Pascalina

LinkedIn profili i ljubavno „stalkanje”

Zadivljena cura gleda na komp, "blowing"

Iako se LinkedIn službeno koristi za jačanje postojećih veza u poslovnom svijetu, jednostavnu prezentaciju obrazovanja, iskustva i vještina te za lakše praćenje novosti iz krugova koji nas zanimaju, povremeno ga ipak koristimo i u druge svrhe.

Prošlo sam ljeto upoznala jednog zgodnog Kineza. Slobodno se možete šaliti na moj račun: „kako Kinez može biti zgodan“ i „izgledao je kao i drugih milijardu“, ali stvarno je bio zgodniji od očekivanog. Bio je mojih godina, studirao je isto što i ja (samo u Kini), a ja ne studiram ništa uobičajeno. 99,8% hrvatske populacije ne zna niti što je to, a ovih 0,2% je to naučilo od mene. Ukratko, odmah sam se povezala s njim na više razina. Problem je bio što je moj tadašnji dečko sjedio pokraj mene i jednako tako s tim Kinezom ostvarivao kontakt.

Kinez je hodao od osobe do osobe za stolom i hvalio se kako je mišićav – pokušavao je sve muškarce u prostoriji pobijediti s igrom obaranja ruke. Došao je do mog (bivšeg) dečka, odmjerio ga, i rekao: „Ali tebe neću izazvati, ti si sigurno jači“. Kinez je bio jak i velik za Kineza, ali moj bivši je imao više od 195 cm. Visine. Kinez i ja smo odlučili ostati u kontaktu i predložila sam da se dodamo na neku društvenu mrežu. Budući da u Kini nemaju Facebook, a ja nisam razumjela za što je on to mene uopće pitao – odlučili smo se dodati na LinkedIn. Ionako, ako ćemo ikad bilo kako surađivati, to će biti neka vrsta poslovnog odnosa. „Mogu ti poslati što god te zanima o tonskim jezicima“, rekao mi je.

Prvo je on ušao u svoj profil i pokraj svog imena ispisanog kineskim znakovima, dodao i latinsko (englesko) ime. Preveli bismo ga kao Leon, Leonardo – ili možda Lavoslav!? Sjedili smo jedan pokraj drugoga, ulogirali se, zamijenili za mobitele i potražili sami sebe. Našla sam se na njegovu mobitelu i pokušala dodati. Isto je napravio i on na mom. Ali neće. Ne da. LinkedIn nam ne vjeruje da se poznajemo. Pokušali smo s upisivanjem e-mail adresa, ali svejedno nas traži da preciziramo otkud se uopće znamo. Eto… S ručka? Vratili smo si mobitele, tužno se pogledali i čekali da sudbina odigra svoje. Istu sam večer pokušala ponovno i poslala mu zahtjev desetak puta, a tada i dobila desetak obavijesti „Leon je sada Vaša veza“ na LinkedInu.

Kakva je to uopće društvena mreža? Čemu služi?

Osim što je vrlo zanimljivo promatrati kako se šire krugovi u kojima se krećete, i kakav tip veze imate s kim (prvi stupanj: aha, imamo se na LinkedInu; drugi stupanj: imam nekoga tko ima i tebe, treći stupanj: imam nekoga tko ima nekoga tko ima tebe?), LinkedIn ima opciju da kada god pogledate nečiji profil – toj osobi dođe obavijest o tome. LinkedIn služi kako bismo ostali u kontaktu, najviše poslovnog tipa, pa je zato skroz u redu da osoba zna da se interesiram, i to ne znači ništa drugo nego – zanima me tvoj CV. I tako kad saznate za nekog novog poslovnjaka ili znanstvenika, odete prostalkati njegov profil. Saznate da je išao u vašu srednju ili da govorite iste strane jezike, i odmah vam je bliži. Stalkanje u poslovne svrhe nije nepristojno. (Zar ne?) No, zašto sam onda svejedno jednom dobila „Lijepa si“ poruku u inboxu na LinkedInu?

Od potpunog stranca. Zašto je netko, nakon što je vidio moju biografiju, i najobičniju sliku na kojoj vidi da imam plavu kosu, i više-manje to je sve, zašto je netko odlučio javiti mi se i reći mi da sam lijepa? Pa nije to Tinder ili Badoo... Na slici imam sako, a ne kupaći kostim... Možda mu se sviđa jer vidi da su me prijatelji endorsali jer imam dobre komunikacijske vještine, da se znam služiti fotošopom (možda zato dobra slika?), i da koristim Office paket. „Mm, ona koristi Excel, to je to!“

Zašto, ako je LinkedIn poslovna društvena mreža, moja prijateljica svejedno svako toliko dobije obavijest da joj je bivši dečko pogledao profil? Osim zato što joj očito gleda. Ali što gleda? To što je ona osnovala vlastiti start-up, pa je sad tužan i ljubomoran jer ju je izgubio? Ili plače nad njezinom dekanovom nagradom? Hoće li ona, njegovim zalaganjem, dobiti neki drugi posao ili angažman? Vrlo vjerojatno neće. A ipak su još uvijek vezani na LinkedInu.

Pogledala sam detaljnije svoj popis, i osim zgodnog Kineza, imam nekoliko tipova ljudi. Treba uzeti u obzir da sam LinkedIn napravila među prvima u Hrvatskoj, još 2013. godine, i tada mi je bilo uzbudljivo prihvaćati bilo koga tko je bio s naših prostora. Podijelit ću svoje veze na one koje poznajem u stvarnom životu i na one koje ne poznajem (kakve, recimo, nemam na Facebooku).

