LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Kolumnist Studentskog.hr predstavlja novu knjigu

„Oduvijek je postojala želja za skrivenom komunikacijom i manipulacijom masa, a danas je sve to samo poprimilo sofisticiraniji i suptilniji oblik“

 Ususret predstavljanju svoje nove knjige mladi autor Ratko Martinović odgovorio je na nekoliko kratkih pitanja

 Ususret predstavljanju svoje nove knjige mladi autor Ratko Martinović odgovorio je na nekoliko kratkih pitanja

S: Reci nam ukratko nešto o sebi!

Ratko: Iako je nezahvalno govoriti o samom sebi, mogu reći da radim kao novinar dok se paralelno bavim organizacijom, PR-om i pisanjem. Kada sve rezimiram, radim ono što volim i trudim se pri tome biti što bolji. Inače sam iz Slavonskog Broda pa imam i Bear Grylls manire :) Pišem o čitavom nizu tema, a za Studentski uglavnom radim kolumne o navijačima i nogometu. Bloger sam na Večernjem, urednik online izdanja magazina Nexus i Svjetlost, kolumnist na Brod Portalu, novinar za MMA i K1 sport na Sportnetu... Uglavnom, ima toga poprilično pa mi je najlogičnije reći da sam slobodni pisac.

S: Kako si od „Svjetskih misterija i tajni„ došao do „Subliminalnih poruka“, kako se tu uklapa „Kanabis“?

Ratko: „Svjetske misterije i tajne“ su osnovna i srednja škola, „Kanabis“ izvannastavna aktivnost, a „Subliminalne poruke“ fakultet, magisterij i doktorat. Obrazovni žargon možda ne oslikava ponajbolje stvari, no upotrijebio sam ga čisto da se otprilike vide vremenski i sadržajni okviri. „Svjetske misterije i tajne“ pisao sam kroz srednju školu i na počecima studiranja te je dovršena još davne 2006. no zbog nedostatka izdavača čekao sam još dugih 5-6 godina da bih ju odlučio izdati. Tada sam već donekle bio prepoznat među tim krugovima čitatelja i to je bio logičan korak. O kanabisu znam dosta već godinama, a ozbiljno sam se posvetio tematici 2011. kada sam uvidio kako unatoč tisućama studija i velikoj koristi nitko ne želi niti čuti za biljku, od medija do ministarstava. Tu sam vjerojatno uz brojne suradnike doživio i najveći očigledni uspjeh - danas je ova tema nakon mukotrpne strategije, borbe i lobiranja postala društvena rasprava. Slično želim postići i s novom knjigom o subliminalnim porukama. Jedna visokomanipulativna priča gotovo je opskurna u javnosti i netko je treba izbaciti na naslovnice. U početku nailazim na isti otpor kao i za kanabis, ljudi govore da sam pseudoznanstvenik (iako nikada nisam ni bio znanstvenik već samo novinar istraživač) i da te poruke nemaju stvarno uporište. Kanabis je prije tri godine bio „droga kao i heroin“ pa stoga ne marim previše za takve opservatore.

S: Koje teme obuhvaća tvoja nova knjiga?

Ratko: Obuhvaća čitav niz tema. Za početak bih mogao navesti sam naziv knjige - subliminalne poruke, okultnu simboliku i društveni inženjering. Nužno mi je bilo ukazati na činjenicu da je oduvijek postojala želja za skrivenom komunikacijom i manipulacijom masa, a danas je sve to samo poprimilo sofisticiraniji i suptilniji oblik. Deseci znanstvenih studija od 2006. s najprestižnijih sveučilišta otkrivaju visoku relevantnost subliminala u polju preferencijalnog marketinga, a objavljeni vojni dokumenti iz SAD-a pak podcrtavaju složene eksperimente na pranju mozga i kontroli uma. Sva ta simbolika prilično je prisutna u pop industriji, a promoviraju je redatelji spotova i filmova koji su religijski povezani s okultnim religijama prošlosti. Dakle, jedna zaista opširna knjiga.

S: Misliš li da bi današnji marketing bio uspješan bez takvih poruka?

Ratko:  Mislim da bi. Ovo je zapravo samo završno glancanje i navođenje kupaca na već etabliran proizvod. Ukoliko je za vjerovati Freudu i njegovim postulatima u kojima tvrdi kako čovjek u principu sve prosuđuje na dvije osnove - želji za seksom i strahu od smrti - onda ne čudi zašto su najčešće subliminalne poruke one s oznakom SEX i kosturskim glavama. Marketing u ovom trenutku koristi prilično izravne seksualne konotacije, no paralelno se razvijaju i posve novi subliminalni oblici i tehnike.

S:  Koriste li političari subliminalne poruke; gdje ih sve (ne) primjećujemo?

Ratko: Koriste, ali jako rijetko. Zabilježene su u kampanji Georgea W. Busha kada je demokrate nazvao „BirocRATS“ s tim da je  ovaj posljednji dio (rats na hrvatskom označava štakore) bljeskao u tom famoznom dvadeset i petom frejmu videa. Jedan od najpoznatijih primjera političkog subliminala je onaj s EU brošura koje smo na svakom koraku mogli vidjeti u sandučićima tijekom referenduma. Tamo je vrlo jasno prikazan „ZA“ što i nije neko čudo s obzirom na to da je brošure tiskala državna blagajna, unatoč nužnoj neutralnosti. Veći je problem što su subliminalne poruke zabranjene u Hrvatskoj - a svi znamo kako funkcionira naša pravna država. Političarima zapravo ne trebaju podsvjesne poruke kada koriste manipulaciju riječima i mislima.

S: Uskoro je i promocija nove knjige...

Ratko: Da, promocija je u petak od 20:30 u Book Caffeu (kod Nacionalne i sveučilišne knjižnice), a gosti su Krešimir Mišak i General Woo. Tamo će svi zainteresirani moći kupiti knjigu te pogledati spot - koji možete pogledati i vi ispod ovog intervjua.

FOTO: RATKO MARTINOVIĆ