Mentalno zdravlje

Kako zadržati optimizam, motivaciju i mentalnu snagu kada vam se čini da je sve pošlo po krivu

Isto

Što učiniti kada osjećate da vam se vlastiti život potpuno oteo kontroli? Pročitajte naše savjete.

Svatko od nas prošao je kroz neki iznimno težak period. Period kada su se loše stvari redale jedna za drugom u relativno kratkom vremenu i kada nam se činilo kako su se svemir, sudbina ili nešto treće urotili protiv nas. Svađe s najbližim prijateljima, roditeljima ili cimerima, prekidi romantičnih, ali i prijateljskih veza koje su nam bile veoma važne, padanje na kolokvijima ili ispitima, bolesti i izvanredne situacije u obitelji; to su situacije koje su iznimno stresne i koje nas mogu izbaciti iz ravnoteže na neko vrijeme. Nažalost, ne možemo se u potpunosti zaštititi od negativnih utjecaja takve vrste stresa na naš život i produktivnost. Mi vam nudimo savjete koji će vam pomoći izgraditi mentalnu otpornost, sačuvati vlastitu ravnotežu i minimalizirati posljedice koje produženi period stresa i napetosti može ostaviti na vašu kvalitetu života te tjelesno i mentalno zdravlje.

Imajte na umu kako za sve postoji vrijeme

Kao što priroda prolazi kroz godišnja doba, tako i mi imamo fantastične i užasne periode u životu. Neki život uspoređuju s vožnjom na vlaku smrti, s velikim usponima, uzbudljivim vrhuncima i pomalo zastrašujućim padovima nakon kojih ponovno kreće polagano uspinjanje k novim vrhuncima. Sve ima svoj početak i kraj, pa tako i teški životni periodi.

Prihvatite promjenu

Svaka promjena izaziva određen stupanj anksioznosti, velikim dijelom zbog osjećaja gubitka kontrole i naše nesigurnosti u ono što dolazi nakon. No stresne situacije nas mogu i mnogo čemu naučiti o nama samima. Možda u sebi otkrijete snagu za koju niste ni znali da je posjedujete. Možda otkrijete i neki novi talent.

Teško je ostati pribran kada nam se čini da nam život baca felšane lopte i kako ne možemo učiniti apsolutno ništa da ih zaustavimo. No ne zaboravite: ne možete utjecati na situaciju koju je život postavio pred vas, no imate kontrolu nad svojom percepcijom situacije i svojim reakcijama na nju. Ako ste pali koji ispit, pa ih morate polagati na idućem roku, hoćete li naučiti iz tog iskustva i krenuti s učenjem malo ranije ili ćete nastaviti s istim ponašanjem? Ako ste se posvađali s bliskom osobom, hoćete li preispitati vlastito ponašanje, probati uvidjeti svoje pogreške i učiniti sve kako ih ne biste ponavljali u budućnosti? Hoćete li smireno razgovarati s osobom s kojom ste se posvađali i pokušati razjasniti razloge zbog kojih je došlo do svađe ili jednostavno odustati od odnosa? Ponekad mala promjena perspektive može biti veoma značajna.

Pronađite svoju sreću

Lako se izgubiti trčeći za ostvarenjem svojih snova i ambicija. Zaboraviti kako su sitnice jednako važne za sretan i ispunjen život kao i veliki ciljevi. Zato, ako imate neki hobi koji vas je usrećivao, a kojeg ste zanemarili, započnite se ponovno njime baviti. Ako volite plesati, upišite tečaj ili jednostavno stavite svoj omiljeni album na playlistu, odvrnite glasnoću do maksimuma i plešite po svojoj sobi. Posvetite se crtanju ili slikanju. Ispletite šal ili rukavice za sebe ili voljenu osobu. A ako ste oduvijek razmišljali o učenje neke vještine, potražite tečaj u svojem gradu ili na internetu. Ovakve aktivnosti podignut će vam i samopouzdanje i raspoloženje.

Započnite petominutni dnevnik

Mnogi uspješni ljudi svoj dan završavaju zapisivanjem kratkih natuknica u kojima sažimlju ono na čemu su zahvalni toga dana. Moguće da vam ovakvi dnevnici zahvalnosti zvuče otrcano i zamorno, no oni koji ih vode kažu kako ih te natuknice podsjećaju na ono lijepo što su doživjeli tijekom dana i što imaju u svojem životu, iako je dan možda bio iznimno težak. Kada počnete s vođenjem ovakvog dnevnika, primijetit ćete kako je ovo vrlo efikasan alat za prebacivanje vašeg fokusa s onog negativnog na pozitivno.

FOTO: Pixabay

Povežite se s nekim

Ljudi su društvena bića i žude za povezanošću s drugima. Tuga, depresija i negativnost cvjetaju u izolaciji, zato razgovarajte a nekom osobom kojoj vjerujete o onome što osjećate, bila ona prijatelj, član obitelji ili stručna osoba. Možda vas iznenadi spoznaja o tome koliki su se od nas izborili ili se upravo bore s istim negativnim osjećajima koji su preplavili i vas. Mnogi imaju osjećaj kako svoju tugu, bol i bijes moraju sakriti od javnosti, pa čak i od najbližih osoba, stoga nose osmijeh kao masku. Okružite se ljudima uz koje osjećate kako možete biti svoji i u najboljim i u najgorim izdanjima.

