Probudite se svježi i odmorni

Samo 15 minuta više sna može značajno utjecati na vaše zdravlje

Spavanje

Kvalitetan san neophodan je za vaše fizičko i mentalno zdravlje. Mi vam donosimo jednostavne i praktične savjete uz koje ćete se konačno dobro naspavati i značajno poboljšati kvalitetu svog života.

Mnogo je rečenica napisano o važnosti dovoljnog i kvalitetnog sna. Liječnici već niz godina upozoravaju kako je san neophodan za naše fizičko, ali i mentalno zdravlje No koliko zaista obraćamo pažnju na količinu i kvalitetu vlastitog sna u svakodnevnom životu? Osobito sada kada su krenuli ispitni rokovi i kada smo svi pod iznimnim stresom. Sigurni smo kako je svatko od vas barem jednom ostao budan cijelu noć kako bi učio za važan ispit koji je sutradan, napisao seminar koji mora predati ili pak dobro se zabavljajući s prijateljima na nekom tulumu. Čini se kako neispavanost u današnjem svijetu postaje svojevrsna značka izvrsnosti, odlika marljive i požrtvovne osobe koja radi na ostvarenju svojih ciljeva. No takvo je ponašanje dugoročno zaista autodestruktivno.

Ljudska bića evolucijski su podešena na funkcioniranje oko tzv. cirkadijskih ritmova, odnosno ritma dana i noći. Stoljećima je padanje mraka signaliziralo našim tijelima kako je vrijeme za spavanje i odmor. No od pronalaska električne rasvjete stvorili smo okoline koje nam omogućuju da ostanemo u jako osvijetljenim uvjetima 24 sata. Da bi stvari bile još i gore, studije su pokazale kako svjetlo koje emitiraju ekrani elektroničkih naprava poput računala, pametnih telefona, televizora i sl. znatno usporava ili čak zaustavlja proizvodnju melatonina, hormona koji nam omogućuje spavanje.

Postoje mnogobrojne studije o efektima neispavanosti, a većina njih pokazuje kako su posljedice izuzetno opasne. Od težeg fokusiranja na zadatke, do povećanog rizika za srčane bolesti, dijabetes i visoki krvni tlak. A ako se krećete ili radite u visoko dinamičnom okruženju, neispavanost može znatno smanjiti vašu produktivnost jer smanjuje budnost za gotovo jednu trećinu. Vaše mentalno stanje nakon četiriju sati spavanja jednako je kao da ste pijani iznad razine do koje bi vam zakonski bilo dozvoljeno voziti.

San je jedna od najvažnijih komponenti vašeg kompletnog zdravlja i zato je veoma važno da ga shvatite ozbiljno. Ako ste i vi jedna od mnogih osoba koje se ujutro bude bezvoljne i umorne, i mala prilagodba vaših navika spavanja, na primjer odlazak u krevet 15 do 30 minuta ranije od uobičajenog, može imati dramatičan efekt na vašu razinu energije, produktivnost i raspoloženje idućeg dana. Ako ste noćna ptica, pokušajte postupno odlaziti u krevet 15 minuta ranije, sve dok ne otkrijete količinu sna nakon koje se budite osvježeni i odmoreni. Naravno, iako je preporučena količina sna 8 sati, kod svake osobe ta količina varira. Dok se neki regeneriraju i nakon 7 sati sna, nekome drugome bit će potrebno i 9 sati za isti učinak. Kada otkrijete svoju optimalnu količinu, pokušajte ju održati svake noći. Isto tako, pokušajte svake noći otići spavati u isto vrijeme. Dva sata prije odlaska u krevet prigušite ili potpuno ugasite sva svjetla i ne koristite tablet, pametni telefon ili računalo ako zaista nije potrebno.

Komentari na članak

Vezani članci

Djevojka na plaži

Opuštanje za vrijeme vrućih ljetnih dana

Ležanje na plaži pozitivno utječe na vaše mentalno zdravlje

Iako neki smatraju da nas izležavanje na plaži može učiniti ljenijima, znanstvena su istraživanja dokazala da boravak na plaži može imati svojevrsni terapijski učinak.

ljubljenje

Znanost potvrdila

Ljubljenjem do boljeg zdravlja

Ljubljenje je jedan od najranijih načina za povezivanje u zajednici, a znanost je potvrdila da može znatno pridonijeti zdravlju.

Praonica rublja

Svijest o čistoći

Učestalo pranje posteljine važnije je nego što mislimo

Iako nam nije omiljeno, pranje posteljine izrazito je potrebno. Studenti obraćaju više pozornosti na druge okolnosti nego na svoje zdravlje. Na posteljini je više bakterija nego što mislimo pa je potrebno i češće pranje.

Vježba ili dijeta

Stručnjaci odgovaraju

Gubitak kilograma: vježbom ili dijetom?

Svi programi mršavljenja svode se na vježbanje ili dijetu. No, koji od njih brže donosi rezultate?

Naslovna

Priča o životu s rijetkom bolesti

„Važno je naći stvari koje te vesele u životu i odlučiti da bolest nije kočnica”

U SAD-u je mjesec travanj proglašen mjesecom svjesnosti o Anderson-Fabryjevoj bolesti. Tom prilikom donosimo priču studentice koja je preživjela moždani udar te otkrila da boluje od te rijetke bolesti koju dijeli sa samo još petnaestak osoba u Hrvatskoj.