijeh bolji od nedostatka smijeha te novostečeno znanje primijenite odmah.

Zastave EU zemalja

NOVE MOGUĆNOSTI

Iskoristite prilike za studiranje u Europskoj uniji!

Ulazak Hrvatske u EU omogućio je našim studentima ravnopravno obrazovanje u svim zemljama članicama. Istražite ponuđene programe i iskoristite priliku za studiranje u inozemstvu.

Glad

Zašto smo uvijek gladni?

Najčešći uzroci neugodnog osjećaja neprestane gladi

Onaj osjećaj kad ste gladni nakon jela. Gladni ste i nakon ponovnog jela te nakon još jednog jela. Neprestani osjećaj gladi neugodna je pojava čiji se uzročnici nalaze u našem tijelu. Donosimo najčešće razloge stalne gladi.