Panel-rasprava u Svjetskom tjednu novca

Treba li fakultete teretiti za financijsku (ne)pismenost mladih?

svjetski tjedan novca

Čak se 72% studenata nikada ili vrlo rijetko informira o financijama, a znanja su im poprilično krhka, pokazuju rezultati. Na temu kako fakulteti mogu promijeniti tu sliku, raspravit će profesorica s EFZG-a, predsjednica Štedopisa i predstavnica Ekonomske klinike.

Budući da su osnovni financijski pojmovi, primjerice razlikovanje kartica i računa, kao i mnogi aspekti bankarstva vrlo često bauk studentima, čak i onima koji studiraju na ekonomskim fakultetima, portal Studentski.hr u Svjetskom tjednu novca organizira panel-raspravu kojom će propitati što fakulteti rade po pitanju rješavanja toga problema. Pod nazivom Uloga obrazovnih institucija u financijskom opismenjavanju mladih održat će se 27. ožujka s početkom u 12:00 na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu (dvorana 14). 

Ključne izazove na ovome polju detektirat će stručne osobe koje se u svojem dosadašnjem karijernom putu intezivno bave pitanjem kako financija općenito tako i same financijske pismenosti. Upravo kao predstavnica jedne formalne insititucije – spomenutog Ekonomskog fakulteta, panelistica je dr. sc. Maja Mihelja Žaja koja sudjeluje u izvođenju nastave na kolegijima Javne financije, Burze vrijednosnica, Platni promet, Porezni sustav Hrvatske te Osiguranje i rizici. Sugovornica joj je Marina Ralašić, predsjednica Štedopisa, Instituta za financijsko obrazovanje Zagreb koji uči mlade kako upravljati svojim novcem i kako pokrenuti svoj vlastiti posao, a koji su osnovali sveučilišni profesori, znanstvenici, novinari i poduzetnici kako bi zajedno kreirali inovativne programe financijskog obrazovanja. Druga strana priče stiže iz perspektive studentice – Tatjane Matić koja stiže u ime Ekonomske klinike, studentske udruge koja pruža usluge ekonomskih savjetovanja građanima, malim poduzećima, poduzetnicima i drugim neprofitnim organizacijama. Dodatne informacije o samoj raspravi nalaze se na službenom Facebook eventu.

Porazan stupanj financijske pismenosti

Upozorenja aktera u sferi ekonomije o važnosti financijskog opismenjavanja građana pristižu već duži niz godina – Svjetska banka još je 2010. godine objavila kako je financijska pismenost, uz snažnu zaštitu potrošača, potrebna da bi se osigurala dugoročna stabilnost financijskih sustava svake države. Naime, financijska su tržišta nepismenijih naroda značajno nestabilnija, do čega dovodi zaduživanje po vrlo nepovoljnim uvjetima, neprepoznavanje financijske prevare i slične situacije nastale uslijed nedostatka relevantnih informacija kod pojedinaca.

Govoreći o stanju u Hrvatskoj, statistike pokazuju da smo u nezavidnom položaju. Anketno istraživanje tima znanstvenika s Odjela za sociologiju Hrvatskog katoličkog sveučilišta pod vodstvom viceguvernera Hrvatske narodne banke Romana Šubića, provedeno nad studentima sa sedam sveučilišta, objavljeno u siječnju ove godine, pokazuje da se čak 72% njih nikada ili vrlo rijetko informira o financijama. Ispostavilo se da u relativnoj većini ne znaju dovoljno o vremenskoj vrijednosti novca, inflaciji i diverzifikaciji rizika. K tome, rezultati jasno daju do znanja da se 50% studenata može smatrati konzervativnima po pitanju ulaganja; oni tako u velikoj mjeri nisu skloni preuzimanju financijskog rizika jer ga poistovjećuju s nesigurnošću, a u isto su im vrijeme dostupne opcije uz koje svoju inovativnost i mogu pretvoriti u vlastiti biznis. Primjerice, OTP banka nudi mogućnost gotovinskog kredita za studente u iznosu od 1000 pa do 10 000 eura koji je, ako pitamo pokretače danas velikih i uspješnih tvrtki, sasvim dovoljan za izgradnju temelja uspješnih poduzetničkih priča.

Odgovornost obrazovnih institucija

Dakako, financijska pismenost ovisi o velikom broju društvenih i demografskih faktora, ali ne može se osporiti da je obrazovanje jedan od ključnih. Sukladno tome postavlja se pitanje mogu li se teretiti fakulteti za porazne rezultate. Na tu dilemu odgovorit će spomenuti gosti svim zainteresiranim studentima. Uz to će dati svoje viđenje sustavnog rješavanja problema te će predstaviti neformalne inicijative za educiranje mladih i popravljanje prosječne ocjene financijske pismenosti koja trenutno iznosi pomalo šokantnih 11,7 od mogućeg 21 boda.

Komentari na članak

Vezani članci

Turizam inovacija

Hrvatska studentska asocijacija predstavlja

Projekt „Turizam inovacija”

Hrvatska studentska asocijacija organizira projekt „Turizam inovacija”, čiji je cilj približiti studentima potrebe modernog turizma i predstaviti nove trendove koji vladaju u turizmu.

https://www.flickr.com/photos/30478819@N08/31638582878/in/photolist-95oXrA-d2SwE1-aaCd9r-dSTQ3C-95oY11-QcN1qf-aaF3jG-mjG3bj-DfJXB-76nQAs-d48mNs-8LaTSZ-7PsUYF-TeakqK-aaCdbe-6zKKSq-dekYu5-6PaQw6-aaF3e9-aaCdbB-aaF3f1-bQTQ8Z-7ZY1VS-krzysG-FDaNGZ-t36JSw-21tJRFQ-23zCU1P-7arKG6-EQ3K3E-aSSEgx-8rH5eZ-ef5H6V-7pYjBc-7q3eno-9boVMJ-25qTEZo-NSGdZS-P3XjC8-79nSHk

Radionica u Centru za mlade

Štedopis pomaže mladima donositi pametne financijske odluke!

Polaznici dvodnevne radionice u Centru za mlade naučit će odgovorno upravljati svojim novcem, ispravno planirati financijske ciljeve i donositi pametne financijske odluke.

https://pixabay.com/en/calculator-calculation-insurance-385506/

Projekt udruge eSTUDENT

Financial Week – višednevni izlet u svijet financija na EFZG-u

Novo izdanje Financial Week započinje na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu uvodnim predavanjem zakazanim za ponedjeljak, 14. siječnja, a završava 18. siječnja izletom u revizorsku kompaniju.

Učenici Prve gimnazije

Srednjoškolsko obrazovanje

Zagrebačka gimnazija prva uvela predmet Financijska pismenost

Učenici će stjecati znanja o tome što je novac i kako ga koristiti u svakodnevnom životu, kako odgovorno upravljati osobnim proračunom, štednjom, ulaganjima te svojim pravima kao korisnika financijskih proizvoda i usluga. Pritom će im od velike pomoći biti udžbenik „Moj novac, moja budućnost", koji se na internetu može besplatno preuzeti.

Tele2 6 gigabajta

Bezbrižno surfanje

Tele2 nagrađuje korisnike bonova dodatnim gigabajtima

Korisnike bonova u Tele2 očekuju sjajna iznenađenja. Uz svaku slagalicu s 5 GB dobivaju 1 GB ekstra sljedeća 24 mjeseca