Ljudi koje poznajem su:

  • (1) bivši poslodavci i šefovi
  • (2) kolege sa studentskih poslova (ne kreću se u istoj struci kao ja)
  • (3) moji profesori
  • (4) kolege iz srednje škole i s faksa
  • (5) članovi obitelji
  • (6) bivši dečki
  • (7) obitelji i prijatelji bivših dečkiju
  • (8) poznanici iz djetinjstva
  • (9) ljudi koje sam upoznala i jesu ili će biti uspješni. (Napomena: svatko je samo u jednoj kategoriji, ali neke bih vrlo rado pustila iz jedne u drugu)

Ljudi koje ne poznajem:

  • (1) neki stranci koji su mene dodavali
  • (2) Vanda Winter
  • (3) ljudi koje znam jer sam ih jednom negdje srela i prepoznala im ime i prezime – ali oni sigurno ne znaju tko sam ja (npr. Bruno Blumenschein guglajte ga ako ne znate tko je)
  • (4) još malo ljudi koje sam upoznala i jesu ili će biti uspješni
  • (5) još malo obitelji i prijatelja bivših dečkiju

Teško je za neke potpuno razdvojiti poznajem li ih ili ne. O Vandi znam više nego o nekoj sasvim lijevoj curi koja je išla sa mnom u razred u srednju školu. Zanimljivo je kako pretpostavljamo da će netko biti uspješan (ili već je) pa da je dobro da ga imamo na LinkedInu, jer… nikad ne znaš. Ali što će se dogoditi? Srest ćemo se negdje, meni će trebati posao i onda će on/a reći: „Evo, imaš prednost jer te imam na LinkedInu“? (Npr. B. Blumenschein) Naći ću neki posao, objaviti to javno i onda će mi njih dvadesetero to lajkati (jer se i to može) i ja ću biti sretna što je Jerko (Adastra) Marić sretan jer ja imam novi posao. Imajući na umu Granovetterove jake i slabe veze, LinkedIn je odlično zamišljen. Što imam više slabih veza, veća je mogućnost da ću pronaći posao, jer će do mene stalno dolaziti neke nove informacije.

U koju kategoriju pripada moj Kinez?

U kategoriju ljudi koje poznajem ili ljudi koje ne poznajem? U kategoriju ljudi s kojima sam jednom ručala, dok su sjedili s moje desne strane, a s moje lijeve strane je sjedio moj dečko. U kategoriju ljudi koje vjerojatno više nikada neću vidjeti. U kategoriju ljudi koje čak i da vidim, neću ih više prepoznati (iz očitih razloga). U kategoriju ljudi koji mi se neće javiti u inbox s porukom „Lijepa si“ ili „Imaš lijepu fotku“, jer, neće… Ali i u kategoriju ljudi koji mi neće ponuditi posao, a možda ni lajkati da sam dobila neki novi posao, jer im to znači manje nego Jerku iz Adastre. Dakle… Kinez pripada u kategoriju ljudi povremeno ćemo si prostalkati profile jer se to može. Nekad tako da dobiju obavijesti o tome, a nekad iz inkognito načina, čisto sebi za dušu.

Komentari na članak

Vezani članci

Tipkanje u vožnji

Izazovi modernog svijeta

Što je ovisnost o Facebooku i kako je se riješiti?

Zašto ljudi imaju potrebu da prilikom rada posegnu za pametnim telefonom i pogledaju što se novog desilo na Facebooku?

Seks

Sebastijan Ivasović

Seksati ili ne seksati, pitanje je sad?!

Ako živite i u najzabačenijem mjestu u Lijepoj našoj do kojeg dopire internet, onda znate da se seks, uglavnom, uopće više ne tretira kao nešto „sveto“, namijenjeno privatnosti isključivo dvije osobe, uzvišeno, posebno, jedinstveno, obavezujuće ili nešto slično.

https://78.media.tumblr.com/3b3ead756f83f42ed934ade8a7e5ac22/tumblr_o913qemnOX1vt10uho3_1280.jpg

Aleksandra Matura

Dvije, tri o fiktivnim i pravim vezama

U svijetu gdje su se prijateljstva i veze preselili na Facebook i Instagram, isti se iskazuju tagiranjem jedni drugih na objave tipa „Označi svog BFFa i mora ti kupiti Milku Oreo“ ili „A+M moraju ići na putovanje u Azerbajdžan“ koje postaju jedini iskaz prijateljstva dok zajedno sjedite na kavi, u tišini.

Twitter

Možete prekršiti intelektualno vlasništvo i putem društvenih mreža

Šala postala autorsko pravo na Twitteru

Mogu li se šale, mišljenja i izjave osoba na društvenim mrežama smatrati autorskim pravima? Twitter kaže da mogu.

Akcija #InfluencerZaPravuStvar

Blagdanska akcija

Iza akcije #InfluencerZaPravuStvar stoje i studenti; doznajemo što je to prava stvar

Sklonište u Dumovcu u suradnji s Debatnim klubom Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu pokreće akciju #InfluencerZaPravuStvar. Među prvima će se uključiti Nika Ilčić, jedna od najpopularnijih hrvatskih influencerica.