Promijenite perspektivu

Kada nas zatrpaju manji i veći problemi, vrlo je lako upasti u rupu samosažaljenja i negativnog razmišljanja. Takav ciklus osobito je jak u trenucima kada imamo osjećaj kako je naš život potpuno izvan naše kontrole. Zašto baš ja/meni? Nije fer da mi se to dogodilo. Da sam barem… Ako shvatite kako ste uhvaćeni u takvom negativnom ciklusu, pokušajte premjestiti fokus   problema na korake koje morate poduzeti kako biste riješili nastali problem. Ako vam je potrebno, zapišite te korake i napravite svoj mali plan akcije. Zapitajte se što možete naučiti iz nastale situacije kako se slične situacije ne bi ponavljale u budućnosti i ima li ikakve koristi od vaših negativnih misli, bilo za vas ili za ikoga drugoga.

Također, imajte na umu kako su tuga i negativnost dvije različite svari. Tuga i bol su normalne ljudske emocije koje doživljavamo prilikom nekog razočarenja i gubitka i mogu biti iznimno snažne. Ukoliko ih želimo procesuirati na zdrav način, moramo samima sebi dopustiti da ih osjetimo u svim njihovim nijansama. Negativnost je ono što nas drži u ciklusu tuge i boli, a ne proizlazi iz objektivnog stanja stvari. Normalno je biti tužan jer si pao ispit, no ako se zbog toga počneš osjećati nesposobno i glupo, dobro je uz sebe imati prijatelja koji će te podsjetiti da to nije istina. Naravno da boli kad prekinemo vezu, no to ne znači da nismo vrijedni ljubavi i da nećemo naći novu.

Stavite sebe na prvo mjesto

Ljudi su različiti i u vremenima krize svatko od nas drugačije će reagirati i trebati različite stvari. Ako se želite okružiti ljudima kako biste si odvratili misli, okupite prijatelje i napravite upravo to. Ako trebate samoću kako biste na miru procesuirali svoje misli i osjećaje, ugasite mobitel i budite sami. Slušajte sebe i ono što vam vaše tijelo govori i ne dopustite da vas tuđi savjeti odvrate od onoga što je najbolje za vas.

Prakticirajte oprost i suosjećanje

Mnogi oprost i suosjećanje smatraju znakom slabosti i poraza. No ponekad je mnogo lakše držati se bijesa, tuge i boli zbog postupaka koji su nas povrijedili. Našim bijesom, tugom i boli osoba koja nas je povrijedila zadržava moć nad našim emocijama i životom, i to moć koju smo joj sami predali. Opraštanjem ne opravdavamo njihove postupke niti pozivamo osobe koje su nas povrijedile natrag u svoj život, već oslobađamo sami sebe od njihova utjecaja i toksičnosti te prepuštamo osobu koja nas je povrijedila prošlosti kako bismo mogli izgraditi bolju budućnost.

Još su važniji oprost i suosjećanje prema samima sebi. Mnogi imaju mnogo više standarde za same sebe nego za svoje bližnje i vrlo im je teško prijeći preko neke pogreške koju su napravili, iako bi svom prijatelju istu pogrešku gotovo odmah zaboravili. Pokažite samima sebi jednako suosjećanje koje biste pokazali poznaniku u nevolji i oprostite si poneki kiks. Svi smo samo ljudi i svi ponekad griješimo.

Komentari na članak

Vezani članci

Žnj

Dobar san za dobar dan

Pet metoda koje će vam pomoći da ponovno zaspite nakon buđenja tijekom noći

San je važan čimbenik ljudskoga života te je stoga važno na njemu raditi. Određene vam metode mogu pomoći da se, unatoč buđenju tijekom noći iz bilo kojih razloga, ponovno i neometano vratite svojemu snu.

Začini

Korelacija hrane i sna

Deset namirnica koje vas čine pospanima

Razlog zijevanju nakon obroka nije samo prejedanje. Određene namirnice u nama stvaraju osjećaj pospanosti bez obzira na to u kojoj ih količini konzumiramo.

Zdravstvena iskaznica osobe

Obvezno zdravstveno osiguranje studenata

Ipak nije sve dobro definirano

Rok treba poštovati, a tek će se 31. listopada znati što je sa studentima koji nisu ispoštovali zadani rok.

Ružmarin

Prirodni lijek za um i tijelo

Ružmarin povećava koncentraciju i ima blagotvoran učinak na kožu

Biljka s naših otoka i priobalja koju su koristili i grčki studenti povećava koncentraciju i imunitet te ima blagotvorne učinke na kožu lica.

Napping

DRIJEMANJEM DO BOLJEG ZDRAVLJA

Zašto je važno drijemati tijekom dana?

"No day is so bad it can’t be fixed with a nap.” - Carrie P. Snow