LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Kupci na oprezu

Što je skimplifikacija? Prekriveni način poskupljenja proizvoda

Lošiji proizvodi prodaju se po istoj cijeni.

Lošiji proizvodi prodaju se po istoj cijeni.

Margarin marke Rama dobilo je titulu „prevare 2022. godine“. Ovu počasnu titulu margarinu je dodijelilo Savjetovalište za potrošače u Hamburgu. Naime, po cijeni od 2,19 eura za koju su kupci prije mogli dobiti 500 grama margarina, sada je pakiranje smanjeno na 400 grama, što znači da je margarin poskupio za 25 posto. Ovaj primjer objašnjava fenomen „skupljene inflacije“ (Shrinkflation), prenosi Nacional.

Smanjivanje pakiranja proizvoda i nastavak prodavanja po istoj cijeni još jedan je oblik poskupljenja, puno diskretniji od klasičnih povećanja cijena.


Podrijetlo skimplifikacije


Skimplifikacija dolazi od engleske riječi skimp što znači štedjeti ili raditi nešto nedovoljno kvalitetno. Upravo to se sve češće događa proizvodima u supermarketima.

Sve je počelo zamjenjivanjem suncokretovog ulja palminim kod proizvođača pomfrita. Naime, velika količina svjetske opskrbe suncokretom dolazi iz Rusije i Ukrajine. Nakon početka rata, uveli su zamjenu ulja. Palmino ulje znatno je jeftinije i nezdravije od suncokretovog, a tada su proizvođači dobili iznimne dozvole za prodavanje novih proizvoda u već napravljenim pakiranjima. Iako je suncokretovo ulje već duže vremena dostupno u dovoljnim količinama, većina proizvođača i dalje koristi alternativno, palmino ulje.

Također, veliki problem predstavlja činjenica da mnogi proizvođači na pakiranju i dalje ne navode promjene sastojaka. Tako prodaju proizvode koji uopće ne sadrže sastojke koji su navedeni. Umjesto da ažuriraju informacije o sastojcima i nutritivnoj vrijednosti, oni su jednostavno istaknuli kako proizvod sadrži palmino ulje umjesto suncokretovog, u polju rezerviranom za unos roka trajanja. No, mnogi potrošači nisu primijetili ovu promjenu.

Ovo je samo jedan od primjera proizvođača koji štede na kvaliteti svojih proizvoda. Bitno je da kupci bolje prouče proizvode koje kupuju, a zahvaljujući društvenim mrežama, sada imaju i moć prozivanja kompanija.

FOTO: STUDENTSKI.HR VIA CANVA, ILUSTRACIJA